بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : چهارشنبه, 29 فروردين 1403

مقاله ها

جایگاه طب ایرانی و مکمل در نظام سلامت ایران تشریح شد

در نخستین نشست جهانی طب سنتی چین در شهر بوجو در چین ، وضعیت فعلی و جایگاه طب ایرانی و مکمل در نظام سلامت ایران، توسط مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، تشریح شد.

به گزارش وبدا، در این نشست که با حضور 40 متخصص و استاد دانشگاه، روسای موسسات و انجمن‌های طب شرقي و چیني از 25 کشور دنیا و نیز مقاماتی از وزارت بهداشت، سازمان طب سنتی و دانشگاه‌های طب سنتی کشور چین در شهر بوجو استان آنهويي این کشور برگزار شد، وضعیت طب سوزنی و گیاهان دارویی در دنیا و پیشنهادات شرکت‌کنندگان در خصوص ارتقای وضعیت آموزش، پژوهش و خدمات درمانی طب سنتی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر امیرهومن کاظمی، مشاور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و عضو هيات رييسه فدراسيون جهاني طب سوزني که به‌عنوان جوان‌ترين عضو هیات رییسه در این نشست حضور داشت، در خصوص تاریخچه طب ایرانی و توانمندی‌های تشخیصي و درماني آن گفت: طب ایرانی از چندين هزار سال پيش در پهنه وسيعي از دنيا از جمله غرب آسيا و مناطقي از اروپا استفاده می‌شده که امروزه نیز بسیاری از مردم این مناطق همچنان از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: امروزه در ایران این مکتب غنی طبی به صورت کاملا آکادمیک درآمده و در حال حاضر 17 دانشگاه علوم پزشکی در ایران، دپارتمان یا دانشکده طب ایرانی دارند و پزشکان را براي دوره تخصصی 5 ساله در رشته‌های طب و داروسازی پذیرش می‌کنند.

مشاور بین‌الملل و طب مکمل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، انجمن علمی طب سوزنی را به عنوان بزرگترین جامعه علمی طب سوزنی معرفی و نقش آن را کمک به توسعه طب سوزنی در ایران در همراهی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و با اشاره به توسعه علمی طب سوزنی در ایران، تعداد پزشکان فعال در حوزه طب سوزنی حال حاضر ایران را نزدیک به هزار نفر تخمين زد.

معاون بین‌الملل دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردم ایران به صورت سنتی، علاقه‌مند به مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های طبیعی هستند و شاید همین عامل باعث شده طب ایرانی و طب سوزنی، توسعه علمی و منطقی خوبی در این کشور داشته باشد.

دکتر کاظمی افزود: به جرات می‌توان گفت ایران، توسعه‌یافته‌ترین کشور منطقه غرب آسیا در زمینه طب‌های سنتی و مکمل است و وجود تعرفه و قوانین در وزارت بهداشت ایران برای طب ایرانی و طب سوزنی، از دستاوردهای ملی مهمي است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز فاقد آن‌‌ها هستند.

تركيب طب سنتي چيني و ايراني با طب رايج، طب كامل‌تری به ارمغان می‌آورد
پروفسور مای، مديركل بين‌الملل سازمان طب سنتي وزارت بهداشت كشور چين نیز در این نشست، گفت: خيلي خوشحاليم كه امروز از پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي ايران در حوزه طب سنتي و مكمل آگاه شديم و خيلي جالب بود كه بدانيم طب ايراني هم در غرب آسيا از جايگاه خوبي برخوردار است و تاريخچه‌ای قديمي دارد.

وی با بیان اینکه ما در چين كمتر با طب ايراني آشنا هستيم و خوشحال مي‌شويم بيشتر درباره آن بشنويم، افزود: اميدواريم تركيب طب سنتي چيني و ايراني با طب رايج، طب كامل‌تر و موثرتري را براي مردم دنيا به ارمغان آورد.

گفتنی است، شهر بوجو، مرکز گیاهان دارویی کشور چین محسوب می‌شود و در نشست جهانی طب سنتی چین در کنار سي‌وسومين نمایشگاه و کنفرانس ملي گیاهان دارویی و طب چینی، در خصوص وضعیت طب سنتی در دنیا و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن بحث و تبادل نظر می‌شود که در نخستین نشست آن، نماینده کشورمان به عنوان عضو هیات رئیسه، در کنار نمایندگانی از کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، ایتالیا، مجارستان، کانادا، چین، برزیل، تایلند، اندونزی، مکزیک و آلمان حاضر بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان