بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

اصلاح سهمیه ۳۰درصدی مناطق محروم در مجلس

وزیر بهداشت خبر داد : طرح دو فوریتی مجلس در خصوص برگزاری آزمون رزیدنتی

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه 30 درصدی این آزمون به مناطق محروم اظهار داشت : نفس این اقدام خوب بود ولی با توجه به این که این تصمیم به یکباره اعلام شد، شانس موفقیت شرکت کنندگان در آزمون با محاسبه 30 درصد مناطق محروم و 20 درصد سهمیه ایثارگران به 50 درصد می‌رسید و این مسئله یک ظلم در حق دانشجویان آزمون دستیاری است.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در ضیافت افطاری با دانشجویان خوابگاه امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اعتراض دانشجویان نسبت به سهمیه ۳۰درصدی مناطق محروم اظهار کرد : اختصاص سهمیه ۳۰درصد مناطق محروم تصمیم درستی نبود و این تصمیم را مجلس احساسی و غیرکارشناسی گرفت و هرچه ما توضیحاتی در این باره دادیم به آن بی توجهی شد؛ اما اکنون بسیاری از نمایندگان به این باور رسیده‌اند که این طرح باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت بهداشت این است که حداقل ۱۰درصد مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌های محروم اجازه بومی گزینی داشته باشند، افزود: با این پیشنهاد هیچ آسیبی به ظرفیت آزاد وارد نمی‌شود و به نوعی عده‌ای مورد بی توجهی قرار نمی‌گیرند. امسال با احتساب سهمیه جانبازان اگر کل ظرفیت را در نظر بگیریم حدود ۵۰درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته‌ایم و این به هیچ وجه منصفانه و عادلانه نیست و یک ظلم در حق دانشجویان آزمون دستیاری است.

هاشمی با اشاره به دیدار یکشنبه شب گذشته خود با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت‌هایی در این زمینه با نمایندگان مطرح شد که آنها نیز با اصلاح این طرح موافقت کردند. با رئیس مجلس نیز صحبت‌هایی مطرح خواهیم کرد تا امروز(سه شنبه) در قالب یک طرح دو فوریتی در صحن علنی مجلس اصلاح این مصوبه مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه باید به نمایندگان نیز در این خصوص حق داد، اظهار کرد: بسیاری از مناطق کشور دسترسی به پزشک ندارند و نمایندگان نیز با مردم مواجه هستند. در طول این سالها نیز این طرح نتوانسته مشکل آنها را حل کند. راه اصلی گرفتن نیروهای بومی با شرایط خاص است. هیچ اشکالی ندارد دانشگاه محروم ۵۰درصد ظرفیتش را برای بومی‌ها بگذارد و به تدریج می‌تواند طرح را بردارد.

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین آیین نامه‌ای درباره تفاهم با دانشگاه‌های محروم اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه دانشگاه‌های محروم متعهد می‌شوند ظرف ۸تا ۱۰سال دیگر نیازی به نیروی طرح خدمت نداشته باشند چرا که خود طرح هم یک اجبار است.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ رشته تحصیلی دیگری این ظلم که به نیروهای پزشکی می‌شود وجود ندارد، گفت: البته این مسئله جدیدی نیست و طرح از سال ۱۳۱۸راه افتاده است و مربوط به جمهوری اسلامی نمی‌شود. البته چنین طرحی در بسیاری از کشورها وجود دارد، اما با راه حل‌هایی می‌توان طرح را برداشت. امسال طی تصمیم مجلس نزدیک به ۵۰درصد ظرفیت دستیاری برای کسانی که آزاد شرکت می‌کنند، تهدید شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه اگر تصمیم نمایندگان مجلس تغییرهم نکند باز دانشجویان نگران نباشند، اظهار کرد: وزارت علوم راه‌های دیگری را در پیش می‌گیرد که زمان اعلام نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد و اگر فردا در مجلس تجدیدنظر نشد اتفاق خیلی بدی هم نخواهد افتاد.

وی با انتقاد از تصمیم نمایندگان با بیان اینکه امیدواریم این بار تصمیمشان به انصاف نزدیکتر باشد، افزود: اگر می‌خواهیم قانونی وضع کنیم باید به طور مثال از سه سال دیگر باشد، نه آنکه فردی که یک سال درس خوانده و آزمون داده تمام سرنوشتش به خطر بیفتد و خلق الساعه تصمیم گیری کنیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان