بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

نظام پزشکی در مقابل وزارت بهداشت عملا فاقد هرگونه نقشی است

دکتر مجیدرضا شیخ رضایی رئیس هیات مدیره نظام پزشکی ساری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت از نظام پزشکی مشورت خواسته و نظر خواهی می کند اما برای نظرات این سازمان احترامی قائل نیست.

وی با انتقاد از افزایش تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و ظرفیت رشته های پزشکی عنوان کرد: نظام پزشکی باید در مورد این مسائل نقش داشته باشد و حتی کنکور پزشکی را چون دیگر مناطق دنیا خود بر عهده گیرد.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی ساری با بیان اینکه با دادن نقش نظارتی به نظام پزشکی آن را ضعیف تر از گذشته می کنند، ابراز داشت: متاسفانه اختیارات نظام پزشکی به عنوان یک NGO در حد صفر اما پاسخگویی در حد مدیر کل استان و ... است که این مسائل ناشی از اشکال در قانون نظام پزشکی است.

 

*برخی از پزشکان تعهدی به این سازمان ندارند!

وی با گلایه از افرادی که دارای شماره نظام پزشکی هستند اما هیچ گونه تعهدات مالی و ... نسبت به نظام پزشکی نداشته اما در انتخابات آن شرکت کرده و بر روی آرا تاثیر گذار هستند، افزود: برخی از پزشکان حتی یک ریال هم حق عضویت به نظام پزشکی پرداخت نمی کنند اما کاندید می شوند و یا در یک شهرستانی مطب دارند اما در شهرستان دیگر کاندید هستند.

شیخ رضایی با اشاره به وجود اشکالاتی در قانون نظام پزشکی، گفت: به طور مثال پزشکان شاغل در کلینیک های ویژه با داشتن شماره نظام پزشکی، تعهدی به این سازمان ندارند.

 

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی ساری با انتقاد از عملکرد هاخاطرنشان کرد: در حال حاضر روز به روز بر مطالبات شهرداری و دارایی افزوده شده و با توجه به اختیارات محدود نظام پزشکی پاسخ به این مطالبات آن ها غیر ممکن است.

وی عنوان کرد: متاسفانه پیگیری درگیری پزشکان با شهرداری، دادگستری و پزشکی قانونی کم است و این در حالی است که روسای نظام پزشکی استان ها و شهرستان ها با توجه به اینکه مسئولیتی کمتر از روسای دانشگاه ها ندارند، حتی یک ریال هم دریافت نمی کنند.

شیخ رضایی سرویس دهی نظام پزشکی شهرستان ها و استان ها را در شرایط اسفبار عنوان کرد و ابراز داشت: نظام پزشکی ها از نظر ساختمانی، فضای فیزیکی و .. بدترین جایگاه را دارا هستند اما توقعات از آن ها بسیار بالا است.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی ساری با بیان اینکه در صورت بروز مشکل روسای هیات مدیره نظام پزشکی استان و شهرستان ها باید پاسخگوی کمیسیون ماده 11،20 و غیره باشند، ابراز داشت: این در حالی است که این روسا هیچ سهمی از مبالغ پرداختی به دبیران سامانه 1690 ندارند.

 

شیخ رضایی با انتقاد از قانون جدید صدور پروانه مطب اظهار داشت: تا پیش از این قانون جدید، پروانه مطب ها به راحتی صادر می شد اما پروسه تمدید پس از قانون جدید به حدی طولانی شد که به ناچار سه ماه دیگر نیز تمدید کردند.

وی یکی از مشکلات کشور را تعدد مراکز قدرت و به تبع آن فسادهای عجیب مالی عنوان کرد و گفت: وجود اتحادیه در کنار نظام پزشکی نیز مصداق همین مسئله بوده و دردی را دوا نمی کند.

 

*ضرورت حضور وکلای دادگستری در معاونت پارلمانی حقوقی

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی ساری ادامه داد: برای جلوگیری از بروز مشکلات و تضعیف نظام پزشکی، در معاونت پارلمانی و حقوقی سازمان باید وکلای کار کشته دادگستری حضور داشته باشند که به تمام قوانین آگاهی داشته و در جهت تقویت نظام پزشکی و کوتاه کردن دست ها از نظام پزشکی گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های نظام پزشکی باید مشخص شود، اذعان داشت: زمانی که رئیس دانشگاه بودم از معاون آموزشی وقت وزارتخانه در خصوص نیازسنجی ظرفیت ها پرسیدم و متاسفانه بدون هیچ نیاز سنجی تعداد دانشجویان پزشکی بی رویه افزایش یافت و تنها موجب بروز مشکلاتی برای برای اشتغال و آینده آن ها شد.

شیخ رضایی عنوان کرد: از انقلاب تا کنون جمعیت کشور دو برابر افزایش یافته است، اما آیا تعداد پزشکان نیز به همین ترتیب افزایش یافته؟ متاسفانه به علت ازدیاد بیش از حد پزشکان 20 درصد همکلاسی های بنده (حدود 70 تا 80 نفر) خارج از کشور و در امریکا و کانادا مشغول به کار هستند و این نشان می دهد نخبگان جامعه را پرورش داده و تحویل کشورهای دیگر می دهیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب ژن ها، مغز ها و نخبگان پزشکی با سابقه و خوش سابقه از کشور خارج شده که همه نتیجه تصمیم گیری افرادی است که مانند طرح تحول سلامت به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد.

 

سازمان نظام پزشکی کل

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان