بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

درخواست‌های رییس کل سازمان نظام پزشکی از کاندیداهای ریاست جمهوری

درخواست‌های رییس کل سازمان نظام پزشکی از کاندیداهای ریاست جمهوری

رییس کل سازمان نظام پزشکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرد که برنامه مشخص، دقیق، به هنگام، متقن، عملیاتی و قابل ارزیابی خود را در حوزه سلامت اعلام کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولویت‌های حوزه سلامت که هر یک از شش کاندیدای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری باید جزو برنامه‌های خود قرار داشته باشند، گفت: جای بحث "سلامت" و "تامین اجتماعی " در مناظره اخیر (روز جمعه گذشته) کاندیداها به شدت خالی بود؛ این درحالیست که این حوزه یکی از فصول مهم اجتماعی و موثر در حوزه شهروندی به شمار می‌رود و حوزه سلامت یکی از مسائل مورد انتفاع در حوزه اجرایی و تقنینی کشور است و نسبت به سال‌های قبل جزو بحث‌های مهم و تاثیرگذار در پیشرفت و تعالی کشورها محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: امیدواریم سازمان صداوسیما به این حوزه به صورت ویژه‌ای بپردازد و در عین حال در برنامه کاندیداها مورد توجه واقع شود؛ به طوری که در دو دوره اخیر ریاست جمهوری آمریکا نیز بحث سلامت یکی از موارد کلیدی و پرچالش‌ مباحث انتخاباتی بود. از طرفی هم باتوجه به اینکه کشور در دهه عدالت و پیشرفت قرار گرفته‌ است،‌ بحث سلامت بر برنامه‌های اجرایی دولت‌هایی که در این دهه مستقر می‌شوند، محاط خواهد بود. بنابراین امیدواریم برنامه‌ریزان انتخاباتی و کاندیداها در روزهای آینده برنامه مشخص، دقیق، به هنگام، متقن، عملیاتی و قابل ارزیابی خود را در حوزه سلامت اعلام کنند.

زالی، "سلامت" را یکی از موضوعات مهم اجتماعی و تاثیرگذار بر زندگی مردم خواند و افزود: توسعه پایدار تا قبل از هزاره سوم عمدتا مربوط به مباحث زیست محیطی بود، اما امروز علاوه بر آن، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سلامت هم به این مولفه‌ها اضافه شده‌اند. این موضوع باید به صورت روشن و مشخص در حوزه برنامه‌ریزی کاندیداها که توسعه پایدار را به عنوان محور اساسی برنامه‌های خود مطرح می‌کنند، وجود داشته باشد. بخش عمده‌ای از این مباحث به تعمیق، ترویج و تعالی حوزه سلامت بازمی‌گردد؛ به خصوص اینکه تعریف امروز حوزه سلامت کاملا متفاوت است و ابعاد اجتماعی و معنوی و روانی نیز در آن مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه‌ریزی حوزه سلامت با توجه به عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام شود

زالی با بیان اینکه امروز با پارادایمی نوین به نام عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روبرو هستیم، ادامه داد: برخلاف تصورات قدیمی، طراحی، برنامه‌ریزی و راه‌حل‌ها در حوزه سلامت باید با نگاهی عمیق بر عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام شود و بسیاری از مواردی که در مناظره روز جمعه کاندیداها مورد توجه قرار گرفت از جمله فقر، آسیب‌های اجتماعی و ... از جمله این عوامل هستند. امروز اگر کاندیداها در این حوزه برنامه مشخصی را ارائه می‌کنند، باید لعاب مشخصی از این عوامل داشته باشند.

وی تاکید کرد: حاشیه نشینی یکی از نقاط خلاء در کشورهای در حال توسعه است و باید این کاستی‌ها را شناسایی کنیم. کاندیداها باید حتما برنامه عملیاتی قابل تحققی را در زمینه خلاءهای حوزه  سلامت داشته باشند. بحث بهداشت و درمان در حاشیه شهرها، توانمندسازی مردم و به خصوص کسانی که در مباحث سلامتی دچار مشکل هستند، توانبخشی، افزایش کیفیت زندگی و بالابردن نشاط نیز باید جزو برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گیرد.

نشاط اجتماعی مورد توجه باشد

وی ادامه داد: سلامت و نشاط اجتماعی کاملا در هم تنیده هستند. امروز کشورهایی که در رتبه‌های بالای نشاط اجتماعی قرار دارند، از نظر سلامت نیز وضعیت مناسب‌تری دارند. این موضوع از این منظر که به بحث بهداشت روان جامعه  ایرانی بازمی‌گردد نیز بسیار مهم است. کاندیداهای انتخابات باید برنامه خود را برای ترویج نشاط اجتماعی به گونه‌ای طراحی کنند که افزایش قابل توجهی را در این زمینه بیش از گذشته شاهد باشیم.

زالی، ضمن اشاره به اهمیت توجه به عدالت در سلامت در برنامه‌های کاندیداها، افزود: در حوزه سلامت اقدامات خوبی در سالیان گذشته انجام شد، اما این حوزه معمولا از نقاطی است که تحقق عدالت در آن بسیار سخت است. در کشورهای پیشرفته نیز سال‌های زیادی طول کشید تا توانستند به اهداف عادلانه در حوزه سلامت نزدیک شوند.

کاندیداها برنامه خود را با اسناد بالادستی منطبق کنند

وی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و برنامه ششم توسعه را دو سند بالادستی معتبر در حوزه سلامت دانست که کاندیداها باید با اقتباس از آنها بحث سلامت را در برنامه خود تعقیب کنند و افزود: کاندیدایی که روی صندلی ریاست جمهوری می‌نشیند باید برنامه‌های خود در حوزه اجتماعی به ویژه در حوزه سلامت را  با این دو سند راهبردی همخوان و منطبق کند. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری یکی از این اسناد است که از نظر نحوه نگارش، استفاده از مبانی مبتنی بر شواهد، اتقان کاملا علمی، بهره بردن از نظرات کارشناسی و 1500 صفحه اسناد پشتیبان کارشناسی، در حوزه سلامت بسیار وزین و فاخر  است. بهترین سنگ محک برای اینکه مشخص شود برنامه‌های کاندیداها چقدر با اسناد فرادستی انطباق دارد، معادل‌سازی و توجه به مفاد موجود در این سیاست‌ها است.

وی با بیان اینکه در این سند تقریبا تمام مسائل حوزه سلامت ترسیم شده است، افزود: برای اولین بار  بحث‌هایی مانند خود مراقبتی، در گفتمان یک سند فرادستی مطرح شده که با افزایش آگاهی مردم در ارتباط با سلامت کاملا در ارتباط است. همچنین به مواردی همچون تعمیق پوشش بیمه‌ای و توانمندسازی شهروندان در حوزه سلامت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و... نیز پرداخته شده‌ است. این سیاست‌ها بسیار ارزنده و علمی است، قابلیت دستیابی دارند و سندی فاخر و معتبر در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی به بندهای مطرح شده حوزه سلامت در برنامه شششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه انتقاداتی نسبت به برنامه توسعه ششم وجود دارد، اما کلیات مباحث مطرح شده در زمینه مباحث بیمه‌ای، رفاه اجتماعی و سلامت تا حدی بازخوانی برنامه‌های قبلی و الزام‌آور است و کسانی که در آینده مسئولیت تشکیل دولت را بر عهده دارند باید بتوانند برنامه خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

"سلامت" بحث چالشی آینده کشور است

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین سلامت را یکی از بحث‌های چالشی آینده کشور عنوان کرد و گفت: سالمندتر شدن جمعیت کشور بحث بسیار جدی است و کشور باید  از نظر زیرساختی، بضاعت مالی، سخت افزاری و نرم افزاری، در آینده با این تغییرات همخوانی داشته باشد. همچنین بیماری‌های نوپدید و بازپدید، ورود فناوری‌های نوین در این عرصه برای تسهیل درمان بیماران و پیچیده‌تر شدن بحث‌های پیشگیری نیز جزو این موارد است. امروز پیشگیری تنها با واکسیناسیون قابل تحقق نیست بلکه از جایگاه کاملا متفاوتی برخوردار است. درمان و پیشگیری در حوزه بیماری‌های غیرواگیر بسیار سخت‌تر است و برنامه‌های پیچیده‌تری را می‌طلبد.

به گفته وی، شناسایی عوامل خطر، کاهش این عوامل در جهت اصلاح الگوی زندگی ایرانی و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر، پیچیده‌تر شدن بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها و در مجموع  سیمای نوین برخی از بیماری‌ها از جمله مواردی است که کشور در آینده با آن روبرو خواهد شد و لازم است توجه به آنها، جزو برنامه‌های کاندیداها قرار گیرد.

زالی همچنین اضافه کرد: در آینده بحث کیفیت زندگی در جامعه ایرانی به شدت با مسائل استراتژیک حوزه سلامت در هم تنیده می‌شود و باید به این سمت حرکت کنیم که  نگاه افزایش کیفیت زندگی ایرانیان در برنامه‌ها مدنظر قرار داده شود. امیدواریم این برنامه‌ها در معرض نظر کارشناسی مردم و کارشناسان قرار گیرد. البته حوزه سلامت در دوره‌های گذشته جزو اولویت‌های سیزدهم یا چهاردهم دولت‌ها بود، این درحالیست که در سال‌های اخیر جزو اولویت‌های سه گانه قرار گرفت. همه کاندیداها نیز باید با همین نگاه به تعمیق، تعالی و صیانت از این دستاورد اجتماعی و رفع کاستی‌ها و همچنین برنامه‌ریزی‌های مدون برای حل مسائل، به برنامه‌ریزی بپردازند.

حوزه سلامت از عدم پایداری منابع رنج می‌برد

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حوزه سلامت از عدم پایداری منابع رنج می‌برد، اظهار کرد: امیدواریم این موضوع با همت دولت و مجلس برطرف شود. همه کشورهای توسعه یافته که امروز در حوزه نشاط اجتماعی موفق هستند، سهم مناسب‌تری را برای سلامت کشور خود اختصاص داده‌اند. سهم حوزه سلامت از منابع عمومی در همه دوره‌های گذشته کافی نبوده است و امیدواریم در سال‌های آینده با کمک مجلس و دولت این سهم افزایش یابد.

زالی در پایان صحبت‌هایش به طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز در صحنه اجتماعی و اجرایی کشور به صورت نماد طرح تحول سلامت متبلور شده، فرصتی بی‌بدیل و استثنایی برای سلامت است تا بتوانیم با تعمیق و توسعه چنین برنامه ملی، شاهد پیشرفت‌های سترگ در این حوزه باشیم. طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌های اجتماعی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در صحنه اجرایی و اجتماعی کشور تحقق یافته است و با توجه به اینکه محور اصلی چنین طرح‌هایی، کاهش پرداخت از جیب مردم است، به طور طبیعی از نظر بالا بردن اعتماد به نفس عمومی، ایجاد امنیت خاطر در آحاد جامعه و به صورت غیرمستقیم در ایجاد نشاط اجتماعی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان