بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

عوامل خطر محیطی و ژنتیکی در بروز و پیشرفت بیماریهای قلبی و عروقی تاثیرگذار هستند

عوامل خطر محیطی و ژنتیکی در بروز و پیشرفت بیماریهای قلبی و عروقی تاثیرگذار هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی بالاترین علت مرگ سالیانه را به خود اختصاص داده‌اند؛ گفت: عوامل خطر محیطی و ژنتیکی هر دو به میزان زیادی در بروز و پیشرفت این بیماری‌ها تاثیر گذارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر آرش قلوبی در حاشیه کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» همچنین بیان کرد: در دهه‌ی اخیر با پیشرفت علم ژنتیک و ابزارهای تعیین ژنوم، ژن‌های متفاوتی در رابطه با بسیاری از بیماری‌ها یافت شده است. تعیین این ژن‌ها به ما کمک می‌کند تا به‌صورت اختصاصی در هر فرد، درمان موثرتر را پیشنهاد کنیم. از دیگر دستاوردهای این دانش، تعیین اثر‌گذاری داروها و عوارض دارویی در افراد است. برای مثال از شایع‌ترین عوارض دارویی، خونریزی‌های ناشی از مصرف وارفارین است. این عارضه با تعیین دقیق دوز مورد نیاز در هر فرد قابل پیشگیری خواهد بود.

وی ادامه داد: پزشکی فرد‌محور قادر است با تعیین ژن‌های دخیل در متابولیسم دارو و شناسایی آن‌ها در بیماران، بهترین دوز را پیشنهاد دهد. همچنین این رویکرد نقش به‌خصوصی در تعیین پیش‌آگهی بیماری‌ها، عوامل خطر و موثرترین نوع درمان دارد.

دکتر قلوبی توضیح داد: یکی از مهمترین مسائلی که در بیماری قلبی مطرح است؛ سابقه بیماری شناخته شده قلبی زودرس در خانواده است. مرد زیر ۵۵ سال و خانم زیر65 سال اگر در خانواده ای دچار بیماریهای قلبی باشند برای ما خیلی اهمیت پیدا می‌کند. فردی که سابقه بیماری عروق قلبی در خانواده‌اش دارد؛ باید در سنین پایین‌تری اقدامات پیشگیری را شروع کنیم؛ بسیاری از این بیماران ممکن است که آزمایشاتشان چیز خاصی را نشون ندهد ولی این افراد با تشخیص پزشک ممکن است باز هم لازم باشد در سنین پایین درمان‌های ضد چربی بگیرند. متاسفانه شاهدیم فردی مثلاً پدرش یا مادرش بر اثر بیماری قلبی فوت شده اند اما هیچ اقدام پیشگیرانه از ابتلا به بیماری قلبی را شروع نکرده است!

وی در پایان در خصوص کنگره بیان کرد: موضوع بسیار خوبی برای این رویداد علمی انتخاب شده، موضوع نوینی است که مورد نیاز جامعه پزشکی بوده است. به نظر می رسد در این وسعت این کنگره برای نخستین بار در سطح کشور اجرا شده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان