بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

آموزش و پژوهش در عرصه پزشکی لازمه‌ی توفیق نظام سلامت است

آموزش و پژوهش در عرصه پزشکی لازمه‌ی توفیق نظام سلامت است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد آموزش و پژوهش در عرصه پزشکی را بسیار مهم خواند و گفت: بهداشت و درمان و به طور کلی نظام سلامت ما موفق نخواهد بود اگر جامعه پزشکی به علم روز مجهز نباشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علیرضا صداقت در مراسم آغاز به کار کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» بیان کرد:  علم پزشکی با سرعت بسیار زیادی تغییر می‌کند و مرتب یافته‌های جدید به علم پزشکی وارد می‌شوند از اینرو جامعه پزشکی باید برای توفیق در امر درمان و حفظ سلامت جامعه نسبت به این تغییرات آگاهی پیدا کرده و آموزش‌های روزآمد را دریافت کنند. کنگره هایی از این دست با هدف معرفی رویکرد‌ها و روش‌های نوین تشخیصی و درمانی بسیار ضروری است.

رئیس کنگره «پزشکی شخص‌محور و رویکردهای نوین» افزود: این روزها شاهدیم در بعضی از موارد درمان‌ها و موارد تشخیصی به طور کامل تغییر می‌کند به همین دلیل معتقد هستم که آموزش و پژوهش حلقه‌ای است ناگسستنی در بحث نظام سلامت که برای اعتلای بهداشت و درمان باید جدی گرفته شود.

دکتر صداقت، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی را دو نهاد متولی در حوزه روزآمد کردن پزشکان در زمینه‌ی علوم روز پزشکی دانست و گفت:  این دو ارگان موظف به برگزاری دوره‌های بازآموزی ویژه‌ی جامعه پزشکی هستند و تا کنون در این عرصه موفق بوده‌اند. البته نقش دانشگاه در سالهای گذشته در این زمینه پررنگ‌تر بوده ولی در سال‌ها اخیر نظام پزشکی‌ها هم در این زمینه قدمهای موثری برداشتند و نظام پزشکی مشهد به عنوان یکی از نظام پزشکی های پیشرو در حوزه آموزش و پژوهش گام های جدی و موثری را برداشته است. وی برگزاری کنگره کشوریِ «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» را یکی از اقدامات موثر نظام پزشکی مشهد در حوزه آموزش جامعه پزشکی خواند و افزود:  موضوع این کنگره موضوع بسیار نو و تازه ای است که نیاز جامعه پزشکی هم بوده است.

بحث پزشکی شخص محور یکی از مباحث به روز جامعه پزشکی است. این رویکرد شاید یک نوع نگاه نو به درمان  و به تشخیص بیماری است که در آینده نزدیک تقریبا تمام پزشکی رو تحت شعاع خودش قرار خواهد داد. نگرش این روزهای جامعه پزشکی در کشور ما هم همین هست. در روشهای نوین پزشکی، پزشک بیماری را درمان نمی‌کند بلکه بیمار را درمان می‌کند و این دو موضوع کاملا متفاوت است. به عبارتی ما دیگر با یک پروتکل ثابت روبرو نیستیم که اساس درمان باشد . اساس درمان توجه به ویژگیهای فردی ، پس زمینه ژنتیکی و وراثتی ، مسائل روحی، اجتماعی ، سبک زندگی،  تغییرات زیستی بومی و  محیطی بیمار  خواهد بود. تمام این موارد یک فرد را نسبت به دیگری متمایز می‌کند و قطعاً مبنای تشخیص پیشگیری و درمان هر بیماری برای هر فرد متفاوت با فرد دیگر خواهد بود؛ این اساس پزشکی شخص محور هست؛ یعنی پزشکان همیشه در پزشکی شخص محور بیمار را هدف درمان قرار می‌دهند؛ در این رویکرد ما بیمار را درمان کنیم نه بیماری را؛ وی در ادامه گفت:  بیماری برای افراد مختلف اتفاق می‌افتد ولی در هر فرد تظاهرات بالینی خودش را دارد در هر فرد روش‌های درمانی متمایز و روش‌های تشخیصی متمایز خواهد داشت. در همین پاندمی کرونا شاهد بودیم که برخی بیماران با وجود ابتلا به کرونا مراحل درمانی را خیلی راحت‌تر طی می‌کردند بهتر جواب می‌دادند و برای دیگری این اتفاق نمی‌افتاد و این واقعاً در بحث پزشکی پاسخی به جز پزشکی شخص محور ندارد.

وی ادامه داد: پزشکی شخص محور با توجه به اینکه درمان را اختصاصی می‌کند اثربخش‌تر نیز خواهد بود و این به کاهش هزینه‌های درمانی نظام سلامت خواهد انجامید. دکتر صداقت در پایان گفت: امیدوارم رویکرد پزشکی شخص‌محور با این آموزش ها بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته و در طب بالینی فراگیر شود چرا که همان طور که اشاره کردم هم به توفیق درمان کمک خواهد کرد و هم به کاهش هزینه های نظام سلامت منجر خواهد شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان