بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

سخنرانی وزیر بهداشت پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران

سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست  -  کنترل تعرفه ها در گام سوم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست، از نداشتن پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ و ملی انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی، دکتر سیدحسن هاشمی همزمان با هفته سلامت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه سلامت از بزرگ‌ترین نعماتی است که خدا به انسان هدیه کرده، گفت: سلامت مانند تاجی است که روی سر همه قرار دارد اما تا زمانی که افراد دچار بیماری نشوند، به آن توجه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سلامت نقش مهمی در توسعه یک کشور دارد، افزود: همه بر این باور هستند که انسان سالم، محور توسعه است. اگر انسان بیمار باشد کشور نه امنیت دارد و نه پیشرفت، بنابراین باید تلاش کنیم بهداشت جامعه را ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به سخن بزرگان در مورد سلامت اظهار کرد: همان‌طور که در دین آمده، نظافت نیمی از ایمان است و نه تنها در دین اسلام، بلکه در فرمایشات امام (ره)، مقام معظم رهبری، مراجع، خطبا و همچنین برنامه‌های مختلف پنج ساله قانونگذاران بارها بر مساله سلامت و نظافت تاکید شده است، اما در جامعه ما کمتر به آن توجه می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز برخلاف گذشته بار بیماری‌ها متوجه بیماری‌های غیرواگیردار است، افزود: نقش وزارت بهداشت در امر سلامت در سراسر کشور کمتر از 20 درصد است و سلامتی مردم عمدتا در دست سایر دستگاه‌های کشور و خودشان است.

هاشمی ادامه داد: برای مثال موضوع اشتغال در امر سلامت اثرگذار است و آمار بالایی از بیماری‌های اعصاب و روان گزارش شده است. همچنین بعد از تصادفات، بیشترین علل مرگ ناشی از نزاع‌های داخل خانواده و خارج از خانواده است. همین‌طور اعتیاد، کشاورزی و وضعیت صنعت در امر سلامت اثرگذار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه سلامت در دهه‌های گذشته، اظهار کرد: مردم در دهه‌های گذشته کمتر شاهد این بودند که طرح های بزرگ کشور پیوست سلامت داشته باشد. در ابتدای سال گذشته سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد و بر این موضوع که طرح‌های بزرگ ملی باید پیوست سلامت داشته باشد، تاکید شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای مثال مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه، مرکز بهداشت و بیمارستان برای آن نیستیم و حتی اگر فکر ساختن بیمارستان هم کنیم محلی برای تامین اعتبار آن نیست. همچنین شهرک‌هایی با 800 هزار جمعیت یک تخت بیمارستانی هم ندارند یا در هیچ جای اتوبان برای ساخت پایگاه بهداشت پیش‌بینی نمی‌کنیم و انتظار داریم همه این امور توسط وزارت بهداشت انجام گیرد در صورتی که روزی که می‌خواستیم اتوبان را طراحی کنیم، پیوست سلامتی برای آن در نظر نگرفتیم.

وی با اشاره به پروژه پارس که در عسلویه در حال انجام است، گفت: اقداماتی که در عسلویه در قالب پروژه پارس جنوبی در حال انجام است افتخارآمیز است اما مردم آنجا هم باید نفس راحت کشیده و از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه اگر به امر سلامت توجه داشته باشیم مشکلاتمان کمتر می‌شود، اظهار کرد: سلامت یک امر فرابخشی و ملی در بین دستگاه‌های مختلف کشور و سه قوه است که بخشی از آن هم مربوط به آحاد جامعه است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پیشگیری امر مهمی است، افزود: برای مثال باید توجه کنیم که اضافه وزن تبعاتی دارد و باید موادی در بدن برای سوختن چربی‌ها ترشح شود اما هنگامی که این ماده در بدن کم تولید شود، انسان مبتلا به قند و تبعات آن می‌شود. اکنون بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن دارند که این در گذشته وجود نداشت اما اکنون به دلیل تغییر سبک زندگی و نوع خوراک این مشکل پیش آمده است.

هاشمی ادامه داد: فشار خون یکی از عوامل مهم مرگ در ایران است اما 50 درصد افراد مبتلا به فشار خون از آن اطلاع ندارند. باید توجه داشته باشیم که بخش کمی از علت ابتلا به فشار خون، ارثی است هر چند عوامل تاثیرگذار دیگری چون مصرف نمک که در ایرانیان سه برابر مصرف نمک در دنیا است، نیز مورد توجه است. همچنین مصرف شکر، نوع و میزان روغنی که ایرانی‌ها مصرف می‌کنند با بسیاری از ملت‌های دیگر متفاوت است که همین باعث بیماری و گرفتگی رگ‌ها و سکته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های عدم توجه به سلامت در جامعه، اظهار کرد: بحث هزینه در درجه دوم اهمیت قرار دارد اما عدم توجه به سلامت فشار زیادی بر بودجه دولت و هزینه‌های خانواده ها وارد می‌کند. اگر به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت و دارو نیست و هزینه‌ها در مجاری صحیح تری استفاده می‌شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید همه به مساله بهداشت و پیشگیری توجه کنند، ادامه داد: دولت موظف است امکانات را برای همه فراهم کند به شرطی که خود افراد هم این را بخواهند. در کشور ما همه ساله مبالغ هنگفتی صرف دخانیات می شود و 90 درصد سرطان‌های ریه که رو به افزایش است، به دلیل استفاده از دخانیات است. در این امر دولت نمی‌تواند کاری کند و خود افراد باید بخواهند.

هاشمی با بیان اینکه پیشگیری مساله مهمی است، اظهار کرد: امیدواریم همه دستگاه‌ها در دولت و خارج از دولت به این امر توجه کنند. برای مثال صداوسیما در ایجاد نشاط و یا سلب آن و قوه قضاییه در ایجاد آرامش و یا سلب آن تاثیرگذار هستند و باید همه به ارتقای بهداشت عمومی بیش از گذشته توجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست دولت در امر سلامت، گفت: دولت در این دوره سلامت را از اولویت‌های خود قرار داده است. مهم‌ترین خدمات دولت در بخش سلامت در روستاها و شهرهای دور افتاده است که امیدواریم این خدمات ضمن استمرار ارتقا یابد. سلامت بخش مهمی از زندگی مردم است که همه مردم قبل از تولد و حتی بعد از فوت و برای تشخیص علت فوت به آن نیازمند هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هنگام آغاز فعالیت با بحران دارو مواجه بودیم، ادامه داد: اما امروز این بحران برطرف شده است که این هم به دلیل پوشش بیمه و هم به دلیل افزایش دسترسی مردم به داروها است. در ابتدا 300 قلم کمبود دارو وجود داشت که امروز به کمتر از 27 قلم رسیده است. برخی از داروها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند اما تعداد زیادی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

هاشمی با تاکید بر اینکه اکنون نزدیک به 9 میلیون نفر از مردم ایران تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، گفت: امیدواریم دفترچه‌های بیمه سال به سال اعتبار بیشتری داشته باشند. بیمه باید به منزله پول نقد باشد و برگه‌های دفترچه باید مانند اوراق اعتباری باشند که ارزش آن افزایش پیدا کند، هم‌اکنون دولت و مجلس در این مسیر تلاش می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 94، اظهار کرد: از برنامه مهم وزارت بهداشت، ساماندهی حاشیه شهرها است. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر تاکید کردند، ساماندهی حاشیه شهرها را با شهر مشهد مقدس و برای تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان آغاز کردیم زیرا همان‌طور که می‌دانید جمعیت کشورمان در سال‌های اخیر از روستانشین به حاشیه‌نشین تغییر کرده‌اند و حاشیه‌نشین‌ها از محدودترین اقشار جامعه هستند زیرا در روستاها خانه بهداشت گسترش یافته بود اما حاشیه‌نشین‌ها از امکانات سلامت محروم هستند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که ظرف شش ماه آینده زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار خواهند گرفت. به ازای هر 6000 نفر، یک پایگاه بهداشتی و به ازای هر 40 تا 50 هزار نفر، یک مرکز بهداشت تاسیس خواهد شد. این امر از حاشیه شهر مشهد مقدس آغاز شده و در شهرهایی مانند البرز و تبریز هم انجام خواهد شد و امیدوارم در طول شش ماه آینده شاهد پوشش محرومین باشیم.

وی در ادامه با اشاره به بهداشت دهان و دندان اظهار کرد: از ابتدای امسال اقدام موثری برای پیشگیری از خرابی دندان انجام شده است. متاسفانه تعداد دندان‌های خراب در کودکان ایران چند برابر کشورهای اطراف ایران است که بخشی از آن به دلیل استفاده از تنقلات نامناسب و بخشی دیگر به دلیل مسواک نزدن کودکان است. ایران در بهداشت دهان ضعیف است که همین امر باعث می‌شود دختری 12 ساله در یکی از روستاهای ایران تقریبا هیچ دندانی در دهان نداشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه کودکان زیر 14 سال زیر پوشش بیمه برای بهداشت دهان و دندان قرار گرفتند، ادامه داد: برای پیشگیری امسال پایه اول ابتدایی و ظرف دو سال آینده همه مقاطع ابتدایی و همچنین مقطع راهنمایی از خدمات دندان بهره مند می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان هزینه‌ای که مردم صرف درمان می‌کنند کاهش پیدا کرده، اظهار کرد: قبلا مردم برای تهیه ابتدایی‌ترین وسایل مانند لباس اتاق عمل، نخ بخیه و ... با مشکل روبرو می‌شدند اما در طول سال گذشته بازارهای کاذب در اطراف بیمارستان برچیده شد و مردم بیمه شدند.

هاشمی ادامه داد: نزدیک به 400 هزار نفر متخصص برخلاف گذشته حتی در عصرها هم در کلینیک می‌ماندند و مردم را با 3000 تومان ویزیت می‌کردند. سال گذشته 20 میلیون نفر ویزیت شدند. اکنون در شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر هم مراکز پزشکی وجود دارد. برای مثال در استان سیستان و بلوچستان 44 درصد پزشک وجود داشت در حالیکه اکنون در شهرهای زیر 20 هزار نفر هم مراکز پزشکی موجود است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه آموزشی پزشکی از اهداف دولت در سال جاری است، ادامه داد: باید کمبود نیرو جبران شود.

وزیر بهداشت ترویج زایمان طبیعی را از دیگر اهداف وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: در سال گذشته 350 نفر بدون هزینه زایمان طبیعی کردند. متاسفانه آمار سزارین در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا است و هدف دولت این است که هر سال این آمار را 15 درصد کاهش دهد. افراد باید توجه کنند زایمان طبیعی باعث افزایش سلامتی مادر و نوزاد می‌شود. در کشوری مثل آمریکا و همچنین در کشورهای اروپایی آمار سزارین یک سوم ایران است.

وزیر بهداشت در ادامه توجه به اورژانس‌ها را از برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت دانست و افزود: برخی 500 ساعت در ماه کار می‌کنند زیرا از یک طرف ما اجازه استخدام نداریم و از طرف دیگر شهرها گسترش یافته و مردم نیازمند خدمت هستند. توسعه اورژانس از برنامه‌های مهم دولت است که اعتبار قابل توجهی هم در ناوگان حمل و نقل و هم در توسعه شبکه‌های بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین اورژانس هوایی دایر شد که از 45 پایگاه اکنون 17 پایگاه فعالیت می‌کنند.

به گفته هاشمی ، گام دوم نظام سلامت بهداشت و گام سوم آن ساماندهی تعرفه‌ها است. متاسفانه اتفاقات غیراخلاقی در برخی نقاط کشور وجود دارند که بعضی از آنها اجتناب‌ناپذیر است زیرا تعرفه‌ای که در نظر گرفته می‌شود، صد برابر کمتر از بخش خصوصی است که البته این امر از طریق تماس‌های مردم با شماره 1690 سامان پیدا کرد. امیدواریم با همراهی مردم، جامعه پزشکی، سیاستگذاران و بیمه این مشکلات از جامعه ما رخت بر بندد.

هاشمی با بیان اینکه گاهی در قضاوت‌ها و در برخی تریبون‌ها تندروی می‌شود، افزود: نباید هاله‌ای از قداست در شغلی رقم زده شود، جامعه ای که در دفاع مقدس، پیروزی انقلاب اسلامی و امروز خدمتگزار است، باید حق آن مانند حق سایر قشرها در نظر گرفته شود.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به امر غذای مردم، اظهار کرد: نکته مهم دیگر که امسال در سرلوحه کار ما قرار دارد، غذا است. مردم باید از چیزی که می‌خورند و می‌آشامند ابتدا به حلال بودن و سپس به بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشند. گاهی شایعاتی به گوش می رسد که باعث آزار مردم است و دولت در همین راستا برنامه‌هایی را برای اطلاع‌رسانی اتخاذ کرده است.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم شورای عالی امنیت ملی مصوباتی که باعث کاهش نگرانی مردم شود را داشته باشد. در زمینه بهداشت محیط هم اقدامات خوبی انجام شده که بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر مردم با وزارت بهداشت همکاری کنند این اهداف امسال محقق می‌شود و اگر از مزرعه تا سفره مردم اشکالی وجود دارد، برطرف خواهد شد. امیدواریم هم مسئولین و هم مردم به این نکته برسند که سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست.

 

سازمان کل نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران -شنبه - 5اردیبهشت ۱۳۹۴

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان