بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

رأی دیوان عدالت اداری به معافیت کانون وکلا از پرداخت مالیات

 

رأی دیوان عدالت اداری به معافیت کانون وکلا از پرداخت مالیات

 

آراى بدوى ديوان عدالت ادارى مبنى بر معافيت كانون وكلاى مركز از پرداخت ماليات در مرحله تجديدنظر تأیید شد.

در پى صدور آراى صادره از شعبه سوم دیوان عدالت ادارى، مبنى بر معافیت کانون وکلاى دادگسترى مرکز از پرداخت مالیات مستنداً به بند «ى» ماده ١٣٩ قانون مالیات هاى مستقیم، سرانجام به موجب آراى صادره از شعبه چهارم تجدیدنظر دیوان عدالت ادارى به تاریخ ٢٠ و ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ ، رأى صادره از شعبه بدوى دیوان تأیید و بر اساس آراى صادره، هیأت‌هاى حل اختلاف مالیاتى ملزم به رسیدگى در چارچوب آراى اخیرالصدور و صدور رأى ماهوى مبنى بر معافیت کانون از مالیات شده‌اند.

براساس این گزارش، آراى مزبور براى مالیات سال‌هاى بعد و نیز مالیات کانون‌هاى وکلاى دادگسترى سراسرکشور بر اساس بند «ى» ماده ١٣٩ فوق الذکر قابل استفاده و استناد است.


 
اعلام نظر کارشناس حقوقی سازمان نظام پزشکی مشهد در مورد معافیت کانون وکلا از پرداخت مالیات
 
- این دادنامه ابطال رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی در مورد وصول مالیات از کانون در خصوص درآمدی که از ناحیه حق عضویت وکلا و  کسر درصدی از حق الوکاله بدست می آورد می باشد.

- این مهم در مورد سازمان نظام پزشکی موضوعیت ندارد. زیرا عدم تعلق مالیات بر حق عضویت اعضا به رسمیت شناخته شده است .

- از حق عضویت پرداختی از ناحیه پزشکان به عنوان درآمد سازمان از نظام پزشکی مالیات اخذ شده است یا قرار است بشود، می توان پرداخت نکرد و در صورت صدور برگ تشخیص علی الراس، به هیأت حل اختلاف مالیاتی اعتراض کرد.  

- به عبارت دیگر درصورت صدور رأی به پرداخت مالیات، در نهایت می توان به استناد بند  «ی» ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم در دیوان ابطال نمود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان