بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 28 فروردين 1403

مقاله ها

آیین نامه اجرایی ابلاغی وزارت اقتصاد و دارایی

قابل توجه کلیه پزشکان وسایر صاحبان حرف پزشکی

با اهدای سلام و احترام

خلاصه آیین نامه اجرایی ابلاغی وزارت اقتصاد و دارایی مربوط به نوع دفتر ، اسناد و مدارک و روش های نگهداری آنها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 31/04/1394 " قانون مالیات مستقیم "  برای رویت همکاران ( به پیوست ) به استحضار میرساند .

با توجه به آیین نامه مذکور قرار گرفتن هر یک از شاغلین در جدول گروه بندی به قرار ذیل خواهد بود . که لازم است هر یک از شاغلین با توجه به تطبیق وضعیت برای خود تعیین گروه کنند .

تبصره 1-  در مواردی که صرفأ ارائه خدمات باشد ؛ 50 %مبالغ تعیین شده در جدول فوق ملاک عمل است .

توضیح  مهم-آنچه مسلم است در بین گروه های پزشکی فقط همکاران داروخانه دار و اپتومتریست های دارای فروش عینک مشمول فروش کالا می شوند و سایر گروه های پزشکی فقط عرضه خدمات دارند . به جزء این دو گروه ؛ سایر همکاران مشمول 50 % مبالغ جدول فوق خواهند بود که به صورت خلاصه به شرح ذیل است :

گروه 1-  مجموع مبلغ ارائه خدمات آنان در سال بیش از 1.5 میلیارد تومان باشد.

گروه 2-  مجموع مبلغ ارائه خدمات آنان در سال بین 500 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان باشد ..

گروه 3-مجموع مبلغ ارائه خدمات آنان در سال تا 500 میلیون تومان باشد.

تذکر مهم -  در تنظیم اظهارنامه های مالیاتی ارائه اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی از الزامات است .

مسؤولیت اصلی گروه های مختلف مذکور  :

گروه 1 جدول

مکلف به نگهداری دفتر روزنامه و کل طبق بند "الف "ماده 6 آیین نامه ابلاغیوزارت اقتصاد و دارایی خواهند بود .

گروه 2 جدول

طبق بند " ب "ماده 6 آیین نامه ابلاغی وزارت اقتصاد و دارایی اطلاعات مورد نظر در برگ پیوست 1 و به صورت ماهیانه تکمیل گردد .

گروه 3 جدول

طبق بند " پ " ماده 6 آیین نامه ابلاغی وزارت اقتصاد و داراییاطلاعات مورد نظر در برگ پیوست 2 و به صورت سالیانه تکمیل خواهد شد .

تذکر 1 - صاحبان بیمارستان ها ، زایشگاه ها و کلینیک های تخصصی ( بلا استثنا شامل گروه یک جدول اولیه خواهند شد)

تذکر 2-  مودیان مالیاتی که در هر گروه قرار می گیرند تا سه سال بعد ، از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پایین تر قرار نخواهند گرفت .

تذکر 3- در دوسال اول شروع فعالیت صاحبان مشاغل به استثنای مودیانی که براساس نوع فعالیت در گروه اول جدول قرار می گیرند ، انتخاب گروه و انجام تکالیف قانونی مربوط به انتخاب مودی خواهد بود .

 

تذکر 4-تکالیف مودیان در خصوص نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک (  مقررات مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک)

الف ) صاحبان مشاغلی که در گروه اول جدول قرار می گیرندو کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل با سایر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی ( مکانیزه –الکترونیکی) متکی به اسناد و مدارک که با رعایت موارد ذکر شده در آیین نامه ابلاغی وزارت اقتصاد و دارایی می باشند :

ب )  صاحبان مشاغلی که در گروه دوم جدول قرار می گیرند ،  مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی ، فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا ، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه های انجام شده را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویدادهای مالی نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانهو به شرح پیوست (1) براساس آن تنظیم نمایند .

پ )  صاحبان مشاغلی که در گروه سوم جدول قرار می گیرند ، مکلفند برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی ، فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا ، خدمات و سایر اسناد هزینه های انجام شده را نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را سالانهو به شرح پیوست (2) براساس آن تنظیم نمایند .

تذکر خیلی خیلی مهم : به اطلاع همکاران می رساند این اطلاعیه خلاصه شده اطلاعیه اصلی است .

خواهشمند است آیین نامه صادره وزارت اقتصاد و دارائی در همین اطلاعیه را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و چنانچه مورد ابهامی وجود داشته باشد ؛ سوالات خود را به یکی از دو روش زیر به سازمان نظام پزشکی مشهد ارسال نمایید تا راهنمایی لازم توسط کارشناسان مربوطه در سایت سازمان برای استفاده همکاران قرار گیرد :

1-    در انتهای همین صفحه مطلب خود را درج کرده و به سایت سازمان نظام پزشکی ارسال نمایید

2-    از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان نظام پزشکی مشهد به شماره 30007838  سوالات خود را ارسال کنید و پاسخ خود را در همین صفحه مشاهده نمایید .

 

دریافت متن کامل آیین نامه مالیات

دریافت پیوست 1

دریافت پیوست 2

 

 

سوال :

من آزمایشگاه دارم واکثریت شرکتهای فروش کالا وخدمات ازدادن فاکتورهای رسمی که دارای اسم ومشخصات شرکت ،کد اقتصادی و...سایر مشخصات قانونی باشدامتناع میکنندودارایی هم فاکتورهای معمولی را قبول نمیکند. باید چکارکنیم. (دکتر ابراهیم هوشیار)

پاسخ :

آنچه مسلم است تغییر آئین نامه ها و قوانین مالیاتی برای شفاف سازی درآمدها و هزینه و مالیات متعلقه صورت گرفته است ، بدیهی است که برای دفاع مستند از اطلاعات اقتصادی خود اسناد هزینه و درآمد شما میبایست مورد قبول کارشناسان امور مالیاتی باشد در غیر اینصورت از دست کسی بجز ...؟ کاری بر نمی آید .

سوال :

ایا من در گروه سوم قرار دارم ؟ ایا پزشکان از داشتن دفتر درامد وهزینه در سال 1395 معاف هستند ؟ (دکتر مظلومی)

پاسخ :

ما از کارکرد و چرخه درآمد و هزینه های شما اطلاع نداریم که بتوانیم به شما مشورت بدهیم . لطفا وضعیت اقتصادی خود را با جدول گروهبندی درج شده در سایت تطبیق دهید و گروه خود را پیدا نمائید و همانطور که در متن اطلاعیه آمده ، گروه یک مشمول دفاتر قانونی میشوند ولی گروه 2 در پیوست شماره یک ضمیمه اطلاعیه ، درآمدها و هزینه ها را بصورت ماهانه وارد مینمایند و گروه 3 اطلاعات درآمدها و هزینه ها را بصورت سالانه وارد مینمایند .

سوال :

کلینیک های ترک اعتیاد جزو کدام گروه مالیاتی هستند . ایا مراکز ترک اعتیاد شامل کلنیکهای تخصصی میشوند . (دکتر صمیمی فرد)

پاسخ :

با توجه به قرارگرفتن بیمارستانها ، زایشگاهها و کلینیک های تخصصی در گروه یک ، استنباط ما این است که کلینیک های ترک اعتیاد با توجه به حجم گردش مالی عمومی میباشند ، چون از این نظر قابل مقایسه با مراکز فوق نمیباشند و از طرفی نگرانیم که اگر ما این موضوع را از مسئولین دارایی سوال کنیم آنها هم احتیاط کنند و آنرا تخصصی اعلام نمایند و کار سخت و دشوار شود .

سوال :

من بعنوان یک پزشک عمومی با 19 سال سابقه کار و مطب در مشهد . درآمد سالانه ام در سال به 12 میلیون هم گاهی سالها ، نمیرسد . امیدواریم ، طریقه نظر اداره مالیات کشور جمهوری اسلام ، به این قشرحق دار درست شود . به امید خدا . (دکتر محمدعلی اسماعیل زاده)

پاسخ :

اگر جنابعالی مستندات لازم و کافی را برای درآمدها و هزینه های خود فراهم نمائید ، با توجه به اطلاعات اظهار شده ، شما حتما از مالیات معاف خواهید بود .

سوال :

اینجانب از سال قبل پروانه مطب مشهد را دارم ولی در مشهد شروع به کار نکردم . از 15 فروردین 95 قراره مطبم را افتتاح کنم، برای اعلام گروه مالیاتی به کجا باید مراجعه نمایم . (9153612775)

پاسخ :

شما بر اساس پیش بینی درآمد در سال 95 گروه مالیاتی خود را تعیین نمائید و تکالیف خود را بر آن اساس طبق ابلاغیه تنظیم نمائید .

سوال :

من که کار نمیکنم مالیات لازم است بدهم ؟ (9155117503)

پاسخ :

اگر فعالیت پزشکی ندارید مشمول ارائه اظهار نامه نیستید و پرداخت مالیات هم شاملتان نمیشود .

سوال :

منظور از اسناد درآمدی چیست ؟ یعنی باید در قبال دریافت پول از بیمار رسید صادر کنیم و به امضای بیمار برسانیم ؟ (9155164168)

پاسخ :

در اظهار نامه مالیاتی مربوط به این آئین نامه جدید ، شما مکلف شده اید اطلاعات حسابهای بانکی مربوط به شغل خود را در اظهار نامه ثبت کنید و از طرفی دریافت وجوه نقدی را می بایست ثبت نمائید تا بتوانید برای درآمد خود شفاف سازی کنید و ممیز مالیاتی خود را قانع نمائید .

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان