بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مصاحبه ریاست محترم سازمان نظام پزشکی مشهد با خبرنگار صداوسیما با محوریت مالیات و نصب کارتخوان

دکتر علی بیرجندی نژاد؛ رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، در پاسخ به سوالات خبرنگار صدا و سیما در خصوص مالیات و نصب کارتخوان گفت:

اصولا تعیین مالیات برای پزشکان و حرف پزشکی براساس پرداختهای بیمه صورت می گیرد. به این ترتیب که چون اکثر قریب به اتفاق پزشکان با شرکت های بیمه قرارداد دارند، دریافتهای خود را از ادارات بیمه به دارایی تحویل می دهند (دارایی نیز به آن اسناد از طریق همان ادارات دسترسی دارد) و ممیز مالیاتی براساس همان مبالغ میزان دریافت فرانشیز و بیماران آزاد را محاسبه کرده و به درآمد کل دست پیدا می کند. تا سال 1397 سازمان امور مالیاتی ضرایبی را برای همه مشاغل تهیه کرده بود و اعمال می نمود و درآمد خالص فرد بدست می آمد که در جدول قرار می گرفت و مالیات تعیین و پرداخت می شد. وجود یا عدم وجود کارت خوان امری غیر مربوط به مالیات و برای رفاه مراجعین تلقی می شد اما بدنبال جنجالهای رسانه و بدون کارشناسی کافی، ناگهان موضوع کارت خوان که قلیلی از پزشکان، فاقد آن بودند، به مسئله ای حاد تبدیل گردید و کار به مجلس کشید و در فضایی ملتهب نصب "پایانه فروشگاهی" تصویب شد.
پایانه فروشگاهی در عمل به کارتخوان هایی تبدیل شد که برای سایت امور مالیاتی تعریف شده باشند و تعریف بسیاری از کارت خوانهای موجود در سایت مذکور، مقدور نبود و پس از هماهنگی شرکتهای تامین کننده کارتخوان که هر کدام با یک یا چند بانک قرارداد داشتند، موظف شدند، کارتخوان های خود را به روز رسانی کرده و قابلیت نصب را ایجاد کنند. این پروسه کمی پیچیده است و نیاز به آموزش داشت. در حالی که سازمان نظام پزشکی و سازمان محترم امور مالیاتی مشغول اینکار شده بودند، صدا و سیمای محترم به خیال اینکه آموزش مربوط به استفاده از کارتخوان است، شروع به جنجال جدید و پخش برنامه های کمدی و توهین آمیز نمود که جمله ای از آن معروف شد. "در حالیکه همه دستفروش ها از کارتخوان استفاده می کنند، سازمان نظام پزشکی برای آموزش استفاده از کارتخوان به پزشکان، در پروسه قانونی کارشکنی می کند"
این شوخی های نسنجیده به شدت همکاران ما را رنجاند به طوری که پروسه ای که شروع شده بود و می رفت که با آرامش به اتمام برسد، به ناگاه متوقف شد و بسیاری از پزشکان ترجیح دادند که ولو به قیمت جریمه مالیاتی، از این کاری که به زعم آنها توهین آمیز تلقی شده بود، احتراز کنند.
در حال حاضر توپ در زمین صدا و سیما است، می تواند با افزایش التهاب، این موضوع کوچک را به مسئله ای ناموسی و غیرقابل حل تبدیل کند و یا می تواند با تصحیح اشتباه سابق و سعی در روشنگری و دلجویی برای توهین‌های نسنجیده خود، التهاب را کاهش داده و راه را برای حل عاقلانه مشکل هموار نماید.

طرح نصب كارت خوان مطب پزشكان؛
_آمار كلي تعداد مطب ها يا پزشكاني كه در استان خراسان رضوي بايد به اين سامانه مجهز بشوند ؟
3000     تا 4000 واحد مطب

_تعداد پزشكاني كه تا به اكنون در استان خراسان رضوي از اين سامانه استقبال كرده اند؟
طبق گفته سازمان امور مالیاتی کشور در سطح کشور 20% ، در سطح خراسان اخباری نداریم.

_با توجه به مهلتي كه سازمان امور مالياتي كشور تا ابتداي مهرماه به پزشكان محترم داده است،پيش بيني شما از ادامه استقبال  در فرصت باقي مانده چيست؟
قابل پیش بینی نیست ولی اگر برای سایر صنوف عملیاتی شود پیش بینی می کنیم وضعیت فرق می کند و از آنچه هست متفاوت می شود و پیش بینی کنیم که جامعه پزشکی در شرایط عادلانه  به سرعت منظم و دقیق به وظایف قانونی و از جمله وظایف مالیاتی خود عمل نماید

در صورتي كه در مدت باقي مانده به سامانه مورد نظر مجهز نشوند چه تبعاتي نصيب آنان خواهد شد؟
به نظر ما پس از اجرائی شدن طرح سامانه فروشگاهی برای سایر صنوف قطعا جامعه پزشکی دقیق تر و منظم تر از دیگران  مثل گذشته به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد
                                                                 




کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان