بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 30 فروردين 1403

آيين نامه انجمن فیزیوتراپی

در اجراي ماده هفت اساسنامه انجمن علمي فيزيوتراپي ايران كه در سطور بعد به اختصار انجمن ناميده مي شود و به منظور ايجاد هماهنگي، تقسيم وظائف، مشاركت اعضاء در تصميم گيري ها و اجراي امور مربوط به فيزيوتراپي در جهت ارائه خدمات آموزشي، علمي، فني، پژوهشي و حرفه اي درماني به جامعه فيزيوتراپي كشور و همچنين افزايش سطح كمي و كيفي خدمات فيزيوتراپي به بيماران، آيين نامه داخلي انجمن تنظيم گرديد.

 

فصل اول - كليات آيين نامه كميته هاي انجمن:

ماده 1 -  هيئت مديره انجمن به منظور نيل به اهداف و مصوبات انجمن و در جهت الويت دادن، سرعت بخشيدن ، تقسيم وظائف، مشاركت هر چه بيشتر اعضاء و كسب نتايج مطلوب در كليه زمينه هائي كه لازم تشخيص مي دهد با ذكر نام و شرح وظائف مشخص كميته را تشكيل مي هد.

ماده 2 -  كليات آيين نامه كميته هاي انجمن براي تمام كميته ها لازم الاجرا مي باشد.

ماده 3 - هر كميته علاوه بر رعايت شرح وظائف مصوب كميته خود ملزم به رعايت اساسنامه انجمن،كليه قوانين، مقررات و بخشنامه هاي رسمي دولت است.

ماده 4 - سرپرست كميته عضو هيئت مديره انجمن بوده كه  به پيشنهاد و تصويب نهائي اعضاي هيئت مديره  براي دوره خدمت همان هيئت مديره  تعيين مي گردد.

ماده 5 - اعضاي كميته بعلاوه سرپرست كميته متشكل از ( 3 يا 5 يا 7) نفر بوده كه ساير اعضاء به پيشنهاد سرپرست كميته  و تصويب هيئت مديره انجمن  براي دوره خدمت همان هيئت مديره تعيين مي گردند.

ماده 6 - سرپرست كميته موظف است حداكثر طي 15 روز پس از انتخاب،  افراد پيشنهادي خود را يكجا و كتبا به هيئت مديره معرفي نمايد.

ماده 7 -  اعضاي كميته ها مي بايست عضو انجمن بوده و بدهي معوقه نداشته باشند.

ماده 8 - هيئت مديره در اولين جلسه با بررسي سوابق نسبت به تاييد يا رد افراد پيشنهادي سرپرست كميته تصميم گيري خواهد كرد.

ماده 9 - در اولين جلسه كميته يك نفر به عنوان دبير كميته با راي اكثريت اعضاء انتخاب مي گردد.

ماده 10 -كميته ها حد اقل ماهي دو بار تشكيل جلسه داده و صورت جلسات  به دفتر انجمن ارسال خواهد شد.

ماده 11 - در صورت غيبت سرپرست كميته، دبير موظف است موارد تصميم گيري و صورت جلسات را كتبا به انجمن ارسال نمايد.

 

ماده 12 - تصميمات كميته ها پس از تصويب هيئت مديره انجمن قابل اجرا مي باشد.

ماده 13 - سرپرست كميته مسئول و پاسخگوي فعاليتهاي كميته در برابر هيئت مديره مي باشد.

ماده 14 - كليه مكاتبات كميته ها بايد با سربرگ و شماره رديف دفتر انجمن انجام گيرد.

تبصره 1 -  امضاء كليه نامه هاي رسمي بر اساس تبصره سه ماده 15 اساسنامه انجمن مي باشد.

تبصره 2 –رونوشت كليه مكاتباب كميته ها در دفتر انجمن و كميته مربوطه بايگاني مي شود.

ماده 15 - كليه  اقدامات، مكاتبات، حضور در جلسات، پاسخ به دعوتنامه ها با هر عنوان بايد با اطلاع و از طريق هيئت مديره انجمن انجام گيرد.

ماده 16 -  سرپرست و اعضاي كميته ها حق دخالت در تبليغ براي شركت ها و اشخاص از قبيل مصاحبه ، سخنراني و .... را ندارند.

ماده 17 –چنانچه هر يك از اعضاي كميته سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب بدون دليل موجه به تشخيص سرپرست كميته در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.

ماده 18 - سرپرست هر كميته مي تواند با ذكر دليل، تغيير هر يك از اعضاي كميته را كتبا از هيئت مديره درخواست نمايد.

ماده 19 - صلاحيت و ادامه فعاليت سرپرست و هر يك از اعضاي كميته با درخواست كتبي حد اقل سه نفر از اعضاي هيئت مديره در جلسه رسمي هيئت مديره قابل تجديد نظر مي باشد.

ماده 20 - در صورت لزوم جانشين سرپرست كميته از سوي هيئت مديره و جانشين ساير اعضاي كميته با پيشنهاد سرپرست كميته و تصويب هيئت مديره تعيين مي گردد.

ماده 21 - تفويض مسئوليت ها با ابلاغ كتبي رئيس هيئت مديره مي باشد.

ماده 22 - كليه خدمات سرپرست و اعضاي هر كميته غير سياسي ، غير انتفاعي و افتخاري است.

ماده 23 - هيئت مديره مي تواند در هر زمان شرح وظائف  كميته ها را تغيير دهد.

ماده 24 -  بخش مشخصي براي هر كميته در وب سايت انجمن در نظر گرفته مي شود كه فعاليت خود را در آن منعكس نمايد.

ماده 25 - كميته ها بايد هزينه فعاليت هاي خود را برآورد كرده به هيئت مديره اعلام نمايند تا پس از تصويب اجرا شود.

ماده 26 -  سوء استفاده از اسناد، مهر و سربرگ انجمن خلاف مقررات است و پيگرد قانوني دارد.

ماده 27 - هيئت مديره انجمن بنا به ضرورت، اهميت و الويت مي تواند در كميته هاي مختلف ساب كميته تشكيل دهد.

 

كميته هاي انجمن:

ماده 28 - انجمن مشتمل بر4 كميته آموزشي، حرفه اي - درماني، رفاهي و دانشجوئي مي باشد.

 

فصل دوم- كميته آموزش:

ماده 29 - كميته آموزش بر اساس اساسنامه،  آيين نامه انظباتي، كليات آيين نامه كميته هاي انجمن و مصوبات هيئت مديره با هدف ارتقاء دانش فيزيوتراپي در سطح كشور تشكيل مي گردد.

 

ماده 30 -  نقد،  بررسي و ارائه پيشنهاد در سياست گذاري كلان آموزشي فيزيوتراپي، رشته هاي مرتبط و مسئولين خدمات آموزشي درماني.

ماده 31 -  برنامه ريزي به منظور ارتقاء سطح علمي همكاران فيزيوتراپيست از طريق دوره هاي آموزشي، كنگره، سمينار، كارگاه و....

ماده 32 -  ارائه پيشنهاد و مشاركت در بازنگري دروس مقاطع تحصيلي فيزيوتراپي.

ماده 33 - تدوين دوره هاي آموزش مدون فيزيوتراپي.

ماده 34 - برنامه ريزي در جهت يكسان سازي محتواي آموزشي دروس مختلف رشته فيزيوتراپي در بين دانشگاه هاي مختلف كشور و بهبود آن با بهره گيري از منابع دانشگاه هاي معتبر خارجي وWCPT

ماده 35 -  مشاركت و همكاري در كليه امور آموزشي فيزيوتراپي با وزارتخانه ها، سازمان نظام پزشكي، WCPT  و حضور در جلسات و پاسخ به درخواست همكاري در محدوده شرح وظائف.

ماده 36 - مشاركت در تدوين شاخه هاي تخصصي فيزيوتراپي در مقاطع تحصيلي فيزيوتراپي.

ماده 37 -  تدوين، پيشنهاد و پيگيري تشكيل دورهDPT)  ( Doctor of  Physical Therapy  از دوره كارشناسي.

ماده 39 - تدوين و اجراي دوره هاي آموزشي با هدف پيش بيني و رفع نياز هاي درماني در شرايط اضطراري جامعه نظير زلزله، سيل، جنگ و....

ماده 40 -  تعيين الويت هاي ترجمه، تدوين و تاليف متون علمي مرتبط با رشته فيزيوتراپي از طريق نياز سنجي

 

ماده 41 - تلاش در جهت تامين  نيروهاي انساني آموزشي،  تجهيزات آموزش  فيزيوتراپي  مراكز آموزشي،    شعب ،  كنگره ها، سمينار ها، كارگاه ها و ... . در حدود امكانات.

ماده 42 -  همكاري با دبيران كنگره ها، سمينار ها، كارگاه هاي علمي انجمن و يا ساير گروهاي پزشكي كه انجمن با آنها مشاركت اجرائي يا علمي دارد.

ماده 43 -  همكاري با مجامع علمي در محدوده شرح وظائف.

ماده 44-  تأييد صلاحيت علمي مدرسين كليه فعاليت هاي آموزشي  انجمن.

ماده 45 -  پيشنهاد مساعدت اعضاء انجمن و دانشجويان رشته فيزيوتراپي براي شركت در دوره هاي آموزشي، بورس هاي تحصيلي، كنگره ها، سمينار ها،كارگاه ها و .... در داخل و خارج كشور به هيئت مديره انجمن.

 

ماده 46 -  پيگيري درخواست هاي آموزشي  ارجاع داده شده اعضاء به كميته آموزش و  گزارش اقدامات به هيئت مديره.

 

ماده 47 -  تلاش درجهت تسريع اطلاع رساني و دسترسي اعضاء به منابع علمي داخلي و خارجي اعم از كتب، مقالات و بانك هاي اطلاعاتي.

ماده 48 -  كميته آموزشي حق دخالت در امور اجرائي مراكز آموزشي و اعضاء هيئت علمي كه سبب اختلاف، تشنج آفريني و يا جانبداري هدفمند از مراكز يا افراد شود را ندارد.

 

1-48  - كميته در جهت بهبود امور آموزشي مي تواند گزارش  خود را محرمانه به هيئت مديره انجمن  ارائه دهد.

 

ماده 49 -  انتخاب مدرسين، كتب و نشريات سال.

 

فصل ششم – شعب انجمن

 

 

آيين نامه شعب انجمن:

ماده 1-  در اجراي ماده چهار اساسنامه انجمن و به منظور تقويت ارتباط دوجانبه هيئت مديره و اعضاء و بر اساس ضرورت شعب استاني انجمن با تاكيد بر فعاليتهاي علمي تشكيل مي شوند.

ماده 2-  اهداف، فعاليت ها و شرح وظائف شعب و كميته هاي مربوطه بر اساس اساسنامه،  آيين نامه انضباطي، كليات  و آيين نامه كميته هاي انجمن و مصوبات هيئت مديره مي باشد.

 

بند 1-  اهداف

ماده 3–تسهيل در راه گسترش فعاليتهاي علمي اعضاء در سطح كشور

ماده 4 –ارتقاء سطح علمي اعضاء

ماده 5–افزايش و گسترش آخرين تجارب كلينيكي، نو آموزي و باز آموزي در سطح كشور

ماده 6- تشويق و ترغيب مستمر اعضاء به لزوم توجه بيشتر به دانش روز فيزيوتراپي

ماده 7- ايجاد تسهيلات جهت مشاركت و حضور اعضاء در فعاليتهاي علمي

ماده 8–پيگيري و اجراي مصوبات هيئت مديره انجمن در شعب

ماده 9 –تقويت و تسريع ارتباط هيئت مديره با فيزيوتراپيست هاي سراسر كشور

ماده 10–انعكاس پيشنهادات، ديدگاه ها و مشكلات  فيزيوتراپيست ها به هيئت مديره انجمن

ماده 11 –پيگيري مشكلات فيزيوتراپيست هاي استان در سازمانهاي ذيربط استاني

ماده 12 -  نظارت بيشتر انجمن  بر عملكرد  اعضاء در سطح كشور

ماده 13 -  آگاهي و مشاركت انجمن در تصميم گيري هاي مسئولين اجرائي سازمان ها در استان ها

 

بند 2 –نحوه تشكيل شعب

ماده 14 -  در هر استان يك شعبه كه با نام  انجمن فيزيوتراپي ايران (شعبه نام استان)  ناميده مي شود با تصويب هيئت مديره  انجمن تشكيل مي گردد و همين نام در سربرگها و مكاتبات چاپ مي شود.

ماده 15 - تعداد اعضاي هيئت مديره شعب 3 يا 5 يا 7 نفر عضو اصلي، يك نفر بازرس و يك يا دو نفر عضو علي البدل   مي باشد.

1-15   تعداد اعضاي هيئت مديره در استان هائي كه تا 50 نفر فيزيوتراپيست عضو انجمن داشته باشند 3 نفر، بين 50 تا 200 نفر 5 نفر و بيش از 200 نفر 7 نفر خواهد بود.

2-15  درشعبي كه اعضاي هيئت مديره 3 نفر باشند يك عضو علي البدل و درشعبي كه اعضاي هيئت مديره 5 يا 7 نفر باشند دو نفر به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب مي شوند.

ماده 16- انتخابات شعب با درخواست  كتبي حد اقل 10 نفر از اعضاي انجمن ساكن در استان  و پس از  تصويب هيئت مديره انجمن  در مجمع عمومي  استان  انجام مي شود.

1-16  دوره خدمت هيئت مديره شعب سه سال مي باشد.

2-16 انتخابا ت شعبه  در هر دوره پس از انتخابات هيئت مديره  انجمن برگزار می گردد.

3-16 پس از تصويب هيئت مديره  انجمن، تاريخ و محل انتخابات  هيئت مديره شعب حداقل 15 روز قبل اطلاع رساني خواهد شد.

ماده 17-  انتخابات شعب  با حضور نماينده تام الاختيار انجمن رسميت يافته  و با نظارت دو نفر از اعضاي حاضر كه از سوي شركت كنند گان پيشنهاد و به تصويب حاضرين مي رسند برگزار مي گردد.

ماده 18- جلسه  انتخابات با حضور نصف بعلاوه يك اعضاي ا نجمن در استان رسميت مي يابد.

1-18 تعداد اعضاي انجمن در هر استان قبل از انتخابات تعيين و به نماينده تام الاختيار انجمن بطور كتبي اعلام مي گردد.

ماده 19 - در صورتي كه در جلسه نخست  تعدادحاضرين به حد نصاب نرسد جلسه بعد حد اقل با فاصله پانزده روز برگزار   مي گردد و با هر تعداد اعضاي شركت كننده رسميت خواهد يافت.

ماده 20 - در جلسه انتخابات فهرست كاملي از فيزيوتراپيست هاي حاضر عضو انجمن كه به امضاء يكايك آنها رسيده باشد تهيه خواهد شد.

1-20   فيزيوتراپيست هاي غير عضو انجمن حق شركت در انتخابات و كانديد شدن جهت هيئت مديره شعب را ندارند. اين افراد چنانچه فرم رسمي عضويت را تكميل و به همر اه مدارك به نماينده انجمن تحويل نمايند مي توانند در انتخابات شركت كنند. افراد مذكور نمي توانند كانديداي هيئت مديره يا بازرس شوند.

2-20   صلاحيت هاي بعدي براي افراد مندرج درماده 1-20 منوط به صدور كارت و شماره عضويت از طرف انجمن خواهد بود.

3-20   امضاء افراد غير عضو در صورت جلسات شعب اعتبار ندارد.

ماده 21  -  در انتخابات شعب نام بازرس بطور جداگانه در برگ راي قيد شود.

ماده 22-  هيئت مديره شعبه در اولين جلسه بعد از انتخابات يك نفرمسئول شعبه به عنوان نماينده هيئت مديره انجمن درشعبه، يك نفر دبير و يك نفر خزانه دار با راي مخفی اكثريت اعضاي هيئت مديره انتخاب خواهند کرد.

1-22  در تصميمات هيئت مديره شعب،  بازرس و اعضاي علي البدل  حق راي ندارند.

ماده 23 - ليست حاضرين جلسه  به همراه صورتجلسه انتخابات كه به امضاء نماينده تام الاختيار انجمن و ناظرين رسيده باشد و همچنين صورتجلسه نخست هيئت مديره شعبه جهت تاييد نهايي به انجمن ارسال گردد.

ماده 24 - هيئت مديره انجمن در اولين جلسه، صحت انتخابات شعبه را بررسي ونتيجه را كتبا به شعبه  اعلام خواهد كرد.

ماده 25 - هيئت مديره انجمن در صدور يا لغو احكام هر يك از اعضاء هيئت مديره شعبه  در هر زمان مختار خواهد بود.

ماده 26 - چنانچه هر يك از اعضای هيئت مديره سه جلسه متوالی  يا 5 جلسه متناوب غيبت غير موجه با تشخيص مسئول شعبه داشته باشد مستعفی تلقی شده و جايگزين آن از بين اعضای علی البدل تعيين خواهد شد.

1-26 در موردمسئول شعبه، هيئت مديره شعبه تصميم گيري خواهد كرد.

ماده 27 - شروع فعاليت مسئول جديد يا ساير اعضای هيئت مديره  شعبه منوط به تاييد آن از سوی هيئت مديره انجمن خواهد بود.

ماده 28- در مواردی که انتخابات هيئت مديره  انجمن به تعويق افتد هيئت مديره شعبه  تا انتخابات بعدی به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

ماده 29 - عضويت در هيئت مديره شعب غير سياسي، غير انتفاعي و افتخاري است.

 

 

بند 3  شرح وظائف

ماده 30-  اعضای هيئت مديره شعب بازو های اجرائی انجمن فقط  در استان خود بوده و در راستاي اهداف مندرج در بند 1 آيين نامه شعب فعاليت مي كنند.

1-30  فعاليت علمی  شعب در راس و الويت قرار داشته و مسئولين شعب می بايست به اين امر اهتما م ورزند.

ماده 31- اعضای هيئت مديره شعب ملزم به رعايت و اجراء کليه قوانين، مقررات و بخش نامه های  رسمی دولت، آيين نامه اجرائی، آيين نامه انضباطی و مصوبات هئيت مديره انجمن می باشند.

ماده 32 –مسئول شعبه پاسخگوی تمام اقدامات خود در مقابل هئيت مديره انجمن و مقامات ذيربط  بوده و مسئوليت خواهد داشت.

ماده33 - شعب می بايست برنامه  فعاليت های علمی خود را حداقل از شش ماه قبل همراه با زمان بندی دقيق ، نام سخنران،  تاريخ، محل  برگزاری و نحوه ثبت نام  به  انجمن ارسال نمايند.

1-33- در مواردی که برای تشکيل يك دوره در استان مدرس وجود ندارد انجمن موظف است با درخواست شعبه، نيروی مورد نظر را تامين نمايد.

2-33-  پيشنهاد تشکيل دوره های باز آموزی، سمينار ها و کارگاه ها  در استان با توجه به الويت، ضرورت و کار کارشناسی از سوی اعضای هيئت مديره شعبه انجام  مي پذيرد.

ماده 34-  مجمع عمومی ساليانه شعب در روز دوم مرداد  تشکيل و صورتجلسه با امضاء حاضرين به هيئت مديره ارسال گردد.

1-34 - برگزاری حد اقل يك سخنرانی علمی در مجمع عمومی لازم الاجراست.

2-34- صورتجلسه مجمع عمومی بدون امضاء اعضاء حاضر اعتبار ندارد.

3-34  تاريخ برگزاري مجمع عمومي حداقل پانزده روز قبل اطلاع رساني گردد.

ماده 35 - كليه مكاتبات در سطح استان با  امضاء مسئول شعبه معتبر است.

 

1-35 - مسئول شعبه نمي تواند با سازمان هاي فرا استاني مكاتبه نمايد.

 

2-35 -  مكاتبات فرا استاني از طريق هيئت مديره انجمن انجام مي گيرند.

 

3-35 - رونوشت كليه مكاتبات شعب بايد به دفتر انجمن ارسال گردد.

 

ماده 36-مسئول شعبه می بايست صورت کليه فعاليتهای شعبه  اعم از شرکت در جلسات، سخنرانی ها  و پيگيری مشکلات اعضاء را کتبا به هيئت مديره انجمن ارسال كند.

 

ماده 37- شعب بايد دارای يک بايگانی جهت نگهداری يک نسخه از کليه نامه های وارده، صادره، صورتجلسات انجمن و دفاتر مالی بوده تا در موارد لزوم به بازرس انجمن يا شعبه  ، هيئت مديره انجمن و يا هيئت مديره بعدی  شعبه تحويل نمايند.

 

ماده 38- شعب دارای سربرگ  و مهر متحد الشكل مي باشند كه توسط انجمن تهيه و در اختيار مسئول  شعبه  قرار خواهد گرفت.

 

ماده39 - شعب بايد با بازرس هيئت مديره انجمن و شعبه مربوطه همکاری كنند.

 

1-39   بازرس هيئت مديره شعب می تواند در صورت عدم همکاری هيئت مديره شعبه موارد را کتبا به هيت مديره انجمن اطلاع دهد.

 

ماده 40- خزانه دار شعبه ملزم به نگهداری دفتر مالی شعبه می باشد.

 

ماده 41- کليه مبالغ دريافتی به حساب انجمن واريز وپس از  رسيد به حساب هيئت مديره  شعبه واريز خواهد شد.

 

ماده 42- هزينه های جاری شعبه از محل 30 درصد در آمد های شعبه بصورت حق عضويت آن استان خواهد بود.

 

ماده 43 - در موارد لزوم و به درخواست هيئت مديره و تصويب هيئت مديره انجمن منابع مالی مازاد به شعبه تخصيص خواهد يافت.

 

ماده 44- هر شعبه ملزم به بازگشائی حساب حقيقي با امضاء و حق برداشت مشترک مسئول شعبه و خزانه دار خواهد بود.

 

ماده 45- مسئول  شعبه موظف است در مواردی که هيئت مديره تشخيص می دهد در جلسه هيئت مديره ويا جلسه عمومی مسئولين شعب حضور يابد.

 

ماده 46- بر اساس ضرورت كميته هاي مختلف شعب  بر اساس آيين نامه كميته هاي انجمن و  با تصويب هيئت مديره شعب تشكيل خواهند شد.

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان