بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

واکسن HPV باید به برنامه واکسیناسیون کشوری بپیوندد

واکسن HPV باید به برنامه واکسیناسیون کشوری بپیوندد

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد مشهد، با اشاره به اهمیت واکسیناسیون HPV در پیشگیری از ابتلا به سرطان های دهانه رحم گفت: این واکسن باید به برنامه واکسیناسیون کشوری بپیوندد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر ترانه مهاجری در حاشیه برگزاری کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» همچنین بیان کرد: در پزشکی شخص محور رویکرد ما توجه به شرایط بومی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی و همینطور مسائل ژنتیکی نیز معطوف می شود. لذا معتقدم در این راستا ما باید به سمت بومی سازی پروتکل های درمانی حرکت کنیم. به عنوان مثال سن غربالگری در کشور ما با توجه به نبودن واکسنHPV در برنامه معمول واکسیناسیون کشوری بهتر است به 21 سال کاهش یابد چرا که با توجه به تغییرات سریع فرهنگی بعید نیست که ما با یک پیک جدی در حوزه سرطان های مرتبط با HPV روبرو شویم.

وی سرطان های دهانه رح را قابل پیشگیری خواند و گفت: هزینه های واکسیناسیون در مقایسه با هزینه‌های سنگین درمانی بسیار ناچیز است.

وی به موضوع یائسگی زنان نیز اشاره کرد و گفت: یک سوم دوران زندگی یک زن در زمان یائسگی می گذرد در این دوران شرایط جسمانی و روانی فرد به علت افت استروژن تغییرات زیادی می‌کند ؛ متاسفانه در فرهنگ ما یک زن وقتی یائسه می شود خود را بی نیاز از چکاب‌ها و ویزیت‌ متخصص زنان می‌بیند در حالی که مراقبت‌های دوران یائسگی بسیار حائز اهمیت است در این دوران زنان نیاز دارند حتما روزانه 1200 میلی گرم کلسیم و 800 میلی گرم ویتامین دی دریافت کنند . در این دوران افزایش فعالیت فیزیکی و کنترل وزن ضروری است.

دکتر مهاجری در پایان با مثبت ارزیابی کردن کنگره پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین گفت: این کنگره به موضوع نو و تازه ای پرداخته است که نیاز جامعه‌ی پزشکی است چرا که آینده‌ی پزشکی به این سمت حرکت خواهد کرد که محور درمان و درمانگری بیمار باشد.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان