بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در بحران کرونا

                                                   بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بحران کرونا

 

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در بحران کرونا

نایب رییس انجمن تغذیه ایران با اشاره به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی و کاهش شانس ابتلا به بیماری ها به خصوص همزمان با شیوع کرونا، ضمن تاکید بر ارجحیت پیشگیری بر درمان، گفت: این روزها همواره بر داشتن تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز بیماری و تقویت سیستم ایمنی تاکید می‌شود که این مهم را می‌توان با رعایت تعادل، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی محقق کرد.
 

به گزارش «تابناک»، دکتر مجید حسن قمی دکترای تخصصی تغذیه و فیزیولوژی ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تغذیه سالم به معنای تعادل تنوع و تناسب در برخورداری و دریافت مواد غذایی سالم است، گفت: به این معنا که افراد در سبد غذایی از همه گروه‌های غذایی موجود استفاده ‌کنند.

گروه‌های غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی

وی انواع گروه‌های ضروری غذای را شامل شیر، غلات، گوشت و مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه‌جات بیان کرد و گفت: تنوع و تعادل به این معناست که از همه مواد غذایی استفاده کنیم، به عبارت دقیق‌تر هرروز باید از گروه مواد غذایی لبنیات، سبزیجات، پروتئین و مغزها و همین‌طور گروه غلات استفاده کنیم.

در رابطه با گروه شیر و لبنیات بهتر است از نوع کم‌چرب باشه و یا اگر کسی نمی‌تواند به هر دلیلی شیر بخورد می‌تواند از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کرده و یا جایگزین شیر از ماست و دوغ استفاده کند.

درباره غلات، از غلات سبوس‌دار یا غلات کامل استفاده کنیم و برای گروه گوشت‌ها بهتر است از گوشت‌های کم چرب‌تر استفاده کنیم تا سیستم ایمنی بدن دچار التهاب نشود.

همچنین در رابطه با میوه و سبزی نیز بهتر است هر فرد طی روز حداقل باید ۳ تا ۵ واحد از گروه میوه‌جات و سبزی‌جات مصرف کند.

اهمیت رعایت تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه رعایت تعادل، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، اظهار کرد: به عبارت دیگر باید در مصرف هرکدام از گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، غلات، گوشت و مواد پروتئینی، مغزها و گروه میوه و سبزیجات تناسب را رعایت کنیم تا چاقی و اضافه وزن و یا سوءتغدیه رخ ندهد.

دکتر قمی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار نوع تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با انواع بیماری‌ها و اهمیت آن بویژه در زمان اپیدمی کرونا، اظهار کرد: همواره پیشگیری بر درمان ارجحیت دارد و پیشگیری نیز با تقویت سیستم ایمنی و رعایت چند تا رکن اساسی آن یعنی رعایت تعادل در کالری و انرژی دریافتی از مواد غذایی محقق می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت تناسب در مصرف مواد غذایی، عنوان کرد: بحث ایجاد تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی تا جایی مهم است که حتی اگر در مصرف میوه‌جات و سبزیجات که این روزها بسیار مورد تأکید است، زیاده روی کنیم به بروز مشکلات دیگری منجر می‌شود، به عنوان نمونه مصرف میوه جات بیش از حد نیاز بدن می تواند باعث افزایش کالری دریافتی و بروز چاقی و اضافه وزن شود.

روزانه به مصرف چه میزان سبزیجات و میوه‌جات احتیاج داریم؟

این متخصص تغذیه با اشاره به میزان مورد نیاز بدن به مصرف روزانه سبزیجات و میوه‌جات، گفت: بهتر آن است که در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب به سبزیجات اختصاص داده شود و در آن از انواع سبزیجات با رنگ‌های متنوع استفاده شود. مثلا اگر از فلفل استفاده می‌کنیم فلفل قرمز، سبز و انواع کلم، هویج و گوجه‌فرنگی استفاده کنیم؛ هرچه رنگ‌ها بیشتر باشد میزان آنتی‌اکسیدان دریافتی و مواد غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی نیز بیشتر است. همچنین درباره میوه‌جات نیز مصرف خود میوه مورد تاکید است نه نوع و یا بزرگی و کوچکی آن.

هشدار نسبت به زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی بدون پشتوانه علمی

دکتر قمی با اشاره به برخی مواد غذایی که این روزها بر مصرف زیاد آنها برای تقویت سیستم ایمنی و یا پیشگیری از بروز بیماری تاکید می‌شود، ضمن هشدار نسبت به زیاده روی در مصرف مواد غذایی بدون پشتوانه علمی، عنوان کرد: به عنوان نمونه "سیر" اگرچه ماده غذایی مفیدی است ولی مصرف بیش از دو تا سه حبه سیر در روز می‌تواند موجب بروز آلرژی، مشکلات گوارشی و التهاب در بدن شود و یا در رابطه با مصرف زنجبیل، دارچین، گلاب و غیره و تاثیر آنها در پیشگیری از بروز بیماری کرونا مطالبی مطرح شده که هیچ یک مستند نبوده و پشتوانه علمی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز پزشکی مبتنی بر شواهد حرف اول را می‌زند، گفت: نمی‌توان تنها با تکیه بر توصیه‌های یک گروه و یا یک فرد خاص و بدون مستندات علمی آن را به صورت کلی و برای کل جامعه پیشنهاد داد.

نبایدهای تغذیه‌ای در اپیدمی کرونا

نایب رییس انجمن تغذیه ایران همچنین در رابطه با مواد غذایی تاثیرگذار در تضعیف سیستم ایمنی، اظهار کرد: یکی از مواد غذایی نهی شده توسط تغذیه‌دانان سراسر دنیا فست‌فودهاست که مشکلات زیادی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند.غذاهای پرنمک مانند چیپس، پفک و غذاهای تراریخته و فراوری شده از دیگر مواد مضر و دارای انواع مواد افزودنی است که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌ود.

دکتر قمی در خاتمه بر حذف مواد غذایی حاوی قند بالا مانند نوشابه‌ها تاکید کرد و گفت: یک لیوان نوشابه به انداره ۲۳ تا ۲۶ حبه قند، مواد مضر را وارد دستگاه گوارش کرده و منجر به بروز چاقی و اضافه وزن و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. ضمن اینکه دفع رنگ‌های مضر نوشابه از طریق سیستم کبدی و کلیوی به یک هفته زمان نیاز دارد که موضوعی بسیار قابل توجه است. همچنین به حداقل رساندن صرف غذا در بیرون از منزل حتی با وجود مراجعه به رستوران‌های مطمئن و آنهایی که پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان