بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 07 ارديبهشت 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 102 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

از دریچه خبر

 

هشدار نظام پزشکی مشهد به بیمارستان‌ها

 

درباره زایمان‌های لاکچری 9/9/ 99

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، از برخورد قاطع این سازمان با زایمان‌های خارج از موعد و لاکچری در 9آذر 99 خبر داد و گفت: در صورتی که هر کدام از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها آمار تعداد زایمان و عمل سزارین‌شان در این روز خاص، به طور غیر استاندارد افزایش یافته باشد، قطعا مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به سوگندنامه پزشکان بیان می‌کند: آنچه مسلم است تمام پزشکان بر اساس سوگندنامه‌ای که یاد می‌کنند در درجه اول سلامت نوزاد و مادر برایشان در اولویت است و قطعا بیشتر همکاران ما این مهم را مورد توجه قرار می‌دهند و آن را رعایت می‌کنند.

بیرجندی‌نژاد با اشاره به ثابت بودن تعرفه‌های قانونی هزینه‌های زایمان طبیعی و عمل سزارین تصریح می‌کند: برای پزشکان و متخصصان زنان و زایمان تفاوتی ندارد در چه تاریخی این فرایند انجام شود و حتی برای یک پزشک بهتر است عمل‌های سزارین و زایمان‌ها را به صورت متوازن طی روزهای متوالی تقسیم شود تا اینکه بخواهد تعداد زیادی عمل را در یک روز خاص با فشار کاری زیاد انجام دهد.

وی با بیان اینکه قطعا همکاران ما در برابر این خواسته بیمار مقاومت می‌کنند، تاکید می‌کند: رسانه‌ها باید کمک کنند تا از حجم تقاضاها برای انجام این فرایند در تاریخ‌های خاص و رُند کاسته شود تا از شدت فشار و اصرار متقاضیان به همکاران ما برای انجام فرایند زایمان در این روز خاص کم کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار می‌کند: با این وجود تمهیدات خاص در این رابطه اندیشیده شد تا اگر موردی مبنی بر تخلف پزشکی در این خصوص دیده شد، ما بتوانیم در این رابطه اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

 

معاونت انتظامی در هفته ای که گذشت

 

بررسی 73 پرونده و پاسخ‌گوئی به 105 مراجعه کننده

 

معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 14 پرونده را بررسی و 10 جلسه کارشناسی برگزار کرد. در این مدت 23 پرونده جدید به ثبت رسید. همچنین در دادسرای انتظامی 7 قرار منع تعقیب و 3 کیفرخواست صادر شد. در هیات بدوی طی این هفته 4 نظریه کارشناسی برائت، 5 نظریه کارشناسی قصور و 2 رای برائت انتظامی نیز صادر شده است. در مجموع در این مدت این معاونت 73 پرونده را رسیدگی کرده و پاسخگوی 105 مراجعه کننده شامل 64 مراجعه کننده عمومی و 41 مراجعه از سوی پزشکان و کادر درمانی بوده و یک مشاوره حقوقی نیز ارائه کرده است. همچنین جلسات شورای تخصصی دندانپزشکی ، هیات بدوی انتظامی و هیأت تجدیدنظر انتظامی در این مدت برگزار شد.

 

 همراه با معاونت فنی ، نظارت و آموزشی

 

37 بازدید نظارتی مشترک

 

طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 3 مجوز جدید تبلیغاتی صادر و 3 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد. در این مدت 3 مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه پزشکی مورد رسیدگی قرار گرفت. در رصد فضای مجازی نیز 28 مورد تخلف تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شد که برخی از موارد فورا با پیگیری سریع و قاطعانه مقام محترم قضایی حذف و بقیه موارد در دست اقدام است. همچنین این معاونت 37 بازدید مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مطب ها، دفاتر کار، مراکز درمانی و... ، به منظور رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی ستاد کرونا انجام داد.

 

 جلسه محور

 

*برگزاری جلسه شورای معاونین سازمان

* حضور ریاست و رئیس کمیسیون حقوقی سازمان در جلسه قرارگاه دانشگاهی کنترل و پیشگیری کووید19

*حضور ریاست، معاونین، قائم مقام معاون انتظامی در جلسه مشترک با مسئولان محترم اداره کل پزشکی قانونی و پیرامون آخرین ویرایش آیین رسیدگی انتظامی و برخی موارد حضور متشاکی عنه در جلسات هیئت بدوی جهت دفاعیه و ارائه توضیحات لازم و امکان تعیین درصد میزان خسارت در واحد انتظامی و.... بحث و تبادل نظر شد.

* حضور رئیس کمیسیون حقوقی سازمان به عنوان نماینده سازمان در جلسه کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در محل سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه

* حضور ریاست و قائم مقام معاونت انتظامی سازمان در جلسه بررسی مشکلات و چالش های بیمارستان های خصوصی در ارتباط با سازمان های بیمه گر در محل معاونت درمان

*جلسه «بررسی قوانین پلمب مطب و مشکلات ایجاد شده در خارج از ضابطه بودن برخی موارد پلمب» با اعضای کمیسیون حقوقی سازمان برگزار شد. در این جلسه در رابطه با اصلاح رویه پلمب مطب ها و تصمیم گیری در جهت رفع مشکلات پیش آمده برای تعطیلی موقت و ممنوعیت فعالیت دو پزشک در اثر فوت یک بیمار بحث و تبادل نظر شد.

* جلسه مشترک سازمان با مدیر کل و معاونین اداره امور مالیاتی خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه در رابطه با مشکلات جامعه پزشکی در بحث مالیات، جلسات کارشناسی تخصصی پرونده های مالیاتی اعضا و پایانه فروشگاهی بحث و تبادل نظر انجام شد.

 

 مکاتبات و پیگیری

 

پیگیری هجمه علیه جامعه پزشکی در فضای مجازی

 

نظر به انتشار یک کلیپ در فضای مجازی ، با هدف تخریب هویت و عملکرد جامعه پزشکی و تشویش اذهان عمومی و تشویق مردم به اعتراضات گروهی در سطح جامعه ، به منظور دستور اقدام مقتضی با دادیار محترم حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان و دادسرای ناحیه 7 مشهد مکاتبه شد.

 

پیگیری تکمیل مستندات پرونده بستری شهدای مدافع سلامت

 

سازمان نظام پزشکی مشهد موضوع شهید قلمداد کردن شهدای مدافع سلامت در بخش های خصوصی و غیر دولتی را در دست اقدام جدی و فوری دارد. به منظور تکمیل اطلاعات و مستندات مربوط به پرونده بستری تعدادی از شهدای مدافع سلامت با معاونت درمان دانشگاه - انجمن علمی تخصصی مربوطه و مرکز درمانی بستری آنان مکاتبه , درخواست تصویر تمامی صفحات پرونده شهدای سلامت در قالب لوح فشرده (CD) گردید.

 

پیگیری رفع سوء اثر جرائم مربوط به تردد کادردرمانی در ساعات محدودیت

 

با ابلاغ ستاد ملی بحران کرونا اعضای جامعه پزشکی جزو مشاغل مجاز در گروه‌بندی فعالیت مشاغل در دوره جدید محدودیت تردد اعمال شده از روز شنبه یکم آذرماه جاری بین ساعت 21 الی 4 بامداد قرار گرفتند. با توجه به این که عمده اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد در مطب، درمانگاه، بیمارستان، داروخانه، آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری، فیزیوتراپی، بینایی سنجی و . . . فعالیت داشته و بخشی هم به دلیل این که محل کار اصلی آنان در شهرهای اطراف از جمله : طرقبه، شاندیز، چناران و . . . می‌باشد و مجبور به تردد بین شهری هستند، مشخصات کادر درمان نظام پزشکی مشهد که در بیش از 6000 مرکز و واحد صنفی شاغل هستند در قالب ( CD   حاوی فایل اکسل منطبق بر فرم اکسل کشوری) طی نامه رسمی با فرماندهی محترم انتظامی و پلیس محترم راهور و ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال و تقاضا شد تا مجوز تردد در ساعات محدودیت اعلام شده صادر و در صورت ثبت تخلف تردد در آن ساعات ، در مورد جریمه اعمال شده ، رفع سوء اثر گردد.

 

ارتقا ، تضمین كیفیت و بهبود مستمر فرآیندها با مکانیزم خودارزيابی

 

با عنایت به این که يکی از بهترين روش های ارتقا ، تضمین كیفیت و بهبود مستمر فرآیندها در سطوح سازمانی به ويژه سیستم های درمانی ، استفاده از مکانیزم خودارزيابی است که اگر به دقت و با تداوم انجام شود اثربخشی لازم را به همراه خواهد داشت و با عنایت به بازدیدهای دوره ای کارشناسان نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از واحدهای صنفی گروه های پزشکی شامل مطب، دفاترکار و . . . ، نیاز به ارائه کامل چک لیست های نظارتی وجود دارد که به اعضای سازمان اطلاع رسانی شود تا با برنامه ریزی برای خودارزیابی ، ممیزی عملکردی و بررسی واحد صنفی اقدام نمایند . لذا با معاونت درمان دانشگاه مکاتبه و درخواست فرم های ارزیابی واحدهای صنفی گروه پزشکی در قالب لوح فشرده (CD) شد.

 

ضرورت بازنگری در شیوه نامه نحوه پذیرش بیماران بین الملل

 

در مطب ها و مراکز درمانی در ایام همه گیری کرونا

 

با توجه به ابلاغ شیوه نامه و فرآیند الزامات ورود بیماران بین الملل و نحوه پذیرش آنها در مطب ها و مراکز درمانی در ایام همه گیری کرونا «مصوب قرارگاه مبارزه با کووید 19» با اینکه سازمان نظام پزشکی مشهد با ساماندهی دلالان و اصلاح فرآیند پذیرش بیماران گردشگر سلامت کاملاً موافق بوده و در همین زمینه جلسات مشترک در محل سازمان و یا دانشگاه برگزار کرده است اما پذیرش بیمار الزاماً از طریق شرکت های گردشگری سلامت و شرکت های تسهیل گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران بین المللی مورد اعتراض اعضای سازمان است و از آن جایی که در بسیاری از موارد به ویژه در مراجعات دوم و سوم بیماران بدون دلال و خود خواسته مراجعه به مطب دارند ارجاع آنان به شرکت‌های گردشگری سلامت و یا تسهیل‌گر همراه با سرگردانی و اتلاف وقت خواهد بود. لذا با معاون درمان دانشگاه مکاتبه و تقاضای اصلاح بند مورد اعتراض و یا برگزاری جلسه به منظور بررسی موضوع شد.

 

پیگیری امکان عقد قرارداد بیمه با همکاران ماما

 

علیرغم پیگیری های انجام شده از سال 1394 تاکنون در سطح کشور موضوع پوشش بیمه ای خدمات درمانی ارائه شده توسط همکاران ماما محقق نشده است. لذا با عنایت به مکاتبه جمعیت مامایی ایران – شاخه استان خراسان رضوی و نظر به نیاز جامعه به فعالیت همکاران ماما و کم هزینه بودن این خدمات به ویژه در بحث پیشگیری و به منظوراصلاح روند و عقد قرارداد با همکاران ماما با مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی مکاتبه شد.

 

درخواست اعلام نظر کارشناسی از انجمن های علمی تخصصی و صنفی

 

* با عنایت به ابلاغ معاون محترم درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای آقای دکتر مهدی یوسفی متخصص محترم ارتوپدی (دانشگاه شهید بهشتی) به عنوان سرپرست دفتر ارزیابی فناوری های سلامت ، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت و نظر به ضرورت به برقراری ارتباط و تعامل با ایشان به منظور امکان اثر بخشی در سیاست گذاری فرآیند های اجرایی و . . . با رئیس و دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران – شاخه خراسان رضوی مکاتبه و تقاضا شد تا به منظور کمک به انجام هرچه بهتر فرآیندهای کاری سازمان ، تمامی تلاش خود را برای ارتباط موثر با آقای دکتر یوسفی به عمل آورده و این سازمان را از نتیجه پیگیری ها مطلع نمایند.  

* پیرو مکاتبه تعدادی از مسؤولان فنی مراکز درمان اعتیاد و اعتراض به عدم صدور مجوز برای تاسیس مرکز جدید و نداشتن قرارداد مشخص و معین با انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد مشهد مکاتبه و پاسخ آنها به مسؤولان فنی معترض به وضعیت کاری خود اطلاع رسانی شد.

* با عنایت به نامه معاون محترم درمان دانشگاه در خصوص موارد اشکال در نحوه فعالیت یکی از همکاران محترم ماما ، مکاتبه با جمعیت مامایی ایران شاخه استان خراسان رضوی و نماینده گروه مامایی در هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد انجام و درخواست بررسی فوری و ارسال نظرات کارشناسی به سازمان شد.

 

از دریچه خبر

 

با همکاری واحد نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد انجام شد

 

بازداشت فرد مدعی درمان کرونا با گلاب در مشهد

 

مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد از دستگیری فرد مداخله‌گر در امور پزشکی که ادعا می‌کرد با گلاب، بیماران کرونا را درمان می‌کند خبر داد. دکتر فهیمه سالاری افزود: گزارش ویزیت حضوری این فرد که از شاگردان یک مداخله‌گر معروف و مدعی طب اسلامی است در آبان ماه امسال به واحد نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد ارسال شده است. وی اضافه کرد: این تخلف بلافاصله به مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش و محل فعالیت وی مهر و موم و نامبرده دستگیر شد.

مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: این فرد مداخله گر معروف تاکنون سابقه تخلف و مداخله در طب سنتی در استان گیلان را داشته است و این بار در مشهد و درحین ویزیت و فروش داروهای دست ساز غیربهداشتی تحت عنوان داروهای طب اسلامی با دستور مقام قضایی دستگیر و تحویل دادسرای ویژه روحانیت شد.

 

رصد 528 مورد تخلف تبلیغاتی در فضای مجازی

 

سالاری در ادامه از پایش 528 مورد تخلف تبلیغاتی در فضای مجازی (اینستاگرام) توسط کاربران پر طرفدار شبکه‌های اجتماعی (اینفلوئنسرها ) در کشور خبر داد. وی افزود: واحد نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد از خرداد ماه امسال تاکنون با همکاری مقام قضایی و دادسرای ویژه جرایم سایبری فعالیت 52 کاربر پرطرفدار و بلاگر را در شبکه اجتماعی اینستاگرام با تعداد طرفداران زیاد و تبلیغات غیر مجاز در حوزه پزشکی و سلامت در سطح کشور را پایش کرده است. مدیر نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: پس از پایش تخلفات، موارد با پیگیری سریع و قاطعانه مقام قضایی مواجه و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

سالاری افزود: این اقدام یک کار بزرگ از طرف سازمان نظام پزشکی مشهد است چرا که تمامی تبلیغات بلاگرهای اینستاگرام در حوزه سلامت کشور تحت نظارت قرار دارد.

 

پلمپ 6 مرکز مداخله‌گر در درمان

 

وی همچنین افزود: واحد نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد از خرداد ماه سال جاری تاکنون با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 6 مرکز مداخله گر در درمان را شناسایی و در پی ارجاع به واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی پلمپ کرد.

 

اخبار گوناگون

 

*مبتلا نبودن به کرونا شرط سفرهای جاده‌ای استان است (خراسان)

* حدود 7000 تردد غیرمجاز هر شب در مشهد ثبت می‌شود (خراسان)

*مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: شرایط سخت کرونایی در زمستان در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها(خراسان)

* در جلسه کمیته گردشگری سلامت استان انجام شد: تصویب شیوه‌نامه صدور مجوز گردشگری سلامت برای مطب‌ها(خراسان)

* همدلی هنرمندان خراسانی با جهادگران عرصه سلامت، «ساحل نجات» برای کادر درمان(قدس)

* تعطیلات کروناییِ اداری استان، معطل بخشنامه(شهرآرا)

*معاون دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد: 80درصد شهروندان پروتکل‌های کرونایی را رعایت می‌کنند، اما قانون‌گریزی دیگران سبب می‌شود محدودیت‌ها ناکارآمد شود(شهرآرا)

* پزشکان نیمی از شهدای مدافع سلامت در مشهد هستند (خبرگزاری ایرنا)

*چه زمانی واکسن‌های کووید19- در آسیا موجود خواهد بود؟ (خبرگزاری ایسنا)

 

 اتاق شیشه ای

 

در هفته گذشته واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، بیش از 100 قطعه عکس از برنامه های مختلف اجرایی شده در سازمان تهیه و منتشر کرد. علاوه بر این تصویربرداری و تدوین کلیپ «معتادان و کرونا» را کلید زد. همچنین با اضافه شدن بر شمار شهدای سلامت، پرونده این شهدا پیگیری و تکمیل شد .

برگزاری جلسات متعدد جهت بررسی پرونده های اخلاق پزشکی از سایر اقدامات روابط عمومی در این مدت بود.   با هماهنگی با صدا و سیمای خراسان تیم خبری گزارش 5 در سازمان نظام پزشکی حضور یافته و در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب ها اقدام به ضبط گزارش کردند. کلیپ این مصاحبه نیز درهفته گذشته تهیه و تدوین شد.

مصاحبه در خصوص زایمان های لاکچری در تاریخ های رند باخبرگزاری های فارس و ایرنا و همچنین با موضوع محدودیت های کرونایی ویژه خبرگزاری ایسنا پیگیری و انجام شد همچنین اخبار مرتبط با فعالیت های سازمان نظام پزشکی، منتشر و دریافت بازتاب آنها از جمله سایر اقدامات انجام شده در این هفته بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان