بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 80 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد.

از دریچه خبر

.
گلزار شهدای مشهد، پذیرای شهدای خدمت در حوزه سلامت است


 رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: با تعاملات به عمل آمده با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، جانباختگان حوزه سلامت که در مسیر مبارزه با کرونا فعال بوده‌اند؛ با تایید سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عنوان شهید خدمت تشییع و در مزار شهدای شهر به خاک سپرده خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علی بیرجندی‌‌نژاد از برگزاری جلسه مشترک با بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خبر داد و گفت:  از آنجائی که رهبر معظم انقلاب جانباختگان کادر سلامتِ فعال در حوزه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا را شهید خدمت خواندند؛ بر خود فرض دانستیم که پیگیر وضعیت شهدای فداکار سلامت در مشهد باشیم.
وی افزود: متاسفانه خلاء قانونی در خصوص شهدای خدمت در حوزه سلامت وجود دارد که باعث شده علی‌رغم انتظاری که در سطح جامعه به وجود آمده است؛ خانواده‌های جانباختگان حوزه سلامت در مسیر مبارزه با بیماری کرونا، فعلا تحت پوشش خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران نباشند؛ که با تعاملات به عمل آمده و اهتمام سایر نهادها از جمله وزارت بهداشت و درمان، امیدواریم این خلاء قانونی هر چه زودتر برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه اپیدمی کرونا به طرز خطرناکی در حال گسترش است؛ بیان کرد: در شرایط فعلی کادر بهداشت و درمان در هر سطحی عملا با به خطر انداختن جان خود، به ارائه خدمت به مردم می‌پردازند. اگر چه این بزرگواران با علم به خطر جانی وارد میدان شده‌اند اما حمایت مردم، سازمان‌ها و نهادهای متولی، انگیزه و روحیه خدمت در کادر بهداشت و درمان را تقویت خواهد کرد.
بیرجندی نژاد افزود: کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی که در میدان مبارزه با کرونا فعالیت دارند؛ باید دلگرم باشند به اینکه اگر در این راه جان باختند؛ احتیاجات خانواده‌اشان بر زمین نخواهند ماند و نام و یادشان به عنوان شهید خدمت در جامعه گرامی داشته و ارج نهاده خواهد شد و این حداقلی است که انتظار می‌رود برای این فداکاران و ایثارگران در نظر گرفته شود.



اعضاء هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی – تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی انتخاب شدند


اعضاء هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی– تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی، با برگزاری انتخابات شناسایی و معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، در این انتخابات که در سالن همایش استاد دکتر محمد تقی صراف  و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد؛ از مجموع 230 رای ماخوذه و از میان 12 کاندیدا آقایان دکتر رضا گلدوزیان (رئیس انجمن پزشکان ورزشی)با 34 رای، دکتر علی‌اکبر بهرامی‌فر(رئیس انجمن متخصصین رادیولوژی) با 26 رای، دکتر احمد صفایی یزدی(رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب) با 24 رای، دکتر غلامرضا زمانی(دبیر جامعه جراحان و انجمن جراحان عمومی) با 24 رای و دکتر یاشا مخدومی(رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی) با 20 رای به عنوان اعضاء هیات مدیره انجمن های علمی- تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی انتخاب شدند.

همراه با معاونتها  در هفتهای که گذشت


25 رای صادره و بررسی 19 پرونده


معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 19 پرونده را بررسی و 15 جلسه کارشناسی برگزار کرد.
در این مدت 11 پرونده جدید به ثبت رسید و 25 رای در خصوص پرونده‌های در دست اقدام صادر شد.
در مجموع این معاونت طی این مدت پاسخگوی 64 مراجعه کننده عمومی و 33 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده است.
همچنین جلسه هیات بدوی انتظامی، هیات تجدید نظر انتظامی و جلسه شورای تخصصی دندانپزشکی از سوی این معاونت طی هفته گذشته برگزار شد.

صدور 3 مجوز تبلیغات و رسیدگی به4 تخلف تبلیغاتی


طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 3 مجوز تبلیغاتی صادر و 4 درخواست جدید را ثبت کرد.
این معاونت به 4 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه پزشکی و مداخله‌گران در درمان رسیدگی کرد که در نهایت با هماهنگی با اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، منجر به پلپ دو محل مربوط به مداخله‌گران درمان شد.
همچنین 4 مورد تبلیغات غیرمجاز مربوط به حوزه جغرافیایی تهران از سوی این معاونت به سازمان نظام پزشکی این شهر ارجاع شد.
علاوه بر این از سوی معاونت فنی، نظارت و آموزشی جلسه‌ی کمیسیون نظارت و ارزشیابی در تاریخ یکم تیر ماه جاری برگزار شد. در این جلسه موضوعاتی چون «ارائه راهکار برای جلوگیری از همکاری پزشکان با مداخله‌گران در حوزه درمان»، «جلوگیری از مداخلات عطاری‌ها در طب سنتی»، «ارزان فروشی خدمت و آسیب به صنف پزشکی و ارائه راهکار قانونی برای مقابله با آن» طرح و پیرامون این موارد بحث و تبادل نظر شد.
جلسه دیگری با حضور اعضاء کمیسیون تبلیغات در تاریخ سوم تیرماه 99 از سوی این معاونت برگزار شد و در این جلسه لیست نهایی عناوینِ مجاز تبلیغاتی کلیه گروه‌های پزشکی و درخواست های جدید مجوز تبلیغات بررسی شد و در خصوص عناوین مجاز تبلیغاتی انجمن فیزیوتراپی و کادردرمانی جمع‌بندی نهایی اعلام شد.


 5 خدمت ویژه‌ی دیگر به اعضاء در راه است


در راستای اجرای طرح خرید گروهی از انتشارات «قطره» و «چشمه» هماهنگی‌های لازم از سوی معاونت پشتیبانی و رفاهی انجام و کتاب‌ها تحویل اعضاء متقاضی شد.
همچنین مذاکراتی با مجموعه بازرگانی «ترنج» فعال در عرصه محصولات دیجیتال، مجموعه «پرهام» فعال در زمینه تشک و خوشخواب، مجموعه «دانش‌آموختگان» ارائه دهنده خدمات آموزشی و دوره های مدیریت و MBA ، «مزون رستا» ارائه دهنده خدمات با کیفیت در حوزه پوشاک بانوان و مجموعه «گلدنت» جهت ارائه محصولات ردیاب خودرو در قالب فروش با شرایط ویژه به اعضا و خرید گروهی انجام شد.
علاوه بر این برنامه‌ریزی جهت ارائه لوازم جانبی موبایل و طلا و جواهر در قالب جشنواره «سپیدار» طی هفته گذشته از سوی معاونت پشتیبانی و رفاهی صورت گرفت.

جلسه محور


•    برگزاري جلسه هیئت مدیره سازمان
•    برگزاری جلسه شورای معاونین
•    شرکت در جلسه هیئت منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی در محل دادگستری کل استان خراسان رضوی
•    برگزاری جلسه کارگروه پسماند با شرکت آرمان نگار مهر با موضوع بررسی تعرفه های سال 99
•    برگزاری جلسه کارگروه پسماند با شرکت صنعت سبز کاسپین با موضوع بررسی تعرفه های سال 99
•    برگزاری جلسه کمیته بررسی تجویز و مصرف منطقی دارو " بررسی نسخ "
•    برگزاری جلسه کمیته تشخیص به منظور بررسی تقاضاهای تابلو بر اساس دستورالعمل استقرار تابلوهاي پزشكان و حرف وابسته پزشکی وابسته
•    شرکت در جلسه بررسی تابلوهای مازاد نصب شده برای مطب پزشکان و بحث و تبادل نظر به منظور رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی با همین مضمون در محل دفتر مدیر کل مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی

مکاتبه و پیگیری


•    تشکیل ستاد مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز 1399 و مکاتبه به منظور درخواست از ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت معرفی نماینده تام الاختیار دانشگاه برای حضور در جلسات (در صورت امکان برگزاری مراسم)
•    با توجه به حضور داوطلبانه برخی از همکاران پزشک در مراکز تعیین شده سطح یک در بحران کرونا به پاس قدردانی از خدمات ایشان،  با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ثبت  امتیاز طرح برای واجدین شرایط مکاتبه شد.
•    نظر به اعلام سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی مبنی بر شروع طرح استحقاق سنجی از 01/04/1399پیشنهادات سازمان مبنی بر «امکان استفاده از گزینه اختیاری برای شرکت در طرح استحقاق سنجی و اجرای طرح پایلوت در بخش دولتی» طی نامه‌ای به بیمه سلامت ارائه  شد.
•    نظر به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان برخی از مطب‌ها و دفاترکار به دلیل تراکنش پایین و یا ارسال اخطار برای جمع‌آوری مستندات، اسامی اعضایی که کارتخوان آنها جمع‌آوری شده طی مکاتبه‌ای به رئیس امور حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی اعلام شد.
•    درخواست اعلام نظر از انجمن‌های دندانپزشکی در مورد آخرین وضعیت و اقدامات مدیریت آمالگام (جیوه در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی) پیرو مکاتبه معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان.
•    مکاتبه با رئیس و دبیر انجمن داروسازان ایران شاخه خراسان رضوی و ارسال نامه معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص اطلاع از آخرین وضعیت و اقدامات مدیریت پسماندهای شیمیایی و دارویی در داروخانه‌ها.
•    ارسال لوح تقدیر برای تولیت آستان قدس، مقامات قضایی، ریاست دانشگاه و تقدیر و تشکر به منظور حضور مؤثر در کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا.
•    پیگیری درخواست دستکش وینیل و لاتکس مورد نیاز اعضای سازمان از مشاور عالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان کل.
•    پیگیری اعلام نظر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران شاخه استان خراسان در خصوص مکاتبه دبیر و رئیس شورای عالی بیمه مبنی بر ابلاغیه موارد حل اختلاف فی مابین مراکز ارائه دهنده خدمت و خریدار خدمت(نحوه پرداخت در انواع بخش‌های مراقبت های ویژه و ...)
•    پیگیری جاری شدن قوانین سازمان نظام پزشکی و قوانین ملی ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص کمیت، کیفیت و جایگاه نصب تابلو مطب پزشکان و حرف وابسته و ارسال مستندات قانونی به مدیر کل مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی.
•    هماهنگی با انجمن متخصصین زنان، انجمن علمی مامایی و جمعیت مامایی در خصوص اجرای مصوبات جلسات کمیته دانشگاهی کاهش مرگ و میر مادران باردار در سال 1398  (با توجه به افزایش وقوع مرگ‌های مادری در سال جاری ) مبنی بر ارجاع مادران باردار از مطب‌ها و دفاتر کار(متخصصین زنان وماماها) به مراکز خدمات جامع سلامت شهری-روستایی جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت بارداری و دریافت مراقبت‌های بهداشتی.

اخبار گوناگون :


•    8 دانشکده بزرگ پزشکی ایران بعد از اسلام، چه ضوابطی برای پذیرش و فارغ التحصیلی داشتند؟ (خراسان)
•    نگذارید روزهای تلخ برگردند (قدس)
•    پرونده باز ویروس کرونا (شهرآرا)
•    لطفا ماسک بزنید (شهرآرا)
•    قرمزی چشم، علامت جدی کرونا (قدس)
•    موج دوم کرونا در جهان آغاز شده است؟ ( خراسان)

تریبون


رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران شاخه خراسان


آینده ارائه خدمات دندانپزشکی در خطر است


رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران شاخه خراسان، گفت: با وضع تعرفه‌های ناعادلانه آینده ارائه خدمات سلامت در حوزه دنداپزشکی در خطر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر محمود تمیزی افزود: متاسفانه شرایط خیلی بدی در دندانپزشکی رقم خورده است؛ تعرفه‌ها به قدری نامتناسب تعریف شده و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا به قدری هزینه‌بر است که عملا دندانپزشکان ما باید چیزی هم از جیب خود پرداخت کنند تا یک ویزیت ساده انجام دهند.

ارائه خدمت به بهای جان


 استاد بازنشسته دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ادامه گفت: با شیوع کرونا در کشور برای یک ویزیت عادی، گان، کاور کفش، شیلد، ماسک، مواد ضد عفونی کننده، دستکش و ... مورد نیاز است. همچنین تهویه اتاق بایستی شرایط خاصی داشته باشد. تمامی این وسائل مصرفی به یک ویزیت عادی اضافه شده است و هزینه های سربار نیز افزایش داشته است؛ از سوی دیگر  اپیدمی کرونا واقعا در دندانپزشکی چالش ایجاد کرده است؛ انجام اعمال دندانپزشکی در این شرایط یعنی ارائه خدمت به بهای جان!

وی  افزود: از مبحث کرونا که بگذریم باید بگویم؛ در حوزه تجهیزات و ابزارآلات سرمایه‌ای نیز ارقام چند برابر شده است. به طوری که یک دندانپزشک جوان برای شروع کارش حداقل دو تا سه میلیارد تومان باید هزینه کند. هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری که جای خود دارد. بدیهی است در چنین شرایطی و با تعرفه های وضع شده، دندانپزشکان جوان ما قادر به راه اندازی مطب نخواهند بود. مطب‌داران قدیمی هم کم کم باید جمع کنند. ادامه این رویه قطعا ارائه خدمات سلامت در حوزه دندانپزشکی را دچار مشکل خواهد کرد.  

ضرر مالی به جای سود


این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: قطعا این سوال بسیاری از دانشجوهای ما خواهد بود که چرا با سختی فراوان از سد کنکور بگذرند؛ 7 سال از بهترین سال های جوانی خود را صرف تحصیل کنند و در نهایت نتوانند ارائه خدمت کنند. یا اگر هم بخواهند وارد این میدان شوند به جای کسب درآمد، ضرر مالی را متقبل شوند!
دکتر تمیزی گفت: خب! بدیهی است که بسیاری از دانش‌آموخته‌های درجه یک ما به خارج از کشور مهاجرت کنند.  جای تاسف دارد که کشور ما سرمایه گذاری کند و یک نیروی انسانی ورزیده تربیت نماید و در نهایت بهره‌برداری از این سرمایه انسانی در کشورهای دیگر انجام شود.  
بنیان‌گذار انجمن پریودنتولوژی ایران افزود: متاسفانه نگاه مردم به جامعه پزشکی نیز  غیرواقعی است. عموم مردم تصور می‌کنند که پزشکان و دندانپزشکان ما درآمدهای رویایی دارند و توقع خاصه‌خرجی از این قشر دارند. شرایط طوری شده است که پزشکان جرات نمی کنند جایی بگویند پزشک هستند چون ممکن است رفتار عادلانه‌ای را حتی در خریدهای روزمره‌ی خود تجربه نکنند!

بیمه‌های زرنگ!


وی در ادامه در خصوص راهکار برون رفت از چالش تعرفه‌های ناعادلانه خدمات سلامت که در درازمدت کیفیت و کمیت خدمات سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ گفت: در همه جای دنیا اصل بر پیشگیری است. بیمه‌های ما به طرز عجیبی با سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری مشکل دارند. متاسفانه بیمه‌های ما هنوز سرمایه‌گذاری در پیشگیری را هزینه تلقی می‌کنند. خاطرم هست در زمان تحصیلم در خارج از کشور مرتبا با تبلیغات مربوط به بیمه‌ها برای استفاده بیشتر مردم از خدمات آن‌ها برای ترمیم دندان‌ها و جراحی‌های لثه روبرو می‌شدم؛ به یکی از همکلاسی‌های مقیم آن‌جا گفتم عجب بیمه‌های خوبی دارید. این دوست جواب داد" نه! بیمه‌های ما خوب نیستند؛ بیمه‌های ما زرنگ هستند. آن‌ها می‌دادند اگر امروز هزینه ترمیم یک دندان را پرداخت نکنند؛ مجبور خواهد شد عفونت دندانی و چه بسا رسیدن عفونت به قلب و در نهایت هزینه‌های یک جراحی قلب را پرداخت کنند. بیمه‌های ما  با هزینه کمتر در پیشگیری، سود بیشتر خود را ضمانت می کنند"

پیشگیری مقدم بر درمان


این استاد قدیمی در پایان افزود: خدمات دولتی رایگان بایستی توسعه یابد و سرمایه‌گذاری بیمه‌ها با نگاه بازتری بر روی پیشگیری افزایش یابد. وضع تعرفه‌های خدمات سلامت به ویژه در بخش خصوصی باید بر عهده سازمان نظام پزشکی قرار گیرد؛ اگر این موارد به مرور زمان محقق نشود طولی نخواهد کشید که باز مجبور به مددخواهی از پزشکان هندی و پاکستانی شویم.
    

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان