بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

لیست داروهای غیر مجاز ( قاچاق )

قاچاق دارو؛ معضلات و مشکلات

در قانون اساسی کشور، برخورداری از سلامت به عنوان حق اساسی مردم به رسمیت شناخته شده است.قاچاق دارو که  وجود آن از سوی مسئولان و متولیان امر در حوزه بهداشت و درمان کشور نیز تایید می‌شود، معضلی است که در صورت عدم برخورد و مقابله با آن، آثار ناگواری به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آنها، تهدید سلامت مردم است که از دست دادن آن هرگز قابل جبران نخواهد بود.

پروسه صدور مجوز واردات دارو فرآيندي سخت‌گيرانه است و تمام قوانيني که در اين خصوص در کشور وجود دارد، مطابق با استانداردهاي فارماکوپه دارويي دنياست و می بایست به طور کامل رعايت شود زيرا دارويي که مجوز  وزارت بهداشت (برچسب اصالت کالا، IRC) را ندارد، قاچاق محسوب مي‌شود.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند. همچنین، بر اساس اعلام این سازمان حدود ۲۵ درصد از داروهای عرضه شده در بازار مصرف جهان تقلبی هستند که این موضوع نگرانی جدی جامعه جهانی را برانگیخته است.

تبلیغات، ناآگاهی ، مسائل فرهنگی و باور مصرف کنندگان به بهتر بودن کالای خارجی ؛ می تواند به افزایش قاچاق دارو دامن زده و به سلامت عمومي و اقتصاد جامعه صدمات جبران ناپذيري وارد کند .   

صاحبنظران معتقدند قاچاق داروی خارجی و یا تقلبی صرف نظر از اثرات و نتایج اقتصادی دارای آثار و نتایج سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی به شرح زیر می‌باشد :

الف - آثار اقتصادی :

o       اختلال در اجرای قانون

o       ایجاد فرهنگی قانون گریزی

o       اختلال در تجارت رسمی

o       گسترش اقتصاد زیر زمینی

o       فرار مالیاتی و انتقال فشار مالیاتی بر بخش رسمی اقتصاد

o       تضعیف تولیدبا هدر رفتن منابع ملی و کاهش سرمایه گذاری

o       کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش درآمد دولت

 

ب - آثار سیاسی :

o       افزایش ثروت و قدرت نامشروع

o       رانت خواری

o       کاهش اعتماد عمومی

o       تمایل به قانون گریزی

o       افزایش بی نظمی اقتصادی

o       تضعیف امنیت اقتصادی

o       هدر رفتن منابع ملی

 

ج - آثار فرهنگی اجتماعی :

o       مصرف گرایی

o       هدر رفتن سرمایه های اجتماعی

o       افزایش بی نظمی اجتماعی

 

با عنایت به اینکه تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی داروهای ایران زمینه ورود غیر مجاز دارو را فراهم نموده و باعث اشاعه قاچاق دارو می شود ؛ همکاران محترم پزشکتقاضا دارد ، با توجه به ماده 17 کتاب قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که قابل پیگیری در واحد انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز هست ؛  از تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی داروهای ایران خودداری نمایند.

 

 ضمنا در صورت نیاز به تجویز دارویی که خارج از فهرست رسمی داروهای ایران می باشد مراتب با ذکر دلایل و مستندات علمی تجویز داروی مورد نظر به سازمان نظام پزشکی مشهد و یا مستقیما به معاونت غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال گردد تا  اقدامات قانونی مربوطه انجام شود .

به پیوست داروهای غیر مجاز ( قاچاق ) که با هماهنگی معاونت غذا و دارو تهیه شده است برای استحضار اعلام می گردد .

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان