بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

پیام تبریک سازمان نظام پزشکی مشهد به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه آکسفورد در انگلیس و دانشگاه بولونیا در ایتالیا در قرن یازدهم تأسیس شدند و دانشگاه پاریس در قرن دوازدهم و کمبریج در قرن سیزدهم میلادی آغاز به کار کردند یعنی سنت دانشگاه های غربی یک سنت تقریبا هزارساله است.

در شرق دانشگاه های الازهر و مراکش عمری طولانی دارند و در ایران ما گرچه سابقه دانشگاه ها به بیش از هزار سال می رسد اما بسیاری از آن ها افتخاراتی تاریخی اند و افسوس که ساختار صلب و نبودن انعطاف در آن ها عمرشان را به پایان رسانید. دانشگاه مدرن که از دارالفنون آغاز می شود نه میوه ای جدید روییده بر درختی کهن، که نهالی نوپا است که از غرب آمد.

ره‌آوردی حاصل و حامل مدرنیته که در خاک سنت با دشواری های فراوان روبرو بوده و با خون دل های بسیار برجا مانده و بالیده و حاصل آن تلاش ها و جهدهاست که "اونیورسیته" غریبه را به "دانشگاهی" آشنا تبدیل کرده است .

امروز که سالگرد هفتاد سالگی دانشگاه ماست، به روان آن دانشمندان و سوخته دلان درود می فرستیم و یادشان را گرامی می داریم و برماست که میراثشان را به خوبی پاس بداریم. مبادا که این ثروت ارجمند را با سهل انگاری و صلب پنداری بار دیگر به مجموعه افتخارات تاریخی مان ملحق نماییم.

سالگرد تأسیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد را به عموم دانشگاهیان و ایرانیان تبریک می گوییم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان