بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

متن و حاشيه مراسم عيدانه خيرين سلامت دانشگاه علوم پزشكي مشهد

از تقدیر رییس دانشگاه به عنوان حامی و خیر سلامت تا تبديل شهر مشهد به عنوان شهري كه بيمارانش هرگز به دليل نداشتن بضاعت مالي از درمان محروم نخواهند شد

خیر، خیرخواهی و انجام امور خدا پسندانه در طول زندگی تمامی مردم امری مهم و دارای جایگاه است.

در دنیایی که مردم تلاش در رشد خود در همه امور دارند؛ هستند افرادی که تعالی، رشد، پیشرفت و موفقیت دیگر انسان ها نیز برای آن ها مهم است و با انجام امور خیرخواهانه تلاش دارند؛ تا دیگران را نیز در شادی خود شریک کنند.

شورای مشارکت های خیرين سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از همان نقاط پر خير و بركت در كشور است؛ که تجمع تعداد بسیار بالای خیرین را در دل خود جای داده.

ساعت حدود ۱۰:۳۰ دقیقه بیستمین روز از فروردین ماه سال ۹۶ را پشت سر گذاشته است و تعداد بسیار بالایی از خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن شورای ساختمان قرشی اين دانشگاه گرد هم جمع شده اند.

بهانه این مراسم دیدار عیدانه ای است در سال جدید؛ که با حضور خیران سلامت مشهد و به میزبانی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار شده است.

دکتر خدایی؛ قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدای این دیدار با اشاره به نخستین  آیات در قرآن کریم افزود: خداوند در اين آیات، قرآن را هدایت گر متقین معرفی می کند.

وی ادامه داد: ایمان به غیب، اقامه نماز و انفاق سه خصوصیتی است؛ که خداوند متقین را با آن به مردم معرفی می کند.

 قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: دین اسلام دینی جمع گراست و مسلمان زمانی مسلمان شناخته می شوند که در حق مردم انفاق داشته باشد.

دكتر خدايي تصریح کرد: هر ساله سازمان جهانی بهداشت بر اساس مشکلاتی که در سطح بين الملل در خصوص بيماری ها وجود دارد؛ شعاری را مطرح می كند تا مردم به آن پرداخته و در خصوص رفع آن تلاش كنند.

وي خاطر نشان كرد: این شعار در سال جاری به بحث افسردگی مي پردازد به نحوی كه طبق آماری که در ایران منتشر شده است ۶/۲۳ درصد مردم داراي اختلالات روانی هستند كه ۶/۱۳ درصد از این میزان به بیماری افسردگی اختصاص دارد.

قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان آن گونه كه بايد به این موضوع نگاه نمی کنند و به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت چندین سال است كه بر شعار سلامت روان تاکيد دارد.

دكتر خدايي خطاب به خيرين سلامت بيان داشت: امیدواریم خیرین در حوزه سلامت وارد فعالیت شوند و در راستای ارتقای سلامت روان جامعه نیز گام های موثری بردارند.

 وي گفت: مشكلات روحي و رواني با متخصص و فوق تخصص رفع نمی شود بلكه امری كاملا اجتماعی است که شغل، نشاط و آرامش می خواهد.

قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاكيد كرد: به همين منظور از اواخر سال گذشته از افرادی که در زمینه سلامت روان علاقمند به فعاليت بوده اند؛ خواسته ایم انجمنی را ثبت کنند؛ تا ما در سال ۹۶فعاليت هاي خود را در حوزه سلامت روان انجام دهیم.

دكتر خدايي افزود: اکنون که نظام سلامت در بحث بیماری های روانی؛ بر بیمار یابی، مراقبت و درمان تاكيد دارد بايد براي رسيدن به موفقيت از حوزه اجتماعی و سایر بخش های توسعه مانند رسانه ها، آموزش و پرورش،دانشگاه ها و مردم كار را آغاز كنيم.

وي در بخش دوم سخنان خود به انتقاد از علاقه مردم جهت ايجاد تنش در خود پرداخت و يادآور شد: به عنوان مثال در حادثه زلزله اخیر مشهد شایعه بروز زلزله را مردم به راحتی قبول می کردند؛ اما پیام های آرمش بخش را به راحتي قبول نكرده و براي اثبات آن به دنبال دليل و برهان مي گشتند.

قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: امروز به همت خيرين در شهر مشهد ۹۰ درصد مردم دردي جزء درد بيماري ندارند.

در ادامه دکتر مهرابی بهار؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال جدید را به خیرین دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبریک و ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان، گفت: سال گذشته کارهای بسیار خوبی در حوزه خیرین انجام شد و هر کجا کارها پیش نمی رفت از وجود خیرین استفاده می شد.

وی تاکید کرد: حقیقت این است که اتفاقی که در بیمارستان امام سجاد(ع)، امام جواد(ع)، صاحب الزمان(عج)،درمانگاه سرور و بیمارستان دکتر شیخ رخ داده است قابل قیاس با گذشته نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابرز داشت: نوع جديد كار در بيمارستان دكتر شيخ و درمانگاه سرور خود را نشان داده و توانسته مشهدي را كه زماني تنها سه تخت درماني اطفال داشته است را به جايگاه انجام هزار و ۱۰۰  عمل جراحي با كيفيت در حوزه كودكان در بيمارستان دكتر شيخ برساند.

دكتر مهرابي اضافه كرد: بيمارستان ام البنين(ع) به تنهايي ۲۸تخت اي سي يو و ان اي سي يو دارد كه اين امكانات جمعيت بسياري را نجات مي دهد.

وي گفت: در حال حاضر هر بيمارستان داراي خير مخصوص خود مي باشد؛ كه اين مهم بسيار ارزشمند است البته بايد از درمان به دليل پر هزينه و كم نتيجه بودن فاصله گرفت و بيشتر به سمت پيشگيري حركت كرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بيان داشت: من اعتقاد دارم اگر كسي قصد ندارد تا در حوزه ايثار وارد عمل شود نبايد در كار اجتماعي نيز ورود كند؛ زيرا كار اجتماعي نياز به هزينه كردن دارد نه كسب هزينه و بر اين اساس من تا جايي كه بتوانم به خيرين كمك و حمايت هاي خود را انجام خواهم داد.

در ادامه مهندس مستشاري به عنوان يكي از خيرين سلامت دانشگاه علوم پزشكي مشهد، گفت: عيدانه گرفتن ما در اين جلسه به واقع همين تعداد بالاي جمعيتي است كه در اين مكان جمع شده اند و در هيچ كجاي كشور اين گونه پر تعداد ديده نمي شوند.

وي ابراز داشت: اين خيرين بازوان و نيروهاي پيشگيري، درمان و بهداشت در استان و دانشگاه علوم پزشكي مشهد هستند.

اين خير سلامت افزود: اين تعداد بالاي خيرين را مي توان در كشور به عنوان الگو ارائه داد زيرا در تمام كشور سفيران و صادر كنندگان شوراي مشاركت هاي مردمي، جمعيت خيرين مشهدي هستند كه اين گونه در صحنه حاضر مي شوند.

مهندس مستشاري خاطر نشان كزد: مشهد بايد به عنوان شهري كه در آن هيچ بيماري به دليل نداشتن بضاعت مالي از درمان محروم نمي شود در كشور شناخته و ما بتوانيم وضعيت گوشه نشين هاي شهر را بر اين اساس پوشش دهيم.

جلسه وارد بيان نظراتي مي شود كه در نوع خود بسيار قابل تامل و داراي نكات مهمي است.

در ادامه مهندس شركا با تاكيد بر سخن دكتر مهرابي در خصوص اهميت پيشگيري، گفت: پیدا کردن علت و درمان آن، خود يك نوع پيشگيري است پس بايد با در دست داشتن آمار استان خراسان رضوي در انتخاب و مشخص كردن  مسير راه گامي دقيق بر داريم.

جلسه پس از بيان نظرات بسيار از سوي خيريني چون دكتر خادم الخمسه؛ رئيس بيمارستان امام زمان(عج) و خادم الحسيني به بيان نظرات خانم دكتر قانع؛ فوق تخصص بيماري هاي كليوي كوكان و مدير عامل انجمن حمايت از كودكان بيمار كليوي‹كيميا'مي رسد.

وي در ابتدا گفت:  نيمي از جمعيت ما كودكان هستند، با توجه به اين كه هدف دانشگاه، حيطه سلامت و انجمن هاي خیريه در كنار درمان پيشگيري و برگزاري برنامه هاي پژوهشي در امر درمان است به جرات مي گويم اگر حيطه بيماري يابي و يا پيشگيري از بيماري در استان ايجاد شود نيمي از كارها قابل حل است.

فوق تخصص بيماري هاي كليوي كوكان ادامه داد: بايد بين سيستم بهداشت و آموزش و پرورش ارتباط بسيار قوي ايجاد كرد تا مانند تمام كشورهاي پيشرفته دنيا اين تعامل موجب بيمار يابي از دوران پيش دبستاني، دبستان و دبيرستان شود.

دكتر قانع اضافه كرد: اين كه بيماران در خط آخر بيماري خود به دست ما ميرسند اصلا درست نيست بايد در هفته سلامت سيستم دانشگاه با اولياء آموزش و پرورش ارتباط بگيرد تا تيم هاي آموزشي در مدارس در حيطه بيماري هاي كليوي، اوتيسم، دندان پزشكي و ... پيشگيري لازم را با شناسايي بيماران داشته باشند.

در ادامه مهندس مستشاري گفت: من از ۸۰۰ تريبون مقدس نماز جمعه كشور تقاضا دارم كه مردم را براي كار و تلاش بيشتر آماده كنند؛ زيرا بزرگترين مشكل رواني بي كاري است. نياز امروز ما تعامل، گفتگو، احترام، درك متقابل، شناخت و تقويت فصل مشترك است و بايد با آموزش و پروش و ديگر بخش هاي استان فصل مشترك ايجاد كنيم.

وي ادامه داد: چرا بايد در كنار بارگاه ثامن الحجج(ع) و استاني كه پايتخت معنوي كشور است اين آمار از افسردگي، طلاق، خودكشي وجود داشته باشد؟.

در ادامه دكتر مهرابي بهار ابراز داشت: در حوزه پيشگيري در كشور و استان كارهاي خوبي انجام شده است به نحوي كه در مورد واكسيناسيون ايران جز سه كشور اول و از صد درصد نيز فراتر رفته است؛ زيرا برخي همسايه ها را نيز واكسن مي زند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد اضافه كرد: يا در بيمار يابي اكنون هر فرزندي كه به دنيا مي آيد از نظر تیروئید بررسي و درمان لازم را دريافت مي كند.

وي ابراز داشت: اين موضوع كه اكنون مسئول سلامت هر فرد ايراني مشخص شده موجب افتخار است و در دانشگاه علوم پزشكي مشهد تا سه ماه آينده اين حوزه كاملا مشخص مي شود.

دكتر مهرابي بهار بيان داشت: سامانه پرونده الكترونيك ايرانيان در آينده آثار بسيار خوبي خواهد داشت و فرد در هر كجاي كشور برود پرونده سلامتي كاملا مشخض دارد كه در كاهش بسياري از هزينه ها، انحراف ها و دسترسي سريع به اطلاعات سلامت فرد موثر است.

پايان اين مراسم مزين است به تقدير از رئيس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از ابتدای خدمت پزشکی و درمانی اش تا کنون در حوزه خدمت رساني به بيمارستان ها و درمانگاه هاي خيريه اقدامات موثری را داشته است.

موضوعي كه حجت الاسلام جواد محبي كمالي؛ مدير عامل بانك جامعه و درمانگاه، مدير عامل خيريه ۱۴ معصوم(ص) و مدير عامل جامعه موسسات درماني خراسان رضوي در هنگام اهداي هديه و لوح تقدير به دكتر مهرابي بهارعنوان مي كند.

وي در حالي كه  دستان دكتر مهرابي بهار را در دست مي فشارد؛ مي گويد: بعد از عمر ۳۸ ساله انقلاب اين اولين رئيس دانشگاهي است كه در عيد نوروز به عنوان تقدير از خدمات بيمارستاني و درمانگاه هاي خيريه لوح تقدير مي گيرد و اين قابل توجه است.

ساعت حدود ۱۲ ظهر است و خيرين پس از خروج رئيس دانشگاه موضوعات مورد بحث خود را ادامه مي دهند و من در دل امید دارم روزي فرا رسد که تمامي مردم كشورم خيريني در حد يك نگاه پر عاطفه باشند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان