بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی انتقاد کرد: تاخیر در اعلام تعرفه ها به نفع بیمه هاست/رواج دریافت های نامتعارف با گرفتن حق تعرفه گذاری از نظام پزشکی

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اینکه تاخیر در اعلام تعرفه ها به علت مباحث ریالی و اقتصادی به نفع بیمه هاست، تصریح کرد: متاسفانه گیرندگان خدمات چون نماینده سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و یا نماینده انجمن های صنفی در اعلام به موقع تعرفه ها برش لازم را ندارند.

دکتر حسین شلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه یکی از چالش های نظام سلامت فعلی، جلوگیری از اعلام تعرفه های پزشکی است، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه و قانون احکام توسعه کشور، شورای عالی بیمه سلامت موظف بود هر سال پیش از آغاز سال جدید و تصویب بودجه، قیمت تعرفه خدمات پزشکی و ارزش نسبی خدمات را تصویب و به هیات دولت ارائه کند.

وی با گلایه از اینکه پس از گذشت دو ماه از سال جدید هنوز تعرفه ها اعلام نشده است، اظهار داشت: متاسفانه در خصوص نرخ افزایش تعرفه ها نیز مشکلات جدی و جدیدی به وجود آمده است.

به گفته قشلاقی در سال 93 وزارت بهداشت با اهداف خاصی کتاب ارزش نسبی خدمات معروف به کتاب کالیفرنیا را دنبال می کرد اما از آن جایی که نمی توانستند به طور مستقیم عددK  را از 30 هزار تومان به 70 هزار تومان ارتقا دهند، شاید یکی از آن اهداف، رسیدن به تعرفه واقعی از راه غیر مستقیم بود به همین علت عدد Kرا برای خدمات تغییر داده و موجب جا به جایی برخی از نسبت ها شد.

وی با اشاره به رشد 120 درصدی تعرفه ها در آن سال، ابراز داشت: اما برای نسخه نویسان چون پزشکان داخلی، عفونی، عمومی، نورولوژیست و غیره، تعرفه سرپایی رشدی نداشت و در گروه های اندکی چون جراحان که 15 تا 20 درصد جامعه پزشکی را تشکیل می دهند، تعرفه ها افزایش یافت.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: متاسفانه برخی از کارشناسان و مسئولین سازمان های بیمه گر، افزایش 120 درصدی تعرفه ها در آن سال را دستاویز قرار داده و در مقابل رشد تعرفه ها جبهه می گیرند اما از آن جایی که گروه های نسخه نویس جمعیت بزرگی از جامعه پزشکی را تشکیل داده و درآمدشان عمدتا از راه ویزیت تامین می شود، با افزایش تنها 8 تا 10 درصد تعرفه ها (با توجه به تورم موجود در جامعه)، ناتوان در اداره مطب خواهند بود.

 

*جلوگیری از اعلام تعرفه ها به علت منابع محدود بیمه ها

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا جلوگیری از افزایش تعرفه ها به جهت منابع محدود بیمه ها کاملا مشخص بود از یک طرف افزایش 120 درصدی تعرفه ها، به علت عدم همراهی بیمه ها طرح تحول سلامت را با چالش بزرگی مواجه کرد و از طرف دیگر پرداخت بیمه ها با تاخیر 9 ماهه مواجه شد.

قشلاقی ترکیب شورای عالی بیمه سلامت را معضل دیگری در عدم اعلام تعرفه ها دانست و عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا دیده نشده که خریداران خدمت و یا خریداران یک کالا، برای فروشنده و یا تولید کننده یک خدمت نرخ تعیین کنند و متاسفانه ترکیب اعضای شورای عالی بیمه سلامت نشان دهنده آن است که خریداران خدمت خواهان تعیین نرخ برای تولید کنندگان هستند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در برنامه ششم، سیاست گذاران نظام تعرفه گذاری را مانند همه صنوف کشور به سازمان نظام پزشکی بازگردانند، افزود: البته در این خصوص باید  ابزارهای نظارتی کافی و لازم تعریف شود چرا که اگر تعرفه واقعی هم اعمال شود، باز امکان دارد به علت ضعف سیستم، برخی از پزشکان، دریافت های نامتعارف داشته باشند.

 

*رواج دریافت های نامتعارف با گرفتن حق تعرفه گذاری از نظام پزشکی

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا باید به خاطر 3 درصد از جامعه پزشکی، در حق 97 درصد باقیمانده اجحاف شود؟ تصریح کرد: در سال گذشته نظام پزشکی در بعد نظارتی همراه و همگام وزارت بهداشت بود و از زمانی که نظام تعرفه گذاری از این سازمان گرفته شد و چند سال بدون تغییر ماند، دریافت های نامتعارف در آن مقطع بسیار افزایش یافت.

وی ابراز داشت: اگر تعرفه ها به درستی و با رشد قابل معقول و منطقی اعلام نشود، مطمئنا این رشد را در دریافت های نامتعارف شاهد خواهیم بود.

قشلاقی ادامه داد: پزشکان از هوش متوسط به بالایی برخوردار هستند و اگر دولت و گیرنده خدمات از دادن حق آن ها اجتناب ورزند، شاید برخی از آن ها راه های فراری را برای مطالبه آن پیدا کنند که آن زمان بد اخلاقی هایی را خواهیم دید که نباید در جامعه پزشکی شاهد باشیم.

 

* نادیده گرفتن صنف توسط نمایندگان مجلس به خاطر اخذ رای از مردم

وی موضع گیری برخی از نمایندگان مجلس را که خود نیز پزشک بوده و علم آن را نیز دارند که تعرفه ها واقعی نیست، را از دیگر علل تاخیر در اعلام تعرفه ها دانست و گفت: این همکاران آگاهند که در صورت عدم تعرفه گذاری صحیح و واقعی، چه تبعاتی برای گیرندگان خدمات و مردم به وجود خواهد آمد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد: از آن جایی که همکاران ما در مجلس  با رای مردم به این جایگاه رسیده اند، در ظاهر صحبت هایی می کنند که بیشتر به مذاق مردم خوش آید و به این ترتیب برخی از مسئولین نظام با مشاهده آن ها که خودشان پزشک و نماینده هستند اما حاضر به افزایش تعرفه ها نیستند، صحبت های صنف را نادیده می گیرند.  

 

*ضرورت تقویت بخش دولتی برای برون رفت از مشکلات

به گفته وی  راه برون رفت از این مشکل، تقویت بخش دولتی توسط وزارت بهداشت، اعمال نظارت های خوب و کافی به این بخش، دلچسب نگاه داشتن کیفیت خدمات برای مراجعان و اخذ رضایت آن ها و کنترل تعرفه ها با سوبسید، یارانه و غیره است.

قشلاقی با تاکید بر اینکه باید در بخش خصوصی تعرفه ها شناور نگاه داشته شود، افزود: به این ترتیب مردم خود تشخیص خواهند داد که به کدام سمت و سو بروند، قیمت پایین با شرایطی نسبتا قابل قبول در بیمارستان های دولتی که در نهایت مردم خدمت مورد نظر خود را گرفته و حیات فردیشان تهدید نمی شود و یا به درخواست خود از بخش خصوصی خدمت بگیرند.

به گفته وی اگر منابع اختصاص یافته در طرح تحول سلامت فقط در جهت تقویت سیستم دولتی مورد استفاده قرار می گرفت، در کنار آن نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده نیز اجرا و به قانون هایی که در این زمینه مصوب شده بود عمل می شد، اکنون شاهد این نوع چالش ها نبودیم.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: متاسفانه نظام ارجاع به خوبی شکل نگرفت، تقویت مراکز درمانی دولتی به خوبی پیش نرفت، نظارت های کافی انجام نشد و تعرفه هم به موقع اعلام نشد.

 

*نظام پزشکی در بعد تعرفه ها به خوبی عمل نکرد

وی با گلایه از اینکه معتقدم در بعد تعرفه ها سازمان نظام پزشکی و شورای عالی آن به خوبی عمل نکرده اند، یادآور شد: هر چند که قانونا سازمان نظام پزشکی و شورای عالی نمی توانند کار خاصی انجام دهند و تعرفه گذاری توسط ارگان دیگری انجام می شود، اما آیا از تمام ظرفیت های سازمان و این صنف بزرگ جهت احقاق حقوق موکلین استفاده شد؟

قشلاقی با اشاره به عضویت سازمان در شورای عالی بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: نظام پزشکی علاوه بر اعلام نظر خود می توانست از ظرفیت های بسیار خود و فرصت های موجود بهره لازم را ببرد اما این کار را نکرد.  

وی با بیان اینکه بدنه جامعه پزشکی از عملکرد سازمان در موضوع تعرفه و دفاع همه جانبه راضی نیست، گفت: حتی اگر تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشکی سلب شده اما دولت برای اعلام تعرفه درست و منطقی و افزایش صحیح آن با در نظر گرفتن تورم موجود باید تمام تلاش خود را می کرد که شاهد بروز این مشکلات نباشیم.

 

سازمان کل نظام پزشکی - شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان