بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 79 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد.

از دریچه خبر

توزیع اقلام حفاظتی برای تمامی اعضاء
طی سه روز متوالی اقلام حفاظتی مقابله با کرونا برای تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی توزیع شد.

رئیس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان
تعرفه‌های پزشکی هیچ تناسبی با تورم و قدرت خرید ندارند

رئیس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت:تعرفه‌های پزشکی هیچ تناسبی با تورم و قدرت خرید پول ندارند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر حسن سعادت‌نیا ‌افزود: متاسفانه مسئله تعیین تعرفه‌های پزشکی هر سال بحث برانگیز و چالش‌زا است. مردم و مسئولین بخش کوچکی از پزشکان را که خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌دهند و درآمد بالایی دارند ملاک قرار می‌دهند در حالیکه این‌ها نمونه کاملی از همه جامعه پزشکی نیستند. 90درصد پزشکان از نظر درآمدی در گروه افراد  متوسط و عادی جامعه قرار می‌گیرند.
این استاد قدیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: آمارها را که نگاه کنید متوجه عمق فاجعه خواهید شد. در حال حاضر چیزی در حدود سه هزار پزشک عمومی داریم که در مشاغل دیگری به جز پزشکی فعالیت می‌کنند. این خود به خوبی نشان می دهد که درآمدهای رویایی در حرفه پزشکی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه پزشکان فوق تخصص گوارش، برای فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه و طی دوره‌های تخصص، فوق تخصص و... 30سال از سال‌های جوانی خود را سپری می‌کنند؛ افزود: هزینه‌های افتتاح مطب ، حقوق پرسنل، خرید وسائل، تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها و مالیات به شکل سرسام‌آوری رشد کرده در حالی که  هر سال مبلغ ناچیزی به تعرفه‌های خدمات درمانی اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: این سیاست‌های اشتباه، مخصوصا پزشکان جوان را در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار داده است که هرگز دیده نمی‌شود . مایه تاسف است که سایر مشاغل به راحتی در طول سال به دلایل مختلف نرخ کالا وخدمات خود را تغییر می‌دهند و نظارت در این رابطه خیلی دقیق نیست؛ این مشاغل با تورم و تقاضای بازار قیمت گذاری خدمات و تولیدات خود را در اختیار دارند. در این میان فقط کارگران، کارمندان  و پزشکان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و برای آن‌ها دستمزد و تعرفه سالیانه تعیین می‌شود.
وی به خدمات شایسته کادر بهداشت، درمان و پزشکان در شرایط اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت: کادر بهداشت و درمان از جان خود و خانواده اشان گذشتند و نجات جان بیماران را در اولویت گذاشتند. مطب های بسیاری در این شرایط تعطیل شده و خواهد شد. ای کاش لااقل در این شرایط کمی تعرفه ها منطقی تر تعریف می شد.


همراه با معاونتها  در هفتهای که گذشت
12 رای صادره و بررسی 23 پرونده
معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 23 پرونده را بررسی و 15 جلسه کارشناسی برگزار کرد.
در این مدت 15 پرونده جدید به ثبت رسید و 12 رای در خصوص پرونده‌های در دست اقدام صادر شد.
در مجموع این معاونت طی این مدت پاسخگوی 51 مراجعه کننده عمومی و 31 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده و یک مشاوره حقوقی ارائه کرده است.
همچنین جلسه هیات بدوی انتظامی و جلسه شورای تخصصی دندانپزشکی از سوی این معاونت طی هفته گذشته برگزار شد.

ثبت 4 درخواست جدید تبلیغات و  ارجاع 8 تخلف به دادسرای جرائم سایبری
طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 2 مجوز تبلیغاتی صادر کرده و 4 درخواست جدید را ثبت کرد.
این معاونت 8 مورد از صفحات تبلیغاتی اینستاگرام با دنبال‌کننده‌های بسیار زیاد که بستر تبلیغات غیرمجاز را فراهم کرده بودند را رصد کرده و به دادسرای ویژه جرائم سایبری مشهد ارجاع کرد که در پی آن و با پیگیری های دادستان محترم از فعالیت تبلیغاتی این صفحات اینستاگرام ممانعت به عمل آمد.
همچنین این معاونت در پی رصد 2 مورد مداخله گر در درمان، با هماهنگی با اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقدام به پلمپ هر 2 محل کرد.
معاونت فنی، نظارت و آموزشی، همچنین در هفته گذشته به 2 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی رسیدگی کرده  و 5 مورد تبلیغات غیرمجاز مربوط به حوزه جغرافیایی تهران را به سازمان نظام پزشکی این شهر ارجاع کرد.

جشنواره سپیدار و خدمات خرید گروهی همچنان ادامه دارد
در راستای اجرای خدمات خرید گروهی و در ادامه جشنواره سپیدار، معاونت پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد،  جلساتی را با مجموعه «شهربازی سرزمین عجایب»، مجموعه «دانش آموختگان، کلاس های خلاقیت» و مجموعه «ارنج» طی هفته گذشته برگزار کرد.
همچنین در این هفته تمامی دوچرخه‌های مربوط به خرید گروهی جشنواره سپیدار تحویل اعضاء محترم سازمان شد.
اقلام بهداشتی سفارشی اعضاء محترم نیز طی هفته گذشته بسته بندی شده و در قالب پک ارسال شد.


جلسه محور
•    برگزاري جلسه هیئت مدیره سازمان
•    برگزاري  جلسه شورای معاونین
•    برگزاری جلسه تعرفه های تشخیصی و درمانی با حضور ریاست سازمان، پژوهشگر حوزه سلامت آقای دکتر اکبرزاده و مدیر تعرفه و بیمه سازمان آقای دکتر الستی " بررسی مقایسه ای تعرفه با سایر کشورها، سایر صنوف، نرخ تورم، سرانه و ...
•    برگزاری مراسم تقدیر از آقای دکتر قیم حسنخانی متخصص ارتوپدی و فلوشیپ ستون فقرات جهت زحمات مستمر و طولانی مدت وی با توجه به انصراف ایشان از عضویت هیئت بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد
•    برگزاری جلسه معاون پشتیبانی و رفاهی با کارگروه مشاوران سازمان
•    جلسه ستاد استفاده از کمک‌های خیرین در جهت رفع نیازهای فوری شاغلین حوزه سلامت و هزینه کرد در بحران با حضور معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی، برگزار و در مورد نحوه عملکرد ستاد بحث و تبادل نظر شد .

  مکاتبات هفته
•    مکاتبه با مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی با موضوع «درخواست اطلاعات اعضای سازمان که مستندات آن در سازمان بیمه موجود است؛ با توجه به ضرورت تكميل بانك اطلاعات اعضاي سازمان»
•    ارسال نامه به معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر درخواست ارسال مستندات کامل مربوط به مادران باردار متوفی "در حال حاضر صرفا نامه مادر متوفی و نام بیمارستان برای بررسی پرونده متوفی به سازمان ارجاع می شود ."
•    مکاتبه با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر درخواست مشخصات اعضای سازمان شاغل در بخش دولتی
•    مکاتبه با رئیس شورای عالی سازمان کل مبنی بر درخواست عدم محاسبه امتیاز بازآموزی سال 1398 در تمدید پروانه و درخواست تمدید صرفاً با 100 امتیاز بازآموزی در سال 1400  " با توجه به لغو کلیه برنامه‌های حضوری آموزشی به دلیل پیشگیری از تجمع اعضای سازمان در محیط‌های سرپوشیده " سالن های اجتماعات و همایش " و سایر محدودیت های ناخواسته ناشی از پروتکل های ستاد ملی کرونا و همچنین مهیا نشدن امکان کسب امتیاز لازم بازآموزی در سال آخر دوره تمدید پروانه ها به دلیل افزایش حجم فعالیت های گروه پزشکی چه در بخش خصوصی و چه به صورت داوطلبانه در بخش دولتی «بیمارستان ها، مراکز سطح یک و 2، مراکز 16 ساعته تعطیلات نوروزی، پاسخگویی تلفنی شبانه روزی به مردم،  حضور در آرامستان ها برای تشخیص و تایید متوفیان مبتلا به کرونا و . . .
•    مکاتبه با مدیر کل بیمه سلامت ارسال  صورتجلسه " سازمان- انجمن های علمی و صنفی پزشکان عمومی با بیمه سلامت
•    مکاتبه با روسای جامعه متخصصین داخلی، انجمن جراحان ارتوپدی و انجمن پزشکان عمومی  " درخواست معرفی نماینده داوطلب و افتخاری، برای جلسات حل اختلاف پزشکی"
•    مکاتبه با رئيس هيات مديره كانون وكلای دادگستری استان خراسان و قدردانی بابتِ نامه رئیس مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در رابطه با انجام امور وکالت کادر درمانی بصورت رایگان به مدت 6 ماه
•    مکاتبه با معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی مبنی بر درخواست دریافت 100 هزار دستکش لاتکس و یا وینیل
•    مکاتبه با مدیر عامل صندوق تعاون و رفاه سازمان کل، در رابطه با درخواست حمایت مالی برای یکی از خانواده های شهید سلامت که فعال در درمانگاه سطح یک کرونا بوده‌اند و در اثر ابتلا به بیماری کرونا به شهادت رسیدند.
•    مکاتبه با مدیر عامل صندوق تعاون و رفاه سازمان کل و درخواست مجوز توزیع اقلام حفاظتی صندوق مذکور در مشهد " با توجه به عدم استقبال سازمان های نظام پزشکی استان خراسان رضوی نسبت به خرید این اقلام"
•    مکاتبه با معاون انتظامی سازمان کل و ارائه توضیحاتی در رابطه با اقدامات تشکیل کمیسیون اخلاق پزشکی استانی

اخبار گوناگون :
•    ابتلای 50 نفر از کادر درمان تربت جام به کرونا (شهرآرا)
•    4 سناریو درباره آینده کرونا (شهرآرا)
•    درمان 32 بیمار مبتلا به کرونا با روش پلاسما درمانی (شهرآرا)
•    مرگ 2 کودک مبتلا به کرونا در تربت جام(قدس)
•     مسئول کند شدن طرح «تحول سلامت» چه کسانی اند؟ (قدس)
•    ماجرای مفقود شدن 11 هزار تست کرونا در خوزستان چه بود؟ (خراسان)
•    پزشک نمونه سال 98 پس از سالها حضور دیگر جزئی از اصالت طرق شده است؛ طبیب بدون مرز (شهرآرا)
•    ماسک N95 تقلبی از 8 هزار تا 17 هزار تومان (شهرآرا)

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان