بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی : گرفتن اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی خطای استراتژیک نظام سلامت

دکتر زالی با اشاره به این که مکانیزم تعرفه گذاری برای آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی درساعات مختلف باید متفاوت باشد گفت : تعرفه گذاری موضوع مشترک آزمایشگاهها در کل کشور است زیرا دستکاری تعرفه های پیشنهادی از سوی سازمان نظام پزشکی آسیب زیادی را به آزمایشگاهها وارد کرد.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل این سازمان در جلسه ای که با حضور  نمایندگان آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی در محل این سازمان برگزار شد اظهار داشت :شرایط خاصی بر آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی حاکم است زیرا در بسیاری از آزمایشگاهها بیماران سرپایی کاور می شوند و آزمایشات در قالب چکاب روتین ا ست و اگر اتفاقی رخ دهد در کیفیت خیلی تاثیرگذار نیست.

وی افزود : در آزمایشگاههای بیمارستان ها بیماران بستری در ساعات حیاتی نیاز به تست دارند و هر نوع اختلال کیفیت موجب صدمه به جان بیمار می شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت عمل پاسخگویی در مقابل کیفیت و دقت بسیار مهم و حیاتی است ادامه داد: مکانیزم تعرفه گذاری با توجه به سه عامل دقت ، سرعت و ساعات مراجعه بیمار به آزمایشگاه باید متفاوت باشد و با توجه به شرایط حاکم بر آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی و دستکاری تعرفه های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی بسیاری از این آزمایشگاهها دچار آسیب جدی شده اند.

 

گرفتن اختیار تعرفه گذاری از نظام پزشکی خطای استراتژیک نظام سلامت

وی با  اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی به لحاظ فنی پذیرای نظرات کارشناسی گروههای پزشکی است اذعان داشت : آزمایشگاه یکی از بخشهای حیاتی بیمارستان است و اقتصاد آسیب خورده آنها بطور اعم و بیمارستان های خصوصی بطور اخص می تواند منجر به کاهش کیفیت و نهایتا ضرر رساندن به بیمار شود.

زالی با بیان اینکه در تعیین kخدمات گروههای پزشکی بطور سلیقه ای برخورد می شود تصریح کردباید کارگروههای مربوطه با پیگیری های مستمر مسائل را به وزیر بهداشت منتقل کنند و سازمان نظام پزشکی نیز با ارسال نامه به رئیس شورای عالی بیمه و بازگویی نظرات کارشناسی خواستار کای 20 هزار تومان برای آزمایشگاههاست.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نامه ای به معاون اول رئیس جمهور جهت تبدیل  کای 17 هزارتومانی به 20 هزارتومان  ارسال خواهیم کرد خاطرنشان ساخت : در خصوص آزمایشگاهها باید بازنگری انجام شود و با توجه به قیمت تجهیزات مصرفی و زیرساختی وزارت بهداشت نیز در فرآیند تعرفه گذاری تجهیزات که در یک طرف شرکت ها و طرف دیگر آزمایشگاهها قرار دارند بسیار فراتر عمل کند زیرا بخشهای سوبسیدی محقق نشده و آزمایشگاهها در معرض خطر هستند.

 

جامعه آزمایشگاهی خواستار کمک از سازمان نظام پزشکی در سطح بالاست

در این جلسه نمایندگان آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات آزمایشگاهی عادلانه نبوده به بیان پاره ای از مشکلات خود پرداخته و خواستار موارد ذیل شدند:

1)     علاوه بر افزایش ضریب kبا توجه به هزینه ها و دستمزدها 20 درصد به تعرفه آزمایشگاههای بیمارستان های خصوصی افزوده شود.

2)     کارکارشناسی برای آزمایشگاهها به انجمن های علمی سپرده شود و مسئولان هنگام تصمیم گیری به نظرات کارشناسی انجمن ها توجه داشته باشند.

3)     رقابت و کیفیت تعیین کننده قیمت باشد و مریض حق انتخاب داشته باشد تا در این صورت آزمایشگاهها با حفظ کیفیت طوری قیمت ها را تنظیم کنند که هم نیاز آنها و هم رضایت بیماران تامین شود.

4)     آزمایشگاهها از نظر اعتبار بخشی هزینه زیادی را متحمل می شوند و هیچ دستگاه یا کیت تشخیصی افت قیمت نداشته لذا کل تعرفه  مصوب شده مورد اعتراض جامعه آزمایشگاهی است.

5)     هفتاددرصد آزمایش‌ها اورژانسی است اما بیمه‌ها تفاوت قیمت‌ها و تعرفه را قبول نمی کنند  و درنهایت بیمار متضرر می شود بنابراین بالا نگه داشتن کیفیت هزینه براست.

6)      تعرفه بیمه از تعرفه واقعی جدا شده تا موضوع تعزیرات از این میان خارج شود.

7)     تعرفه و ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی بازنگری شود.

 

انتهای خبر / سایت سازمان کل نظام پزشکی -- چهارشنبه ۱۰تیر ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان