بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

اجرای طرح توسعه دانشکده دندان پزشکی در ۵ هزار متر مترمربع

 رئيس دانشكده دندانپرشكي مشهد:

 دانشكده جديد دندانپزشكي مشهد ظرفيت پذيرش دانشجويان را افزايش مي دهد/دانشكده دندانپزشكي مشهد دو فعاليت ملي را به سر انجام رسانده است

 دانشكده دندانپزشكي مشهد يكي از هفت دانشكده فعال دانشگاه علوم پزشكي مشهد است كه سالانه با پذيرش دانشجويان در رشته هاي تخصصي و عمومي دندانپزشكي تلاش در رشد علوم دنداني و ارائه خدمت به مردم  دارد.

   به گزارش وب دا؛ در ادامه گزارش هاي ارائه شده از دانشكده هاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد پاي صحبت هاي دكتر حسن حسین پور جاجرم؛ رئیس دانشكده دندانپزشكي مشهد نشسته تا در خصوص موقعيت و شرايط اين دانشكده در دانشگاه علوم پزشكي مشهد اطلاعات لازم را در اختيار دانشجويان قرار دهيم.

 وي در ابتدا گفت: دانشكده دندانپزشكي مشهد به روال هر ساله در دوره دندانپزشكي عمومي و مقطع دكتراي حرفه اي دانشجو پذيرش مي كند.

  دكتر حسین پور ادامه داد: به طور متوسط سه دانشجوي رزيدنت در ۱۰ رشته تخصصي هر ساله در دانشكده دندانپزشكي مشغول به تحصيل مي شوند که بر این اساس می توان گفت هر ساله ۳۰ رزیدنت به جمع دانشجویان دانشکده افزوده می شوند.

 در دانشکده دندانپزشکی مشهد ۱۰ رشته تخصصی تدریس می شود

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد گفت: رشته های تخصصی دانشکده شامل جراحي فك و صورت، پرودونتيكس، جراحي لثه ترميمي زيبايي، اندودانتيكس( معالجه ريشه)، پروتز، دندانپزشكي كودكان، راديولوژي، بيماري هاي دهان و تشخيص، ارتودونسي و آسيب شناسي دهان و فك و صورت مي شود.

 وي خاطر نشان كرد: طول هر دوره براي دانشجويان به طور متوسط سه سال است؛ اما در رشته جراحي فك و صورت طول دوره به دليل وسعت رشته و اشتراكات بسياري كه با رشته پزشكي دارد به پنج سال نيز مي رسد.

  رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تاكيد كرد: البته طول دوره در برخی رشته هاي تخصصی مانند پروتز به دليل حجم فعاليت هايي كه بايد انجام شود با يك سال تاخير رو به رو و دانشجويان اين رشته ها را در مدت چهار سال به پایان مي رسانند.

 دكتر حسین پور ابراز داشت: در پايان دوره رشته های تخصصی نیز؛ دفاع از پايان نامه تخصصي انجام خواهد شد كه براي موفقيت در اين مرحله بايد طرحي پژوهشي با دو مقاله از سوي دانشجو ارائه و يكي از مقالات نیز از درون پايان نامه استخراج شده باشد.

 وي بيان داشت: در ادامه دانشجويان بايد در آزمون برد تخصصي شركت كنند؛ كه شرط فارغ التحصيلي بر اساس آئين نامه دستياري قبولي در اين آزمون مي باشد و در صورتي كه دانشجويان در اين آزمون موفق به كسب نمره برد تخصصي نشده و آزمون گواهي نامه را قبول نشوند؛ به دانشكده جهت تكرار يك ساله دوره، ارجاع داده خواهند شد.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تاكيد كرد: دانشجويان تخصصي در نهايت دو سال مي توانند به اين شكل دوره خود را بگذرانند و در صورت عدم موفقيت در آزمون برد تخصصي در اين دو سال؛ عملا از دانشكده اخراج مي شوند.

 دكتر حسین پور ابراز داشت: تعداد دانشجوياني كه در دوره عمومي از طريق كنكور سراسري پذيرش مي شوند به طور متوسط از آن تعدادي كه در دفترچه كنكور بيان مي شود بيشتر است و از تعداد عنوان شده كه شامل ۵۰ دانشجو  است به حدود ۸۰ دانشجو در مقطع علوم پايه مي رسند.

 هر ساله ۷۰ دانشجو در دانشکده دندانپزشکی مشهد پذیرش می شوند

 وي به قدمت ۵۰ ساله دانشکده دندانپزشکی اشاره کرد و بيان داشت: اين دانشكده برای تحصیل ۳۰ دانشجو تاسيس شده است در حالي كه اكنون در هر ورودي حدود ۷۰ دانشجو به دانشكده وارد مي شوند و سالانه ۳۰ رزيدنت تخصصي نیز به اين جمعيت افزوده مي شود؛ كه مجموع اين شرايط موجب شد تا فضاي فيزيكي دانشكده گنجايش پذيرش اين تعداد دانشجو را نداشته باشند.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد اظهار داشت: با توجه به تعداد دانشجويان پرديس بين الملل كه در دو دوره در اين دانشكده پذيرش شده و از سال ۱۳۹۷ نیز  وارد بخش كلينيك دانشكده خواهند شد؛ طبيعي است از نظر فضا در دانشكده دچار بحران شويم.

  فضای آموزشی جدید دانشکده دندانپزشکی مشهد در دست ساخت است

  دكتر حسین پور اظهار داشت: با پيگيري هاي بسياري كه از سوي رياست، معاونت اداري مالي و تيم هيأت رئيسه دانشكده و همكاري و مساعدت هيأت رئيسه دانشگاه، وزارت بهداشت و دبير خانه دندانپزشكي صورت گرفت؛ توسعه فضاي فيزيكي دانشكده در حد يك دانشكده دندانپزشكي جديد به وسعت پنج هزار متر مربع در دست اقدام است.

 وي افزود: اميدواريم این فضای آموزشی جدید تا بهمن ماه سال جاري در اختیار دانشکده قرار گیرد و با افتتاح اين قسمت از دانشکده در افزايش پذيرش دانشجو و آموزش دانشجوي تخصصي بر اساس سياست هاي دانشگاه كه رفتن به سمت دانشجويان تحصیلات تکمیلی استموفق تر عمل كنيم.

 ۷۴۵ دانشجو در دانشکده در حال تحصیل می باشند

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تصريح كرد: در مجموع در حال حاضر با احتساب ۱۰۰ دانشجوي تخصصي در دانشكده دندانپزشكي مشهد؛ ۷۴۵ دانشجو در مقاطع عمومي و تخصصي تحصيل مي كنند كه از اين تعداد ۶۴۰ دانشجو در مقطع عمومي مي باشند.

 دكتر حسین پور بيان داشت: دانشكده دندانپزشكي مشهد به جزدانشجوي دندانپزشكي عمومي دانشجوي ديگري در مقطع عمومی  تربيت نمي كند؛ در حالي كه برخي دانشكده ها تكنيسين پروتز نيز آموزش مي دهند.

 وي افزود: اين دانشكده دو فلوشيپ تخصصي دندانپزشكي بيمارستاني دارد؛ كه در حال حاضر دو نفر از اعضاي هيآت علمي دانشكده فارغ التحصيل اين رشته و يك دانشجوي ديگر در حال آموزش مي باشد.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تصريح كرد: فلوشيپ بيولوژي دهان نيز در دانشكده دندانپزشکی مشهد داير است كه تا اين لحظه متقاضي نداشته و فلوشيپ شكاف كام نيز به تصویب وزارت بهداشت رسیده و از سال جاري اقدام به پذيرش دانشجو خواهد كرد.

 فلوشیپ ترومای دندانی در دانشکده راه اندازی می شود

  دكتر حسین پور بيان داشت: در حالی پيگيري راه اندازي فلوشيپ تروماي دنداني در سطح وزارت بهداشت را دنبال می کنیم؛ كه برنامه ايجاد فلوشيپ ايمپلنت نيز با افتتاح مركز جديد با كسب مجوز از وزارت بهداشت در دست اقدام است.

 وي تعداد گروه های آموزشی را به تعداد رشته های تخصصی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر گروه سلامت دهان و دندانپزشكي اجتماعي دانشجوي تخصصي نداشته و در حال گرفتن مجوز از وزارت بهداشت در خصوص اين رشته مي باشيم.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تصريح كرد: دكتراي تخصصي در دانشكده دندان در واقع دكتراي پي اچ دي نيست زيرا در دوره هاي سه ساله خلاصه مي شود؛ اما فعاليت هاي آموزش تخصصي دو رشته پي اج دی مواد دنداني و سلامت دهان به محض داشتن گروه مستقل آغاز مي شود.

 دكتر حسین پور اظهار داشت: دانشكده در مجموع داراي ۱۰۷ عضو هيأت علمي است؛ که به طور متوسط در هر گروه ۱۰ عضو هيأت علمي مشغول به فعاليت مي باشند.

 ۱۰ بخش فعال در دانشکده دندانپزشکی مشهد ارائه خدمت می کنند

 وي افزود: دانشكده در شرايط فعلي داراي ۱۰ بخش فعال، سه مركز تحقيقات، آزمايشگاه حيواني و آزمايشگاه مواد دنداني مي باشد كه  آزمايشگاه مواد دنداني با تجهيزات به روز موجب استفاده و حضور  دانشجويان از ديگر دانشكده هاي دانشگاه شده است.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد تاكيد كرد: واحد ليزر دانشكده يكي از مجهزترين مراكز ليزر در كشور است كه ليزرهاي كم توان، پرتوان، جراحي هاي نسج نرم، سخت و فعالیت های پژوهشي بسيار خوبي را انجام مي دهد.

  دكتر حسین پور گفت: سه لابراتوآر در طبقه همكف دانشكده قرار دارد كه علاوه بر اين سه واحد يك مركز آموزش مقدمات دندانپزشكي نيز در دانشكده فعال مي باشد.

 به دنبال تبدیل دی کلینیک دانشکده به بیمارستان دندانپزشکی می باشیم

  وي گفت: در صورت گرفتن مجوز بيمارستان؛ فعاليت هاي واحد اتاق عمل دانشكده كه اكنون به صورت دي كلينيك ارائه می شود گسترده تر خواهد شد و علاوه بر اعمال جراحي سبك، اعمال فك و صورت از بيمارستان قائم(عج) به اين مكان منتقل مي شود.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد ابراز داشت: قسمت آموزشي دانشكده در شيفت هاي بعدازظهر به صورت كلينيك ويژه و صبح ها به عنوان بخش آموزشي براي دانشجويان فعاليت مي كند.

 دكتر حسین پور خاطر نشان كرد: در سال جاري رتبه دوم و نوزدهم كشوري در آزمون دستياري اختصاص به  فارغ التحصيلان اين دانشكده داشت و چهار رتبه زیر ۱۰۰ در اين آزمون نيز متعلق به دانشجويان دانشكده دندانپزشكي مشهد بود.

 ۲۵ شهریور ماه جاری آغاز سال تحصیلی جدید در دانشکده است

 وي آغاز سال تحصيلي جديد براي دانشجويان ورودي جديد دانشكده را ۲۵ شهريور ماه جاري عنوان كرد و بيان داشت: در آزمون كنكور سراسري نيز رتبه هاي بالا در دانشكده پذيرش شده اند و در ابتداي سال جديد تحصيلي براي اين دانشجويان جلسه معارفه جهت معرفي بخش ها و آشنايي با دانشكده در قالب تور برگزار مي شود.

 رئیس دانشكده دندانپرشكي مشهد گفت: ايجاد كتاب ملي به مسئوليت خانم دكتر قدوسي و بازنگري كوريكولوم دندانپزشكي دو فعاليت مهم در سال جاري براي دانشكده دندانپزشكي مشهد به همت و همكاري ديگر تلاش گران در اين عرصه بود.

 کوریکولوم دندانپزشکی بازنگری شد

  دكتر حسین پور ادامه داد: در تاليف هر كتاب از مجموعه كتاب ملي ۶۰ نفر از اعضاي هيئأت علمي سراسر كشور شركت داشته و از سال جاري كتاب ملي به عنوان منبع آزمون دستياري مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 وي تاكيد كرد: با توجه به بحث تحول آموزش وزارت بهداشت و انتخاب مشهد به عنوان قطب ۹ آموزشي؛ ماموريت تعالي و توسعه دندانپزشكي بر عهده مشهد گذاشته شده است كه اين دانشكده در اين راستا موفق به بازنگري كوريكولوم دندانپزشكي كه آخرين بازنگري در آن  به سال ۱۳۹۱ باز ميگردد شده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان