بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

مقاله ها

موفقيت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي مشهد در طراحي آپتاسنسور شناسايي اکراتوکسين

محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با طراحي نوعي آپتاسنسور موفق به شناسايي اکراتوکسين A در سرم خون انسان شدند.

به گزارش وب دا، اکراتوکسين A نوعي سم توليد شده از قارچ هاست که می تواند در طیف وسیعی از غذاها از جمله حبوبات، قهوه، آب انگور، میوه های خشک، فرآورده های گوشتی و شیر وجود داشته و باعث سمیت کلیوی، کبدی و اثرات تراتوژنیک در انسان و حیوان شود و براين اساس تشخیص آن در سرم و فراورده های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همين منظور پژوهشگران دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با طراحي آپتاسنسورهايي با دقت بسيار بالا موفق به شناسايي اکراتوکسین  A  در سرم خون حتي با ميزان بسيار اندک شدند.

دکتر خليل آبنوس دانشیار گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: در اين تحقيق، با طراحي آپتاسنسور بر مبناي روش فلوئورسانس وبا استفاده از دو نانوذره"طـــلا" و "سیـــلیکا" مقادیرِ بسیار کم اکراتوکسین A در سرم خون انسان شناسایی شد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: بیوسنسور طراحی شده قادر است مقادیر بسیار کم اکراتوکسین (حد تشخیص 98 پیکومولار) را با انتخاب پذیری بسیار مناسب شناسایی کند.

دکتر آبنوس تصريح کرد: تا کنون از روشهاي مختلفي از جمله کروماتوگرافی، اسپکترومتری جرمی و اِلایزا براي تعیین اکراتوکسین A استفاده شده است ،که کاربرد این روش ها علاوه بر صرف هزينه و زمان زياد، نياز به  نیروی متخصص  و کارآزموده دارد.

گفتنی است: آپتامرها توالی تک‎رشته ای DNA و یا RNA هستند که با استفاده از فرایند  SELEX  غنی سازی وجداسازی شده و توانایی اتصال اختصاصی به اهدافشان را دارند.

پایداری فوق‎العاده، انجام آسان اصلاحات شیمیایی برروی آنها، سنتز آسان، قیمت نسبتا پایین و عدم سمیت و ایمنوژنیسیته از مزایای استفاده از آپتامرها است و این ویژگیها آپتامرها را به مواد بی نظیری جهت ساخت بیوسنسور تبدیل کرده است.

اين پژوهش توسط دکتر خلیل آبنوس(دانشیار گروه شیمی دارویی و نویسنده مسوول) دکترمحمد تقدیسی(استادیار گروه بیوتکنولوژی)، دکتر محمد رمضانی(استاد گروه بیوتکنولوژی) و آقای نورمحمددانش(دانشجوی دورهPh.D نانوتکنولوژی دانشکده داروسازی) انجام  شده و نتايج آن در و

در ژورنال Nanoscale با ایمپکت فاکتور 7.4 در سال 2016 به چاپ رسیده است.

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26791437 مراجعه کنند.

 

وبدا - چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان