بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

انتقاد وزیر بهداشت به بیمه‌های تکمیلی - ورود رئیس‌جمهور برای حل مشکل

وزیر بهداشت گفت: بیمه‌های تکمیلی بسیار بد عمل می‌کنند و متأسفانه این بیمه‌های تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است.
وزیر بهداشت گفت: بیمه‌های تکمیلی هنوز با بیمارستانهای خصوصی قرارداد منعقد نکرده‌اند و هنوز با نرخ سال ۹۲ قرارداد می‌بندند و بیمه مرکزی فقط نظاره‌گر شده در نتیجه طرح تحول سلامت که رضایت مردم را هدف قرار داده به شدت ضربه می‌خورد.
دکتر سید حسن هاشمی در رابطه با آخرین وضعیت انعقاد قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی گفت: تا آنجایی که من خبر دارم بیمه‌های تکمیلی قراردادهای خود را با بیمارستان‌های خصوصی در تهران بسته‌اند اما در استان‌ها هنوز انجام نشده یا به صورت موردی با برخی بیمارستان‌ها انجام شده است.
وی ادامه داد: بیمه‌های تکمیلی بسیار بد عمل می‌کنند و متأسفانه این بیمه‌های تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است.
وزیر بهداشت گفت: علیرغم مصوبه هیأت وزیران، بیمه‌ها وظایفی که بر عهده‌شان گذاشته را به خوبی انجام نمی‌دهند به همین دلیل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشته‌ام و فکر می‌کنم از این مسیر بتوانیم به نتیجه برسیم.
هاشمی ادامه داد: بیمه‌ها نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه آسیب هم می‌رسانند. بخش عمده‌ای از خریداران خدمت از بیمه‌های تکمیلی، دولت و دستگاه‌های دولتی هستند و نرخی را که برای امسال پرداخت کردند نرخ سال 93 است اما اکنون که در ماه دهم سال هستیم بیمه‌های تکمیلی در قراردادهای خود با جامعه پزشکی و مراکز خصوصی این 10 ماه را با نرخ سال 92 منعقد کرده‌اند.
وی افزود: یعنی بیمه‌ها نرخ سال 92 را قبول دارند و به معنی آن است که مابه‌التفاوت نرخ پرداخت در طول این 10 ماه وجود دارد و صرفاً از سود آن بهره برده‌اند. این کار درستی نیست و باید اصلاح شود و مطمئنم شخص رئیس‌جمهور حتما به آن رسیدگی می‌کند.
وزیر بهداشت گفت: این در حالی است که نمی‌توانیم مانع مراجعه مردم به بیمارستان‌های خصوصی شویم. آنها مراجعه می‌کنند و مراجعه‌شان متوقف هم نمی‌شود. در حقیقت بیمه‌های تکمیلی با این تعلل و تأخیر، اعتبار خود را پیش مردم از دست می‌دهند.
هاشمی تصریح کرد: بیمه‌های تکمیلی نباید رفتاری به خرج دهند که به آنها به چشم بیمه‌های پایه نگاه کنند. بیمه یعنی پول نقد و باید اعتبار پیش بیمارستان‌ها داشته باشند و بیمارستان‌ها احساس کنند که این دفترچه بیمه تکمیلی و پایه مانند پول نقد است.

تعلل بیمه ها به طرح تحول سلامت ضربه می‌زند
وی گفت: بیمه‌ها به خود آسیب می‌زنند و این در حالی است که برای مردم هم زحمت ایجاد می‌کنند. متأسفانه تعللی که به خرج می‌دهند به طرح تحول نظام سلامت نیز آسیب می‌رساند.
وزیر بهداشت افزود: چون طرح تحول سلامت در جهت رفاه و آسایش مردم است و زمانی که مردم حق بیمه‌ای خود را پرداخت کردند انتظار دارند مراجعه‌شان به بیمارستان‌ها صرفا درد و رنج بیماری باشد اما مواجه می‌شوند با مراکزی که بیمه‌های تکمیلی خدمات آن را قبول ندارد.
وزیر بهداشت گفت: در نتیجه از رضایتمندی بیماران کاسته می‌شود و این مخالف اهداف طرح تحول نظام سلامت است بنابراین من فکر می‌کنم مسئولان بیمه مرکزی و اقتصاددانان در وهله اول باید تلاش کنند تا نارضایتی را از بین ببرند این در حالی است که حتماٌ در صورت نیاز شخص رئیس‌جمهور به موضوع ورود می‌کند.

وبدا - 1393/10/09    
 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان