بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

مقاله ها

تعرفه‌های پزشکی هیچ تناسبی با تورم و قدرت خرید ندارند

رئیس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان
تعرفه‌های پزشکی هیچ تناسبی با تورم و قدرت خرید ندارند

رئیس انجمن فوق تخصصی گوارش و کبد خراسان گفت: تعرفه‌های پزشکی هیچ تناسبی با تورم و قدرت خرید پول ندارند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر حسن سعادت‌نیا ‌افزود: متاسفانه مسئله تعیین تعرفه‌های پزشکی هر سال بحث برانگیز و چالش‌زا است. مردم و مسئولین بخش کوچکی از پزشکان را که خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌دهند و درآمد بالایی دارند ملاک قرار می‌دهند در حالیکه این‌ها نمونه کاملی از همه جامعه پزشکی نیستند. 90درصد پزشکان از نظر درآمدی در گروه افراد  متوسط و عادی جامعه قرار می‌گیرند.
این استاد قدیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: آمارها را که نگاه کنید متوجه عمق فاجعه خواهید شد. در حال حاضر چیزی در حدود سه هزار پزشک عمومی داریم که در مشاغل دیگری به جز پزشکی فعالیت می‌کنند. این خود به خوبی نشان می دهد که درآمدهای رویایی در حرفه پزشکی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه پزشکان فوق تخصص گوارش، برای فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه و طی دوره‌های تخصص، فوق تخصص و... 30سال از سال‌های جوانی خود را سپری می‌کنند؛ افزود: هزینه‌های افتتاح مطب ، حقوق پرسنل، خرید وسائل، تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها و مالیات به شکل سرسام‌آوری رشد کرده در حالی که  هر سال مبلغ ناچیزی به تعرفه‌های خدمات درمانی اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: این سیاست‌های اشتباه، مخصوصا پزشکان جوان را در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار داده است که هرگز دیده نمی‌شود . مایه تاسف است که سایر مشاغل به راحتی در طول سال به دلایل مختلف نرخ کالا وخدمات خود را تغییر می‌دهند و نظارت در این رابطه خیلی دقیق نیست؛ این مشاغل با تورم و تقاضای بازار قیمت گذاری خدمات و تولیدات خود را در اختیار دارند. در این میان فقط کارگران، کارمندان  و پزشکان زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و برای آن‌ها دستمزد و تعرفه سالیانه تعیین می‌شود.
وی به خدمات شایسته کادر بهداشت، درمان و پزشکان در شرایط اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت: کادر بهداشت و درمان از جان خود و خانواده اشان گذشتند و نجات جان بیماران را در اولویت گذاشتند. مطب های بسیاری در این شرایط تعطیل شده و خواهد شد. ای کاش لااقل در این شرایط کمی تعرفه ها منطقی تر تعریف می شد.
عضو بورد فوق تخصصی گوارش و کبد کشور همچنین بیان کرد: در تخصص ما دستگاه‌های مورد نیاز عمدتا وارداتی هستند و به ندرت از طریق دولتی این دستگاه‌ها تامین می‌شوند. بهای دستگاه‌ها و تجهیزات مصرفی مورد نیاز شامل آندوسکوپی، کولونوسکوپی، اندوسونوگرافی که با نرخ آزاد خریداری می‌شوند بسیار بالا است. در شرایط تحریم هر قطعه‌ای که در ایران نباشد ده ها برابر ارزش واقعی در اختیار پزشک و بیمار قرار می‌گیرد.
وی در پایان افزود: در شرایط کرونا مراجعه بیماران به کمتر از 10 درصد رسیده است و جز موارد اورژانس خدمات الکتیو و انتخابی کاهش چشمگیری یافته است. ضدعفونی کردن وسائل نیز به خاطر این بیماری هزینه های بیشتری را روی دست پزشکان گذارده است.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان