بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

1000 روز طلايي: شيرمادر، مهرمادر

 

10 لغايت 16 مرداد ماه هفته جهاني شير مادر و شعار جهاني اين مناسبت « تغذيه با شير مادر ، کليد توسعه پايدار» نامگذاري شده است.

 مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد ضمن اعلام اين خبر گفت: پيرو مصوبه کميته کشوري شير مادر، شعار ملي هفته جهاني شير مادر امسال « 1000 روز طلايي شير مادر – مهر مادر» تعيين گرديده است.

دکتر محمد احمديان با تاکيد بر مضمون شعار ملي سالجاري گفت : 1000 روز طلايي شير مادر، از زمان لقاح تا پايان 2 سالگي کودک را تحت الشعاع قرار ميدهد، وی با تاکید بر تاثیر تغذيه مادر در دوران پيش از بارداري و دوران بارداري بر رشد و تکامل کودک متولد شده گفت : پس از تولد نيز شروع تغذيه کودک با شير مادر در اولين ساعت تولد و تداوم آن تا پايان 2 سالگي در کاهش مرگ و میر کودک و ابتلا به بيماريهاي دوران کودکي و بزرگسالي بسيار تاثيرگذار مي باشد.

مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه ضمن اشاره به اين نکته که غذاي کودک در زمان شيرخوارگي بايد متناسب با رشد و تکامل و نيازهاي او در اين مرحله باشد گفت : علم و تجربه نشان داده است که تنها شير مادر تامين کننده نيازهاي غذايي کودک و حاوی مواد ايمني بخش لازم براي اوست. وي خاطرنشان کرد تاثير اعجاب انگيز تغذيه با شير مادر در رشد و تکامل کودک، پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي مختلف، کاهش مرگ و مير شيرخواران، ارضاء نيازهاي عاطفي مادر و کودک و ارتقاء سطح سلامت آنان به خوبي شناخته شده است.

دکتر احمديان در ادامه تلاش براي غلبه بر مشکلات و موانع احتمالي ترویج تغذيه با شير مادر را از اجزاء کليديمراقبتهاي بهداشتي اوليه خواند و مشارکت و همکاری همه جانبه سایر سازمانها و بخشهای توسعه در جهت ترويج تغذيه با شير مادر را خواستار شد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان