بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

دخالت رسانه‌ها در موضوع مالیات پزشکان ممنوع

 اعضای شورای عالی نظام پزشکی بر حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی به دور از دخالت‌های رسانه‌ای تاکیدو اعلام کردند این موضوع باید در فضایی کارشناسی، بدون تنش، تهدید و یا عبارت‌های نامتناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بررسی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری فارس، مهلت تعیین شده ثبت کارتخوان پزشکان درحالی به پایان خواهد رسید که علی رستم پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی در مورد میزان ثبت نام کارتخوان پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی به خبرنگار فارس گفت: طبق آخرین آمار مربوط به 31 شهریور، بالغ بر 26 هزار پزشک تا موعد مقرر در اطلاعیه‌های سازمان کارتخوان خود را ثبت کردند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی افزود: براین اساس تا امروز 35 درصد از جامعه پزشکی مشمول فراخوان ثبت نام،‌ به تکلیف قانونی خود عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ از ظهر روز گذشته (یکشنبه) تا پایان همان روز حدود 4 هزار پزشک کارتخوان خود را در سامانه به ثبت رساندند.

این موضوع درحالی از سوی مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی مطرح می‌شود که مهلت ثبت کارتخوان پزشکان چندین بار طی ماه‌های گذشته از سوی این سازمان تمدید شده است. اما حالا پس از گذشته چند ماه از ابلاغ این قانون شاهد هستیم که فقط 35  درصد از پزشکان به اجرای قانون پایبند بوده‌اند.

*چرا پزشکان از قانون فراری‌اند؟

نگرانی‌ها از احتمال شانه خالی کردن پزشکان از پرداخت مالیات زمانی آغاز شد که مدتی پیش پس از اعلام خبر موظف شدن صاحبان حرف مختلف به نصب و ثبت پایانه فروشگاهی شاهد شکل‌گیری موج انتقاد و اعتراض از سوی انجمن‌های مختلف پزشکی و حتی سازمان نظام پزشکی بودیم.

این اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که این سازمان در اقدامی قابل تامل در قالب یک نامه رسمی اعلام کرد که پزشکان نحوه کار با دستگاه کارتخوان را بلد نیستند و قبل از هر گونه اقدام، باید شیوه کار با این دستگاه به پزشکان آموزش داده شود، موضوعی که با واکنش‌های بسیاری همراه بود.

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گفته امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق مجلس، مجموع درآمد پزشکان متخصص ( با در نظر گرفتن حداقل نرخ ) در سال ۱۷ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان، پزشکان عمومی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و دندان پزشکان ۸ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان است که با این حساب،  جمع مالیات حقه آن‌ها ۷۲۰۰ میلیارد تومان است. اما جامعه پزشکی در حال حاضر فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات می پردازد که به معنای آن است که پزشکان بیش از ۹۷ درصد فرار مالیاتی دارند.

*رسانه‌ها دخالت نکنند!

بر اساس اعلام سازمان نظام پزشکی 31 شهریورماه جلسه‌ای در بالاترین سطح مدیریتی در سازمان نظام پزشکی برگزار شده است و طرفین در این جلسه توافق کردند در کمیته‌ای مشترک و با حضور نمایندگان تام الاختیار، راهکارهای مناسب بررسی و اطلاع رسانی شود. در این کمیته نماینده‌ای از وزارت بهداشت نیز حضور خواهد داشت.

در این جلسه سه ساعته که رئیس کل  سازمان امور مالیاتی و معاونین، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان، معاون کل وزارت بهداشت، رییس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای عالی نظام پزشکی و رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان کشور  نیز شرکت داشتند بر حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی به دور از دخالت‌های رسانه‌ای و در فضایی کارشناسانه بدون تنش، تهدید و یا عبارت‌های نامتناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور تاکید شد.

از آنجا که در به ثمر نشستن قانون اخذ مالیات از صنوف، رسانه ملی و برخی رسانه‌های مجازی عملکرد موثر و مثبتی نداشتند مقرر شد کمیته ای مرکب از نمایندگان تام الاختیار حاضرین با بهره گیری از نظرات کارشناسی - اجرایی و در محورهای زیر در همین هفته جلسه تشکیل داده و پس از اخذ تصمیمات لازم موضوع در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

به گزارش فارس، حال با توجه به برگزاری این جلسه و پایان یافتن مهلت ثبت کارتخوان پزشکان باید دید نتیجه این جلسه چه تاثیری بر ترغیب پزشکان برای ثبت کارتخوان خواهد داشت و با توجه به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام پزشکان برای ثبت کارتخوان سازمان امور مالیاتی این مهلت را تمدید خواهد کرد؟

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان