بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

رئیس کمیسیون تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی: تعرفه واقعی حاصل توجه به تمامی ابعاد نظام سلامت است / شورای عالی سلامت قیمت واقعی خدمات را اعلام نمی کند

بابایی با اشاره به این که سالهاست در مورد تعرفه خدمات پزشکی بحث و تبادل نظر می شود گفت : تعرفه خدمات پزشکی باید در ساختار اقتصاد سلامت همراه با توجه به سایر عوامل تدوین و اعلام شود.

دکتر حسین بابایی رئیس کمیسیون تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که طبق قانون برنامه توسعه و بیمه همگانی ،شورای عالی سلامت باید قیمت واقعی خدمات پزشکی را قبل از پایان سال اعلام کند ، اظهار داشت : با توجه به محدود بودن منابع بیمه ای هر عددی که توسط کارشناسان  نظام سلامت برای تعرفه خدمات پزشکی اعلام شود، متاسفانه اجرایی نشده و بحث واقعی نبودن تعرفه ها برای جامعه پزشکی تکرای و خسته کننده شده است.

وی با اشاره به کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت افزود : در حوزه هتلینگ و خدمات پزشکی برای هر خدمت یک ارزشی تعیین شده اما این بدان معنا نیست که ا ین کتاب ارزش واقعی خدمات را تعیین کرده است بلکه نوعی تعادل میان خدمات بین رشته ای برقرار کرده است.

وی ادامه داد : با توجه به نظام پرداخت های موجود ارزش خدمات در هر نقطه متفاوت است و قیمت تمام شده خدمات با آن چه که بیمه ها پرداخت می کنند فاصله زیادی دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که تاکنون شورای عالی سلامت قیمت تمام شده خدمات را اعلام نکرده است اذعان داشت : در بخش خصوصی قیمت واقعی خدمات باید برحسب سود سرمایه به همراه استهلاک محاسبه شود که این مهم انجام نمی شود و در بخش دولتی نیز سو سرمایه محاسبه نشده و ارزان فروشی می کنند .

وی اضافه کرد : باید با یک شیب ملایم به سمت واقعی شدن تعرف ها پیش رفت نه این که هر سال درصدی به پایه تعرفه سال قبل اضافه کرد که انجام این مهم نیازمند توجه به تمامی ساختارهای اقتصاد سلامت از جمله منابع بیمه است.

بابایی با اشاره به منابع محدود بیمه ها بیان داشت : سهم نظام سلامت از درآمد ناخالص ملی مشخص است که در حوزه های مختلف آن تقسیم می شود و مقدار آن با واقعیت تطابق ندارد ، بنابر این بیمه ها پوشش درستی از خدمات بهداشتی و درمانی ندارند.

به گفته وی زمانی که عملکرد سازمان های بیمه گر در خصوص پوشش بیمه ای خدمات و پرداخت مطالبات جامعه پزشکی مطلوب نباشد طبیعی است که فاصله تعرفه بین بخش خصوصی و دولتی زیاد شده و به دنبال آن میزان پرداخت از جیب مردم افزایش می یابد.

 وی خاطرنشان کرد : بخش دولتی منابع خود را از هدفمند کردن یارانه ها تامین می کند و وزارت بهداشت مابه التفاوت خدمات را در بخش دولتی بصورت سوبسید به مردم می دهد .

 

*** عدم مدیریت صحیح منابع در حوزه سلامت

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که صنعت بیمه در کشور ما به درستی عمل نمی کند تصریح کرد : باید منابع لازم به صندوق بیمه ها تزریق شود تا حمایت بیشتری از مریض در زمان بیماری داشته باشند و با انجام این مهم رابطه مالی بین پزشک و بیمار نیز از بین می رود.

وی افزود : اگر همین منابع اندکی که اکنون در اختیار نظام سلامت است به درستی مدیریت شود قسمتی از هدف آرمانی جامعه پزشکی محقق خواهد شد .

وی با تاکید بر این که برای جلوگیری از هدررفت منابع باید به پیشگیری بیش از درمان بها دهیم ادامه داد :  برای تحقق این مهم باید در بین مردم فرهنگسازی شود زیرا برخی از اقدامات درمانی زیبنده مملکت اسلامی نیست که از آن جمله می توان به انواع جراحی های زیبایی اشاره کرد که منابع مالی زیادی در هر دوبخش خصوصی و دولتی صرف انجام جراحی های زیبایی غیر ضروری می شود.

بابایی با اشاره به این که بسیاری از تخت های بیمارستانی برای انجام کارهای زیبایی اشغال شده است اظهار داشت : باید نوعی تغییر نگرش نسبت به زندگی و انجام کارهای زیبایی در مردم بوجود آورد و از هد رفت منابع در همه بخش های نظام سلامت جلوگیری کرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی درکنار جراحی های غیر ضروری زیبایی  به درخواست خدمات پاراکلینیک القایی و هزینه های گزاف آن و همچنین تجویز و مصرف بی رویه داروها اشاره کرد که باعث هدر رفت منابع در نظام سلامت می شود.

وی با بیان این که برای مدیریت بهینه منابع در حوزه سلامت نیازمند همکاری بین بخشی هستیم گفت : با مدیریت صحیح و توجه به حوزه پیشگیری می توان با همین منابع موجود بر مشکلات اقتصاد سلامت فائق آمد و بیشترین سود را از آن برد .

به گفته رئیس کمیسیون تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی با مدیریت درست منابع رضایت مردم نیز حاصل می شود به شرطی که واقعی شدن قیمت خدمات سبب افزایش پرداخت از جیب مردم نشود.

وی یاد آور شد : طبق قانون اساسی ، سند چشم انداز کشور و استراتژی های کلان در حوزه سلامت مردم در زمان بیماری نباید دغدغه ای به غیر از خود بیماری داشته باشند.

 

سایت سازمان کل - یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان