بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

خبرنامه شماره 113 سازمان نظام پزشکی مشهد منتشر شد

 

 

از دریچه خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی خواهد بود

 

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه بررسی موج‌های ویروس کرونا نشان می‌دهد که همیشه موج های بعدی از نظر قدرت، تعداد مبتلایان و میزان تلفات شدیدتر از موج‌های قبلی است، گفت: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در کشور و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال می رود؛ موج بعدی شدت فراوانی پیدا می‌کند.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد در میزگردی با عنوان «کودکان ، موج چهارم و ظهور سویه های جدید کرونا» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به خطر پیک چهارم کرونا که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: باید تمام تلاشمان را برای کاهش شدت موج چهارم، تعداد مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر انجام دهیم.

وی افزود: رسانه‌های جمعی، کادر درمان و تمام کسانی که با مردم در ارتباط هستند، باید اهمیت این موضوع را در نظر بگیرند. با توجه به کاهش مبتلایان، یکسری از محدودیت‌ها برداشته شده و مردم دیدی خوشبینانه پیدا کرده‌اند که سبب شده‌ رعایت پروتکل‌های اجتماعی کمتر جدی گرفته شود.

بیرجندی‌نژاد ضمن بیان اینکه روش اصلی کنترل این بیماری، ایجاد ایمنی است که در حال حاضر ایجاد این ایمنی مبتنی بر واکسیناسیون است، اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون اولویت با کادر درمان و افراد مسن است. در کادر درمان نیز اولویت با افرادی‌ است که در ICU کرونا کار می‌کنند و بعد با توجه به میزان تهیه شده واکسن، به تدریج بر روی سنین پایین‌تر و افراد دیگر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون زمانی موثر واقع می‌شود که طیف کافی از افراد جامعه و بر اساس پیش‌بینی‌ها، حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد واکسینه شده باشند. تا آن زمان که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در ماه‌های آتی اتفاق می‌افتد، همچنان باید پروتکل‌ها با جدیت رعایت شود و شروع واکسیناسیون نباید ما را از این وظیفه غافل کند.

وی درباره ابتلاء کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: تصور ذهنی رایج این است که کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند. ما باید این تصور غلط را تصحیح کنیم. کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با شدت کمتر و علائم خفیف‌تر.

بیرجندی‌نژاد افزود: افرادی که با کودکان کرونایی ارتباط دارند به دلیل نوع تماسشان، در معرض خطری جدی قرار دارند. متاسفانه استاد اسماعیلی و استاد خوارزمی که از بهترین متخصصان حوزه کودکان بودند را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم.

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه سلامت خراسان رضوی ۳۲ شهید داشته‌ایم، گفت: از مردم تقاضا می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از حضور در مراکز تجمع را جدی‌تر بگیرند.

وی همچنین در مورد بازگشایی مدارس اظهار کرد: تا زمانی که عمده افراد جامعه با واکسیناسیون ایمن نشده‌اند، هر فضای بسته‌ای که در آن تعداد زیادی از افراد تجمع کرده‌اند، می‌تواند کانون انتقال بیماری باشد. در چندین جلسه در بحث بازگشایی مدارس تاکید شد که با توجه به خطرات پیک چهارم، صلاح بر این ‌است که این اتفاق صورت نگیرد اما متولیان آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسیدند که در موارد محدودی همچون پایه اول که ارتباط با معلم ضروری است، این مقاطع را به صورت حضوری فعال کنند. سازمان نظام پزشکی در این موارد مستقیما وظیفه نظارتی ندارد اما معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قطعا بر این موارد نظارت لازم را انجام خواهند داد.

دکتر بیرجندی‌نژاد ضمن تاکید بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته عنوان کرد: از مردم تقاضا می‌شود اگر به مکان‌هایی مراجعه می‌کنند که تهویه مناسبی ندارد، به مسئولین آن مرکز تذکر لازم را بدهند.

وی با اشاره به خطر شیوع کرونا در ایام عید، اظهار کرد: در حال حاضر افراد جامعه با بیماری خو پیدا کرده‌اند و دیگر به شکل قبل این موضوع جدی تلقی نمی‌شود. با توجه به اینکه ایام عید خطر دیدوبازدیدها و سفرها را به دنبال دارد و عمده انتقال بیماری در دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد، توصیه می‌شود مردم را برای اعمال محدودیت‌ها و لغو برنامه‌های سفر به سبب کنترل بیماری، همانند سال گذشته آماده کنیم.

 

 معاونت انتظامی در هفته ای که گذشت

 

بررسی 40 پرونده و پاسخ‌گوئی به 75 مراجعه کننده

 

معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد طی هفته گذشته 15 پرونده را در جلسات کارشناسی رسیدگی و 10 جلسه کارشناسی نیز برگزار کرد. در این مدت 21 پرونده جدید به ثبت رسید. همچنین در دادسرای انتظامی 4 قرار منع تعقیب صادر شد. در هیات بدوی 2 نظریه کارشناسی برائت ، یک رای برائت انتظامی، یک قصور و 2 رای محکومیت انتظامی نیز صادر شده است. در مجموع در این مدت این معاونت 40 پرونده را رسیدگی کرده و پاسخگوی 75 مراجعه کننده بوده است. همچنین جلسات هیات بدوی انتظامی، جلسه شورای تخصصی دندانپزشکی و جلسه تعیین خسارت برای چهار پرونده در این مدت برگزار شد.

 

همراه با معاونت فنی، نظارت و آموزشی

 

رصد 12 تخلف تبلیغاتی در فضای مجازی

 

طی هفته گذشته معاونت فنی، نظارت و آموزشی 3 مجوز جدید تبلیغاتی صادر و 4 درخواست مجوز تبلیغاتی جدید را نیز ثبت کرد. در این مدت 4مورد گزارش تخلف تبلیغاتی در حوزه پزشکی مورد رسیدگی قرار گرفت. در رصد فضای مجازی نیز 12 مورد تخلف تبلیغاتی در اینستاگرام شناسایی شد که برخی از موارد با پیگیری سریع مقام محترم قضایی حذف و بقیه موارد در دست اقدام است. همچنین این معاونت 33 بازدید مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مطب ها، دفاتر کار، مراکز درمانی و... به منظور رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی ستاد کرونا انجام داد.

 

 جلسه محور

* برگزاری جلسه هیئت مدیره سازمان

* برگزاری جلسه شورای معاونین سازمان

*شرکت نماینده سازمان در جلسه کارگروه آموزش کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان ، در این جلسه: "راه‌حل و راهنمایی جهت تنظیم پروتکلهای مناسب روش زندگی در دوران کرونا در موقعیت های مختلف همه گیری (از سفید تا قرمز)، آموزش خود مراقبتی و مدیریت بیماری ، استفاده از روش های مختلف جهت اطلاع رسانی"مراکز تلفنی" ، هدایت بیماران و مرکز بهداشت و درمان و کلینیک‌های ویژه درمانی ، مشاوره لازم جهت آموزش کادر سطح یک درمان و . . . " بحث و تبادل نظر شد .

*برگزاری جلسه مشترک با معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محل ساختمان قرشی با محوریت : "دوره های توانمند سازی و ... "

*نشست هم اندیشی سازمان نظام پزشکی مشهد و معاون درمان و مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه و سازمان بازرسی استان برگزار و در مورد " بخشنامه شماره 100/271 مورخ 92/02/21 ابلاغ وزیر وقت وزرات بهداشت در خصوص فعالیت پزشکان در بیش از دو مرکز" بحث و تبادل نظر شد . کارگروه منتخب در مورد تدوین شیوه نامه اقدام خواهند نمود .

*شرکت نماینده سازمان در جلسه کارگروه مراقبت و درمان بیماری کووید19- دانشگاه در محل معاونت درمان دانشگاه با موضوع: بررسی مصوبات جلسه قبل و بررسی مشکلات موجود در مدیریت بیماری

*جلسه کمیته کاهش مرگ و میر مادران دانشگاه در محل ساختمان قریشی تشکیل شد . نماینده سازمان در این جلسه حضور یافتند . محور اصلی جلسه طراحی مداخلات به منظور کاهش عوامل قابل اجتناب در مرگهای مادران باردار بوده است .

* در ششمین جلسه کارگروه ارزیابی علل مرگ و میر (مورتالیتی) بیماران کووید19- کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان نماینده سازمان نیز حضور یافتند . دستور کار جلسه شامل موارد زیر بود

ارائه گزارش توسط دانشگاه و دانشکده ها با رویکرد گذشته نگر به علل موثر در وقوع فوت بیماران کووید19-

گزارش اقدامات انجام شده در خصوص شاخص های ارزیابی وخامت حال بیمار و مرگ قابل انتظار

 

 مکاتبات و پیگیری

 

اختصاص بودجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای خرید خدمت از بخش خصوصی در بحران کرونا

 

جامعه پزشکی در بخش خصوصی مشهد از شروع بحران کرونا تاکنون با هماهنگی های انجام شده حضور فعال و موثر در "مراکز درمانی بستری بیماران کووید19- و مراکز منتخب تشخیصی کرونا و مراکز 16 ساعته" داشته است . متاسفانه در بحران کرونا و شرایط ویژه ایجاد شده حاکم بر فضای درمانی به حق الزحمه همکاران پزشک توجه لازم صورت نگرفته است . با عنایت به برگزرای جلسه مشترک سازمان نظام پزشکی مشهد با معاون امور بهداشتی دانشگاه در خصوص برنامه ریزی و سازمان دهی نیروی انسانی پزشک مورد نیاز برای همکاری با مراکز منتخب تشخیص و درمان کورنا در پیک چهارم احتمالی کرونا نیاز به تعریف ردیف بودجه ابلاغی از وزارت بهداشت به دانشگاه علم پزشکی می باشد . لذا با رئیس شورای عالی نظام پزشکی مکاتبه و تقاضا شد تا موضوع اختصاص بودجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای خرید خدمت از بخش خصوصی در بحران کرونا بررسی و برای امکان انعکاس "موضوع اختصاص ردیف بودجه برای خرید خدمت از بخش خصوصی " به وزارت بهداشت این مهم نیز در دستورکار شورای عالی قرار گیرد.

 

تشکیل شعبه دوم هیئت بدوی انتظامی

 

با عنایت به بررسی های به عمل آمده از ورودی شکایات از جامعه پزشکی به واحد انتظامی و پیچیدگی بسیاری از پرونده ها و همچنین ارجاع پرونده های دادگستری به هیئت بدوی انتظامی ، منتج به اطاله دادرسی می گردد و با توجه به آمار شکایات مطروحه در واحد انتظامی پس از بررسی کارشناسی مشخص شد که نیاز به تشکیل شعبه دوم هیئت بدوی انتظامی می باشد .لذا طی مکاتبه با رئیس محترم شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تقاضا گردید تا برای تشکیل شعبه دوم هیئت بدوی انتظامی اقدام مقتضی به عمل آید.

 

تمرکز زدائی اصل مهم مدیریتی در کمک به فعالیت سازمان های پیشرو

 

با عنایت به مکاتبه معاون محترم فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران سازمان در خصوص "تاسیس سامانه صدورمجوز تبلیغات" ، جوابیه نامه تنظیم و اعلام گردید سازمان نظام پزشکی مشهد با اصل تمرکزگرایی در بسیاری از فرآیندهای مهم و حتی موضوعات پیش پا افتاده در سازمان نظام پزشکی مرکز موافق نیست، تاسیس سامانه صدورمجوز تبلیغات نه تنها مشکل صدور مجوز های تبلیغات به شکل کاملا غیرکارشناسی و مغایر با شیوه نامه ابلاغی در برخی از شهرهای استان های سراسر کشور را حل نکرده بلکه تاثیر بازدارنده در مسیر فعالیت سایر سازمان های پیشرو از جمله نظام پزشکی مشهد خواهد داشت .

در قانون مترقی نظام پزشکی ها شورای هماهنگی استانها پیش بینی شده که این نهاد واسط بین نظام پزشکی کل و نظام پزشکی شهرهای استان ها باشد و بعضی از امور مهم به آنها تفویض اختیار شود که اولاً امکان ابداع و نوآوری در انجام امور رشد کند و ثانیاً در کوتاهترین زمان ممکن و طی بعد مسافت اندک امور مربوط به اعضاء به سامان رسد . لکن امروزه جز نامی پرطمطراق از این شورا های بدون اختیار باقی نمانده است و... لذا ضمن تاکید و اعلام نظر مخالف با طرح پایلوت "تاسیس سامانه صدورمجوز تبلیغات" با رئیس کل و معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و روسای سازمان های نظام پزشکی اصفهان و تهران بزرگ مکاتبه و پیشنهاد شد :

1 – پیگیری لازم برای ایجاد نقش موثر با وظایف و اختیارات لازم به شورا های هماهنگی استانها در اسرع وقت تعریف ، تصویب و ابلاغ شود که مسلماً در فرایند تصمیم سازی شورای هماهنگی نظام پزشکی های هر استان ، شهرهای آن استان نیز نقش فعال خواهند داشت و مدیران محترم نظام پزشکی کل با واسپاری آن اختیارات ، فرصت خواهند داشت به امور مهم زمین مانده مشکلات جامعه پزشکی بپردازند .

2 – تفویض اختیار به شورای هماهنگی نظام پزشکی های هر استان به منظور نظارت بر صدور مجوز تبلیغات از اساس شیوه‌نامه جدید صدور مجوز تبلیغات که البته زمان زیادی از ابلاغ آن نگذشته است ، تا هدف اصلی آن یعنی " ایجاد وحدت رویه، یکنواختی و تسهیل صدور مجوز تبلیغات" به معنای واقعی اجرایی گردد .

 

اخذ هزینه های غیرمتعارف از پناهندگان جمعی دارای کارت آمایش

 

بازگشت به مکاتبه مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری در خصوص "اخذ هزینه های غیر متعارف از پناهندگان جمعی دارای کارت آمایش" اطلاع رسانی به اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد مبنی بر عدم دریافت هزینه گردشگری سلامت برای اتباع فوق به طرق مختلف و مکرر صورت گرفته است. لذا طی مکاتبه با استاندار محترم استان خراسان رضوی ضمن توضیح در مورد هزینه های گردشگری سلامت درخواست گردید تا لیست پزشکانی که اقدام به اخذ تعرفه گردشگری خارج از ضوابط تعریفی گردشگر سلامت نموده اند به این سازمان جهت پیگیری موضوع ارسال شود.

 

قراردادهای ناعادلانه / شکایت نظام پزشکی مشهد از سازمان های بیمه گر پایه به دیوان عدالت اداری

 

با عنایت به برگزاری سمینار کشوری بیمه های پایه و قراردادها "رویکرد ها ، تجربه ها و چالش های حقوق طرفین قرارداد" در 1395/12/05 در محل سازمان نظام پزشکی مشهد و با حضور مسئولان محترم از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، رئیس و اعضای محترم هیآت رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، اعضای محترم شورای عالی وقت نظام پزشکی کشور، معاون محترم فنی و نظارت نظام پزشکی کشور و مسئولان محترم سازمان های بیمه گر پایه کشوری و استانی و سایر مسئولان از سازمان های نظام پزشکی کشور و با توجه به مشکلات عدیده در متن جدید قرارداد سازمانهای بیمه گر پایه ، پیگیری نظام پزشکی مشهد در قالب شکایت به دیوان عدالت اداری به متن قراردادهای متفاوت دولتی وخصوصی شکل گرفت. هیآت بدوی دیوان عدالت اداری با فرض این که سازمان نظام پزشکی ساختار و تشکیلات دولتی دارد و نمی تواند در دیوان عدالت طرح شکایت کند ، شکایت سازمان نظام پزشکی را رد نمودند. اعتراض نظام پزشکی مشهد نسبت به خصوصی بودن این سازمان و به عبارتی بزرگترین NGO کشور در هیآت تجدید نظر دیوان عدالت بررسی و رأی هیئت بدوی ملغی و مجدد شکایت در دستور بررسی قرار گرفته است. لذا طی مکاتبه با رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران درخواست گردید تیم حقوقی سازمان نظام پزشکی کشور ضمن بررسی موضوع در جهت صدور رأی به نفع سازمان نظام پزشکی اقدام مقتضی را به عمل آورند .

 

ضرورت تامین بخشی از هزینه های تولید نسخه الکترونیک بخش خصوصی

 

از محل صرفه جویی حذف دفترچه های کاغذی

 

طرح نسخه الکترونیکی با نگاه ملی مورد تایید تمامی اعضای جامعه پزشکی است اما بدون تامین زیرساخت های مناسب و با شتاب غیرمنطقی به شکست آن کمک خواهد شد. در موضوع نسخه الکترونیک مشکلات عدیده ای از جمله : “ بلاتکلیفی برای پرداخت هزینه های این طرح ( سیستم کامپیوتر، اینترنت، اپراتور ) زمان بر بودن ثبت نسخ به ویژه در مطب های شلوغ و نیروی انسانی مورد نیاز ، قطع ارتباط کلامی با بیمار، تعدد سامانه‌ها و اطلاع رسانی و آموزش غیرکافی و . . . وجود دارد. در مورد هزینه های جاری از جمله : " نیروی انسانی مورد نیاز برای تبدیل نسخه دست نویس پزشک به نسخه الکترونیک در محل مطب" و با توجه کارشناسی های انجام شده و اخذ استعلام قیمت از شرکت های فعال در حوزه خدمات الکترونیک پزشکی در صورتی که یک نسخه کاغذی بخواهد به الکترونیک تبدیل شود نیاز به حضور کاربر مسلط به نسخه خوانی و نیز آشنا به کامپیوتر در تمامی مدتی است که پزشک در مطب حضور دارد. لذا با لحاظ کردن هزینه های مربوط به تجهیزات و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای تبدیل نسخه الکترونیک به دستی به طور متوسط برای هر بیمار مبلغی حدود 12تا 15 هزار تومان هزینه به همراه دارد.

از آن جایی که حذف دفترچه های درمانی و نسخه های کاغذی منتج به صرفه جویی در هزینه‌های مستقیم مانند : "صرفه جویی در مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ ،   انبار و نگهداری نسخ کاغذی" و ازهمه مهمتر هزینه های غیر مستقیم که ناشی از مدیریت صحیح بحث درمان بیماران می گردد ، لذا طی مکاتبه با مدیر محترم درمان سازمان تامین اجتماعی استان خراسان رضوی پیشنهاد شد مبلغی معادل حداقل 12 هزارتومان مازاد بر تعرفه معمول ویزیت بابت هر نسخه الکترونیکی پرداخت گردد .

 

ضرورت حضور نماینده سازمان نظام پزشکی در جلسات مرتبط با بخش خصوصی

 

با عنابت به برگزاری نشست مشترک معاونت درمان دانشگاه با با مدیر گروه پوست دانشگاه ، انجمن متخصصین پوست ایران-شاخه خراسان رضوی و مسئولان فنی کلینیک های پوست و مو ، مورخ 1399/11/07 به منظور هم اندیشی، تعامل بهتر و مفیدتر و کمک به تسهیل اجرای مصوبات مرتبط به بخش خصوصی طی مکاتبه با معاون درمان دانشگاه تقاضا شد تا از نماینده سازمان نظام پزشکی مشهد برای حضور در جلسات اتی مرتبط با بخش خصوصی دعوت به عمل آید.

 

اعلام لینک ثبت نام واکسن کرونا جهت اعضای نظام پرستاری

 

با عنایت به مکاتبه معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و نامه مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مبنی به ارائه اطلاعات جمعیتی گروه های هدف واکسن کووید19- ، طی مکاتبه با رئیس سازمان نظام پرستاری مشهد تقاضا گردید : اطلاع رسانی لازم به اعضای سازمان نظام پرستاری برای ثبت‌نام و درج مشخصات مورد نیاز در لینک ارائه شده در سایت سازمان نظام پزشکی مشهد به عمل آید .

 

ارسال صورتجلسه «بررسی فعالیت پزشکان در بیش از دو مرکز درمانی»

 

با عنایت به برگزاری جلسه "بررسی فعالیت پزشکان در بیش از دو مرکز درمانی" بر اساس بخشنامه وزیر وقت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جناب آقای دکتر طریقت منفرد ، صورتجلسه برای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سربازرس گروه فرهنگی و اجتماعی بازرسی کل استان خراسان رضوی ارسال شد.

 

انعکاس نظرکارشناسی انجمن های علمی تخصصی و صنفی در خصوص

 

«دستورالعمل توزیع و مصرف داروی میزوپروستول»

 

بازگشت به نامه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و مکاتبه معاون درمان و رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص دستورالعمل توزیع و مصرف داروی میزوپروستول" نظرات کارشناسی انجمن های ذیربط با موضوع اخذ و اعلام نظر کارشناسی انجمن متخصصین زنان ایران –شاخه استان خراسان رضوی طی مکاتبه با رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت بهره‌برداری و ارسال به وزارت متبوع "در صورت صلاحدید" ارسال شد .

 

انعکاس نظرکارشناسی انجمن های علمی تخصصی و صنفی در خصوص

 

«راهنمای تجویز داروی آهن زدائی در بیماران تالاسمی »

 

بازگشت به مکاتبه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص " راهنمای تجویز داروی آهن زدائی در بیماران تالاسمی " نظرات کارشناسی انجمن های ذیربط با موضوع اخذ و اعلام نظر کارشناسی انجمن داروسازان ایران- شاخه خراسان رضوی "یکی از اساتید داروسازی بالینی" طی مکاتبه با رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت بهره‌برداری و ارسال به وزارت متبوع "در صورت صلاحدید" ارسال شد .

 

درخواست از ریاست دانشگاه / افزایش حق الزحمه پزشکان داوطلب در مراکز منتخب کرونا

 

با عنایت به برگزاری جلسه مشترک سازمان نظام پزشکی با معاون امور بهداشتی دانشگاه با محوریت سازماندهی و برنامه ریزی جهت تامین نیروی انسانی پزشک مورد نیاز در مراکز منتخب در پیک چهارم احتمالی کرونا که در مورد موضوعات تفاهم نامه نحوه حضور پزشکان در مراکز منتخب و حق الزحمه بابت ساعات حضور بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با توجه به مصوبه شورای عالی نظام پزشکی کشور در مورد حق الزحمه پزشکان عمومی در واحدهای صنفی غیر از مطب به میزان 5/3 برابر تعرفه پزشک عمومی در بخش خصوصی برای هر ساعت حضور ، در جلسه مذکور مبلغ 120 هزار تومان به ازای هر ساعت حضور از طرف سازمان نظام پزشکی مشهد پیشنهاد شد. با عنایت به این که مبلغ پیشنهادی سازمان با رقم پرداخت فعلی دانشگاه اختلاف فاحش دارد ( سقف مبلغ پرداختی به پزشکان در مراکز منتخب به میزان 85 هزار تومان " 60 هزار تومان حق الزحمه + 25 هزار تومان بابت بحران کرونا ) طبق مصوبات جلسه با ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه و تقاضا گردید تا موضوع افزایش حق الزحمه پزشکان داوطلب همکاری در مراکز منتخب با نظر مساعد بررسی و رقم مناسب اعلام گردد تا قبل از شروع پیک چهارم کرونا بتوان فراخوان جذب نیروی داوطلب انجام و تیم های کاری را مشخص گردد.

 

درخواست اعلام نظر کارشناسی از انجمن های علمی تخصصی و صنفی

 

*طبق مکاتبه مدیر کل محترم حوزه ریاست سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ " تعرفه های خدمات دندانپزشکی و دستورالعمل رسیدگی به اسناد این تعرفه ها به استناد مصوبه هیأت محترم وزیران و اعلام دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت " با رئیس محترم جامعه دندانپزشکی ایران - شعبه خراسان رضوی و رئیس محترم شوراي سرپرستي انجمن دندانپزشکی عمومی ایران – شعبه مشهد مکاتبه و تقاضای اعلام نظر کارشناسی تخصصی شد.

*با عنایت به مکاتبه قاضی محترم شعبه 150 دادگاه کیفری دو مجتمع امام خمینی شهر مشهد در خصوص "مجاز بودن فروش لنز طبی رنگی توسط فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی دارای پروانه کسب از اتحادیه مربوطه بدون وجود دستور پزشک" با قائم مقام محترم معاون انتظامی نظام پزشکی مشهد، رئیس محترم انجمن چشم پزشکی خراسان و رئیس محترم انجمن اپتومتری خراسان مکاتبه و تقاضای اعلام نظر کارشناسی شد.

*با عنایت به مکاتبه مدیر کل محترم امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص "ابلاغ نحوه تأیید داروهای تک نسخه ای" با رئیس محترم انجمن داروسازی ایران - شاخه خراسان رضوی مکاتبه و تقاضای اعلام نظر کارشناسی شد.

 

یک فوق تخصص نوزادان:

کرونا در ۶۰ درصد نوزادان بدون علامت است

 

یک فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه اکثر نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا و بدون علامت به دنیا می‌آیند مانند والدین خود بدون علامت هستند، گفت: ۶۰ درصد نوزادان یا علائم ندارند یا این علائم خفیف هستند.

دکتراحمدشاه فرهت در میزگردی با عنوان «کودکان ، موج چهارم و ظهور سویه های جدید کرونا» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تصور عموم مردم بر این است که نوزادان درگیر کرونا نمی‌شوند؛ در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در موج اول کرونا این سوال مطرح شد که در صورت ابتلای مادر حامله به کرونا آیا کودک با کرونا به دنیا می‌آید؟ وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت که کرونا از طریق جفت و کانال زایمانی منتقل می‌شود؛ لذا نگرانی‌های ما نسبت به مادران مبتلا به کرونا افزایش یافته است. به همین دلیل مادران بارداری که در بیمارستان زایمان می‌کنند دارای اتاق مخصوص، وسایل مخصوص و تیمی خاص برای بررسی وضعیت مادر و نوزاد هستند.

 

کرونا دراغلب نوزادان بدون علامت است

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پس از تولد نوزاد وضعیت او مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه این بررسی‌ها نوزاد را برای بررسی بیشتر سلامت در بیمارستان نگه می‌دارند و یا مرخص می‌کنند. اکثر نوزادانی که از مادران مبتلا و بدون علامت به دنیا می‌آیند مانند والدین خود بدون علامت هستند. اغلب نوزادان یا علائم ندارند یا این علائم خفیف هستند. در نوزادان اکثرا علائم تنفسی و دستگاه گوارشی دیده می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: اگر سیستم تنفسی نوزادان درگیر شود؛ سرفه کمی خواهند داشت. به عبارتی سرفه در نوزادان بسیار نادر است؛ به این معنی که اگر نوزادی سرفه نکند نشان‌دهنده درگیر بیماری نبودن او نیست.

 

شیرمادر قطع نشود

 

دکتر فرهت با اشاره به اینکه تغذیه کودک از طریق شیر مادر اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: مادر مبتلا به کرونا نمی‌تواند ویروس کویید ۱۹ را از طریق شیر منتقل کند. در صورتی که بیماری مادر شدید باشد؛ وی می‌تواند با دوشیدن شیر خود کودک را تغذیه کند. شیر مادر نباید قطع شود. نیازی به جوشیدن شیر مادر نیست و ویروس کرونا از طریق شیر منتقل نمی‌شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء کودکان به کویید ۱۹ اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به ویروس کرونا باید برای تغذیه کودک از شیر مادر استفاده شود. خانواده‌ها باید دید و بازدیدها را کمتر کنند. همچنین افرادی که ساکن آپارتمان هستند از آسانسور کمتر استفاده کنند. والدین دارای نوزاد و یا کودک کوچک از وسایل نقلیه عمومی کمتر استفاده کنند و برای خرید کردن کودکان را به همراه خود به فروشگاه‌ها نبرند.

 

واکسن کرونا برای کودکان

 

این فوق تخصص نوزادان تشریح کرد: به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را در فضاهای باز و خلوت بیرون از منزل برای تفریح ببرند. درحال حاضر در هیچ جای دنیا کودکان را واکسیناسیون نمی‌کنند و لذا پیشگیری تنها راه ممکن برای کودکان است.

دکتر احمد شاه فرهت گفت: به صورت کلی به کودکان بالای دو سال توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند. البته در صورت کلی به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را به فضاهای شلوغ و بسته نبرند تا آن‌ها را مجبور به استفاده از ماسک نکنند. برای اطمینان از ابتلای کودکانی که مشکوک به کرونا هستند، دو راه وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها انجام تست PCR است. در صورتی که توانایی تست گرفتن ندارید، ۱۴ روز از کودک در منزل و به دور از سایر کودکان نگهداری کنید تا از بهبود وی در صورت مبتلا بودن اطمینان حاصل کنید.

 

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد:

کودکان نیز قربانی کرونا می شوند

 

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد گفت: بر خلاف تصور اولیه، کرونا کودکان را نیز درگیر کرده و قربانی می‌گیرد.

دکتر غلامرضا خادمی در میزگردی با عنوان «کودکان، موج چهارم و ظهور سویه‌های جدید کرونا» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد؛ گفت: آمار بستری کودکان از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در بیمارستان اکبر که مرکز کرونایی استان است، ۱۱۷۹ کودک است که از بین کودکان بستری شده تا کنون ۱۰۱ نفر فوت کردند که البته دارای بیماری های زمینه ای دیگر نیز بودند.

دکتر غلام‌رضا خادمی، در خصوص تاثیر کرونا بر رشد کودکان گفت: هنوز مطالعه دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است که کرونا چه تاثیری در رشد کودکان داشته است. وی با اشاره به نگرانی سازمان جهانی بهداشت در خصوص کرونای کودکان گفت: عدم تحرک کودکان و قرنطینه کردن آن‌ها خطر چاقی کودکان را تشدید می‌کند. آموزش و پرورش به طور جدی از پارسال طرحی را برای مبارزه با چاقی کودکان پیگیری می‌کند که امیدواریم در کنترل چاقی کودکان موثر باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برخوردهای فیزیکی، اداری و دستوری، کارایی زیادی در جلوگیری از کرونا ندارد. ما باید درجلوگیری از کرونا در عمل به مردم آموزش بدهیم.

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه مرگ و میر کودکان مبتلا به کرونا حدود سه درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی بوده است، افزود: فوت در کودکان مبتلا به کرونا با درگیری‌های قلبی و عروقی و بیماریهای زمینه ای شایع است.

دکتر خادمی با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون روی کودکان در دنیا انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در پیک اول، بیشتر کودکان پنج تا ۱۰ سال مبتلا به کرونا شدند که در همه دنیا هم به این صورت بوده است و در اواخر آبان ماه که پیک مرگ و میر بوده است، کودکان شیرخواره هم مبتلا به کرونای تنفسی می‌شدند.

 

یک متخصص طب اورژانس:

دورهمی های خانوادگی 83 درصد موجب انتقال کرونا می شود

 

دکتر مسعود شهابیان، متخصص طب اورژانس، در ادامه این مراسم اظهار کرد: در یک مقاله‌ای که دو یا سه ماه پیش در مجله نیچر چاپ شده بود، نکته جالبی در مورد انتقال بیماری کرونا بیان شده بود. با توجه به این مقاله دورهمی‌های خانوادگی ۸۳ درصد موجب انتقال بیماری می‌شود. عامل اصلی انتقال بیماری در دورهمی‌های خانوادگی است. همچنین ترس از بیماری‌ای که از بین رفته است، خیلی شرایط شیوع را حاد کرده است.

وی عنوان کرد: در موج اول و دوم همه‌گیری کرونا، بیماران بیشتر از اجتماعات یا به عبارتی جامعه مبتلا می‌شدند. در حالی که در موج سوم که شدت ویروس در مهر و آبان خیلی شدید بود، عمدتا ویروس در خانواده‌ها چرخش داشت و موجب درگیری افراد کهنسال می‌شد.

دکتر شهابیان ذکر کرد: یک خطای علمی دیگر هم وجود دارد. در اوایل پاندمی کرونا روی آلودگی تماسی تاکید می‌شد. بعدا متوجه شدیم که آلودگی‌ها بیشتر ناشی از ترشحات بینی و دهان است و به همین دلیل ماسک و تهویه و رعایت فاصله‌های اجتماعی توصیه شد.

این متخصص طب اورژانس در خصوص تاثیرات جامعه‌شناختی ویروس کرونا بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ فقط از لحاظ بهداشت و سلامتی بر افراد تاثیر نمی‌گذارد بلکه تاثیرات جامعه‌شناختی فراوانی هم دارد. براساس اخبار منتشر ‌شده، در پی شیوع کرونا در بعضی از کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی، هند و ویتنام افزایش فقر خانواده‌ها و ازدواج کودکان کم سن شیوع پیدا کرده است.

دکتر شهابیان خاطرنشان کرد: کودکان خوشبختانه درگیری‌های خیلی خفیفی با کرونا دارند. براساس مطالعات منتشرشده بیماری کووید ۱۹ در اطفال به صورت تب خفیف یک یا دو روزه است که در اورژانس هم این موارد زیاد مشاهده می‌شود.

وی در مورد موج چهارم ویروس کرونا گفت: براساس اخبار رسمی موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در استان‌های فارس و خوزستان شروع شده است. در روزهای اخیر نیز تعداد مراجعین سرپایی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

 

 اخبار گوناگون

 

*تست کرونا؛ شرط پیشنهادی برای مسافران مشهد(خراسان)

*واکسیناسیون نیروهای اورژانس و بخش های کرونایی در گام دوم (خراسان)

*جعل خبر واردات و توزیع واکسن فایزر مضحک است (ایرنا)

*مقابله با کرونای انگلیسی نیازمند محدودیت ها و آمادگی لازم است (ایسنا)

*«آی سی یو»ها از بیماران کرونایی در حال پر شدن است (ایسنا)

*هشدار وزیر بهداشت: ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است ( تابناک)

* 15 هزار بهبود یافته کرونا پلاسما اهدا کردند (شهرآرا)

*مواضع دوگانه سازمان جهانی بهداشت درباره منشاء ویروس کرونا (شهرآرا)

 

 اتاق شیشه ای

 

در هفته گذشته روابط عمومی پیکیری پرونده شهدای سلامت، تکمیل و ارسال مدارک به دانشگاه و تماس با خانواده های این شهدا را در دستور کار داشته و اجرایی کرد . همچنین پیگیری بیش از چهارصد جریمه خودروی پزشکان در این هفته انجام شد.

هماهنگی با پلیس راهور و ارسال لیست پلاک خودروهای ثبت شده به پلیس راهور از سایر اقدامات روابط عمومی در هفته گذشته بود. علاوه بر این عکاسی از جلسات سازمان ، تدوین و آماده سازی کلیپ آموزشی با موضوع «تنگی نفس عصبی و تفاوت های آن با تنگی نفس به علت ابتلا به کرونا» و بارگذاری آن روی اینستاگرام سازمان، فعالیت روی صفحه اینستاگرام از سایر اقدامات روابط عمومی در هفته گذشته بوده است. در این هفته پروژه ثبت تاریخ شفاهی با حضور دکتر بیرجندی نژاد ادامه پیدا کرد. میزگرد خبری با موضوع موج چهارم کرونا و ابتلای کودکان نیز برگزار شد. ثبت قرارداد چاپ مجله از سایر اقدامات در هفته گذشته بود. رصد اخبار حوزه پزشکی، دریافت بازتاب های رسانه ای، طراحی و تهیه و تنظیم خبرنامه هفتگی سازمان در 9 صفحه از سایر اقدامات روابط عمومی سازمان طی هفته گذشته بوده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان