بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 30 فروردين 1403

آزمايشگاه‌ها با چالش‌هاي جدي مواجهند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: مشکلات تجهیزات پزشکی، در دسترس نبودن کامل تجهیزات پزشکی، هدفمند کردن یارانه‌ها در آزمایشگاه و رشد نامتوازن تعرفه‌ها در سال‌های اخیر موجب شد اداره موسسه آزمایشگاهی با چالش جدی مواجه شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علیرضا زالی در شانزدهین همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه گفت:یک پاتولوژیست علاوه بر نقش علمی در آزمایشگاه، یک نقش ممتاز مدیریتی حرفه‌ای را نیز ایفا می‌کند و به علت جایگاهی که در خدمات سلامت دارد، باید یک نقش ممارستی ممتاز مدیریتی را هم تجربه کند. توام بودن این دو خصلت علمی دررشته آسیب شناسی این رشته را با دیگر رشته های پزشکی متفاوت می کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر شرایط خاص این رشته در تشخیص و درمان بیماری ها خاطرنشان کرد: بدون پس زمینه و نظر یک آسیب شناس متقن، رسیدن به تشخیص در رشته پزشکی ابتر است. در بسیاری از بیماری‌ها اگر قراراست که تصمیم، قضاوت پزشکی ومدیریت متناسب با یافته های تشخیصی استوار باشد، وجود این شواهد توسط یک پاتولوژیست مبرز ضروری است چرا که یک پاتولوژیست نقشی اساسی در رسیدن به تشخیص را ایفا می کند.

وی اضافه کرد: درمان مناسب، مدیریت صحیح، متقن و مستدل بر اساس کار پزشک در بالین بدون نظر پاتولوژیست، قطعا ناقص خواهد بود. این مهم خود می‌تواند استرس بزرگی را برای پاتولوژیست به همراه بیاورد چرا که در صورت اشتباه، خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

زالی با تاکید بر اینکه امروز تغییرات سیمای بیماری‌ها و مرگ به ويژه بیماری‌های غیر واگیر تغییر یافته، گفت: سرطان‌ها و مواردی از این قبیل در حوزه سرطان شناسی، نقش پاتولوژیست را به عنوان نقشی برجسته و ممتاز معرفی می کند. در سال‌های اخیر دررشته آسیب شناسی نمادی از توصیف علم طب دارا هستیم و حوزه آسیب شناسی از یک حوزه استاتیک به حوزه کاملا مستمر و داینامیک در حال تغییر است.

وی با گلایه از این که رشته آسیب شناسی با تمام ویژگی‌های مثبت و فراوان علمی که دارد، مورد غفلت‌های فراوانی قرار گرفته است، تصریح کرد: درست است که یکی از مشکلات متعدد و مبتلا به درحوزه آزمایشگاهی بحث تعرفه ای است اما همه مشکلات به آن ختم نمی شود. در حال حاضر بیشتر نگرانی ما نسبت به بازشناسی هویت حرفه ای رشته آسیب شناسی در نظام سلامت کشور است که باید مورد التفات واقع شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی از نکاتی که در سال جاری همکاران پاتولوژیست به عنوان چالش آن را تجربه کردند اداره موسسات توسط این گروه خاص است. چرا که ملاحظات اقتصادی موجود در کشور برای پزشکان به خصوص برای همکارانی که موسساتی را اداره می کنند، تجربه تلخی را به طور مضاعف به بار خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات تجهیزات پزشکی، در دسترس نبودن کامل تجهیزات پزشکی، هدفمند کردن یارانه‌ها در آزمایشگاه و رشد نامتوازن تعرفه‌ها در سال‌های اخیر موجب شد اداره موسسه آزمایشگاهی با چالش جدی مواجه شود. این ها واقعیت های اقتصادی است که نگرانی هایی را به وجود آورده است

زالی با بیان اینکه در بحث تعرفه ای این رشته پیشنهاد رشد 35 درصدی در رابطه با تعرفه آزمایشگاهی برای سال 93 بود، اظهار داشتبا آن که این رشد با همه ملاحظات اقتصادی در توازن کافی با عقب ماندگی در سال های گذشته نبود اما در شورای عالی نرخ متفاوتی مطرح شد.

وی اضافه کرد: از هم اکنون باید تلاش‌های گسترده ای در حوزه آزمایشگاهی و پاتولوژی انجام شود تا یک هم افزایی حرفه ای را با سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی ذیربط تجربه کنیم و این کار باید در شورای عالی بیمه متبلور شود تا بتوانیم حق این رشته را ایفا و استیفا کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، گفت: در واقع به نظر می‌رسد رشد کارهای پاراکلینیکی در شالوده کتاب مد نظر قرار نگرفته و در سال آینده اگر قرار به استفاده از این کتاب به عنوان متودولوژی واحد نرخ گذاری خدمات است، باید کارهای پاراکلينیکی به صورت متقن و جامع تر اضافه شود. تنها نکته مثبت آغازین امسال توجه به دستمزد خدمات حرفه‌اي است که در نظام تعرفه گذاری مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان این همایش با حضور دکتر زالی و عوامل اجرایی این همایش و چند تن از پیشکسوتان رشته آسیب شناسی، به برندگان جشنواره دکتر بهادری و دکتردبیری جوایز نفیس و ارزنده ای اعطا و از آنها تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

سازمان کل نظام پزشکی -پنجشنبه 20 آذر ماه، 1393

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان