بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

استفاده از دو تکنیک جدید آرترودز مچ پا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به همت متخصصان گروه جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دو تکنیک جدید آرترودز مچ پا در این دانشگاه به کار گرفته شد.

به گزارش وب دا، دکتر سید هادی حسینیان فلوشیپ جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جراح این عمل اظهار داشت: در این عمل ها که بر روی دو بیمار در بیمارستان شهید کامیاب انجام شد دو روش درمانی جدید شامل Intramedullary ankle arthrodesis و Arthroscopic ankle arthrodesis با موفقیت انجام شد.

این جراح و متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تکنیک Intramedullary ankle arthrodesis گفت: در  بیماران مبتلا به دیابت و یا زخم پای دیابتی که امکان استفاده از پیچ یا پلاک برای انجام عمل جراحی وجود ندارد و یا ریسک موفقیت عمل را کاهش می دهد، این روش درمانی بهترین جایگزین محسوب می شود.

دکتر حسینیان با اشاره به اینکه عمل خشک کردن و یا  آرترودز Arthrodesis برای درمان آرتریت های شدید مفصل مچ پا که همراه با درد شدیدی هستند مورد استفاده قرار می گیرد خاطر نشان کرد: در این عمل، که بر روی یک بیمار 68 ساله مبتلا به دیابت شدید انجام شد،نیل مورد نیاز با استفاده از فناوری داخلی و با سفارش به یک شرکت سازنده داخلی ساخته شد و سپس بر روی مچ پای بیمار مورد استفاده قرار گرفت.

وی همچنین در خصوص روش کم تهاجمی آرتروسکوپی آرترودز مچ پا (Arthroscopic ankle arthrodesis) نیز گفت: در این عمل نیز که بر روی یک بیمار 70 ساله مبتلا به روماتوئید انجام شد، با ایجاد دو سوراخ در ناحیه مچ پا، غضروف مفصلی برداشته و عمل آرترودز با موفقیت انجام شد.

دکتر حسینیان خاطر نشان کرد: استفاده از این روش ریسک عفونت و آسیب به بافتهای نرم را در بیمار کاهش و روند بهبودی بیمار نیز تسریع می یابد.

این جراح و متخصص ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این عمل برای بیمارانی که دچار آرتروز شدید مچ پا به صورت اولیه شده اند و یا به دنبال شکستگی مچ، عفونت مفصل مچ پا و یا مفصل شارکو شده اند انجام می شود و استفاده از این دو روش برای بیمارانی که مبتلا به دیابت، پوکی استخوان شدید و یا زخم پای دیابتی هستند کاربرد بیشتری دارد.

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان