بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

جلسه پرسش و پاسخ ، هم‌ اندیشی و همفکری با اعضای سازمان محور جلسه " مالیات "

جلسه پرسش و پاسخ ، هم‌ اندیشی و همفکری با اعضای سازمان
محور جلسه " مالیات "
روز پنج شنبه  : 03/11/1398
  سالن همایش سازمان نظام پزشکی مشهد
با عنایت به اهمیت موضوع " مالیات " و ضرورت اطلاع رسانی به اعضای سازمان این جلسه برگزار و توضیحات لازم بیان و سوالات همکاران پاسخ داده شد.
بخشی از مطالب مطروحه در جلسه مالیات
قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان با عنوان لایحه نحوه استفاده؛ نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود و در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ  ۱۳۹۸/۰۸/۱۱ به ریاست محترم جمهور ابلاغ شد.
تغییرات مهم اصلاحیه :
1- برطرف شدن ضعف ضمانت اجرایی قانون با تعریف قانونی جرم و مجرمان مالیاتی
2-حذف روش تشخیص علی‌الرأس
3- حذف مالیات تکلیفی
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
ماده۲۴ـ در صورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده(۲) این قانون، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند.
مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد کسب و کارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد.
در صورتی که  پس از گذشت پانزده روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأساً تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
تبصره 1 ماده۲۴ـ در صورت تداوم تخلف واحد کسب وکار پس از گذشت یک سال ، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادرکننده مجوز ابطال خواهد شد.
تبصره2 ماده۲۴ ـ بانک مرکزی موظف است درگاهها و پایانه های پرداخت واحد متخلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدود کند.
 
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
ماده۲۵ـ پس از انقضای مواعد (مهلت ها) مذکور در ماده(۳) این قانون، صورتحساب هایی که در سامانه مؤدیان ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و قابل استناد در مراجع دادرسی مالیاتی نخواهد بود.
 تبصره ۱ـ ذی حسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن مکلفند در پذیرش اسناد هزینه­ای، مفاد این ماده را رعایت کنند.
تبصره۲ـ سازمان مکلف است امکان راستی آزمایی صورتحساب های موضوع این ماده را برای خزانه داری کل، دیوان محاسبات کشور و سایر دستگاههای نظارتی حسب مورد فراهم کند.
تبصره-  ماده 100 قانون مالیات های مستقیم   
سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.
اتمام مهلت ثیت نام برای سایر صنوف
محمودعلیزاده / معاون سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: 30 دی ماه آخرین مهلت ثبت‌نام مشمولان نصب سامانه فروشگاهی برای ۱۵ گروه شغلی (فعالین غیر حوزه درمان) است.
شهریورماه امسال بر اساس آیین نامه مذکور دومین فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور برای فعالین غیر حوزه درمان منتشر شد و ۱۵ گروه (شامل ۵۰ شغل)  مشمول نصب و استفاده از سامانه فروش شدند. این مشمولین از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش شدند.
  همکاران محترم توجه داشته باشند که آخرین مهلت ثبت کارتخوان در سامانه امور مالیاتی تاریخ 30 بهمن ماه ۱۳۹۸ می باشد .
همکاران می توانند در صورت تمایل برای ثبت کارتخوان مطب به محل سازمان طبقه اول شرکت یکتا مروارید شایستگان اقای پورمحمدی و یا خانم نوروزی مراجعه کنند.


http://s6.picofile.com/file/8385912350/IMG_20200124_153928_418.jpg 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان