بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

درمان تومور بدخیم کبدی در کودکان امکانپذیر شد

تومور بدخیم کبدی کودکان با روش پیوند سلول‌های بنیادین بر روی کودکی سرطانی در موسسه محک با موفقیت انجام گرفت و کشور ایران به جمع ۳ کشور آمریکا، ایتالیا و ژاپن در درمان این تومور پیوست.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، پیوند سلولهای بنیادین برای تومور هپاتوبلاستوم در ایران برای نخستین بار انجام شد و پزشکان بیمارستان فوق تخصصی محک، این بار نیز در درمان یکی از شایع ترین بدخیمی های کبدی در کودکان موفق شدند.

تومور هپاتوبلاستوم کودکان شایع ترین نوع تومور بدخیم کبدی در کودکان است که موفقیت در درمانهای جراحی و شیمی درمانی، احتمال زنده ماندن کودک را تا 70درصد بالا می‌برد اما در صورت شدت بیماری در ابتدای تشخیص یا حین درمان یا درگیری در سایر نواحی بدن، به صورت متاستاز و دست اندازی به بافت های ریه، استخوان و مغز استخوان میزان موفقیت در درمان کاهش یابد.

یکی دیگر از روش های درمانی علاوه بر جراحی و شیمی درمانی های معمول استفاده از پیوند با سلول های بنیادی است.

بر اساس مطالعات و گزارشهای پزشکی، تا ابتدای سال 2014، فقط درمان 21 کودک مبتلا به سرطان کبد در سراسر دنیا با این روش موفقیت آمیز بوده است که مربوط به چهار کشور امریکا، ایتالیا، ژاپن بود که کشور ما نیز به آن پیوست.

پیوند سلول های بنیادین برای هپاتوبلاستوم در ایران برای نخستین بار انجام گرفت.این عمل جراحی که روی کودکی باوزن بسیار پایین کمتر از 10 کیلوگرم انجام گرفت، جمع آوری سلول های بنیادی در این وزن در نوع خود کم نظیر بوده است.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان