بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : سه شنبه, 28 فروردين 1403

رونمایی از داروی مهار کننده خونریزیهای گوارشی ساخت محققان طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

در نخستین همایش کشوری دانشجویان دکتری تخصصی طب سنتی ایران از داروی مهار کننده خونریزیهای گوارشی با عنوان ثامن ایستا ساخت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد رونمایی شد.

به گزارش وب دا، این دارو به همت جمعی از اعضاء هیات علمی گروه طب سنتی و گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از یک ماده طبیعی ساخته شده و پس از طی مراحل تحقیقاتی آزمایشگاهی و بالینی،مراحل تایید دانشگاهی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر برای ثبت اختراع،به اداره مالکیت صنعتی ارسال شده است.

دکتر موسی الرضا حسینی عضو هیات علمی گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی از اعضاء گروه تحقیقاتی  این دارو با اشاره به اینکه این دارو به شکل پودر و در خونریزی های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد اظهار داشت:در طی آندوسکوپی پس از مشخص شدن محل خونریزی دستگاه گوارش بیماران، پودر ثامن ایستا با حلال آن حل شده و از طریق کاتتر آندوسکوپی که در دو میلی متری از محل خونریزی قرار می گیرد به آهستگی بر روی محل خونریزی ریخته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بر اساس تحقیقات بالینی انجام شده، به طور معمول با مصرف یک ویال از این دارو، خونریزی قطع می شود و در صورت نیاز می توان تا سه ویال در طی یک نوبت آندوسکوپی استفاده کرد.

دکتر موسی الرضا حسینی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون عارضه خاصی از مصرف این دارو گزارش نشده است اظهار داشت: این دارو برای هر نوع زخم خونریزی دهنده گوارشی( به استثنای کولیت های التهابی و عفونی)، تومورهای خونریزی دهنده گوارشی، خونریزی های پس از پولیکتومی، خونریزی های پس از اسفنکتروتومی بدنبال ERCPو خونریزی های پس از بیوبسی های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر یوسفی معاون آموزشی دانشکده طب سنتی و یکی از محققان این دارو با اشاره به اینکه این دارو پس از یک سال و نیم فعالیت تحقیقاتی به صورت نمونه تولید شده است و تولید انبوه آن نیازمند کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است اظهار داشت: خونریزی های گوارشی یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به متخصصین گوارش به شمار می رود و تولید این دارو به شکل انبوه نقش موثری در کاهش هزینه های درمان در این زمینه دارد.

 

سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد --  پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان