بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

سردسته علل شناخته شده در بروز انواع سرطان ها مصرف دخانیات است

دکتر رهام سالک، استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، سردسته علل شناخته شده در بروز انواع سرطان ها را مصرف دخانیات دانست.
وی در میزگرد موضوعی به مناسبت هفته مبارزه با سرطان در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شده بود؛ با اشاره به آمار سرطان در سال‌های گذشته گفت: طبق آماری که از بیماری سرطان طی 20 سال گذشته در دست داریم در طی چهار دوره و از سال 1383تا کنون شایع‌ترین سرطان ها در کشور به سمت آمار جهانی میل کرده است.
وی افزود: در سال 1383 برای اولین بار آماری در رابطه با سرطان در ایران منتشر شد که طبق این آمار شایع‌ترین سرطان بعد از پوست، معده، پستان، روده بزرگ، مثانه، مری، خون، پروستات، سیستم لنفاوی، ریه و تومورهای مغزی و تیروئید برآورد شده بود.
وی افزود: در سال 1387 اشکالات آمارگیری سال‌های گذشته تاحدودی برطرف شد. در این سال شایع ترین سرطان بعد از پوست، پستان با 11 درصد از کل آمار سرطان‌ها، معده، کولورکتال، مثانه، خون، مری، ریه، تومورهای مغزی و پروستات برآورد شد.
استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در سال 2012 برای اولین بار گلوبوکن آماری از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران منتشر کرد. طبق این آمار بر اساس 84 هزار مورد سرطان در ایران شایع‌ترین آن‌ها شامل پستان، معده، کولورکتال، مری، مثانه، ریه، پروستات، خون و لنفوم بوده است.
دکتر سالک یادآور شد: در سال 2020 نیز آمار سرطان‌های شایع در ایران شامل پستان با 13 درصد از کل آمار و با نزدیک به 17 هزار مورد, سرطان معده با 11.2 درصد از کل آمار و با حدود 14 هزار و 336 مورد, سرطان کولورکتال با 9.1 درصد از کل آمار و با حدود 12 هزار مورد, سرطان ریه با 8 درصد از کل آمار و با حدود 10 هزار و 500 مورد, سرطان و پروستات با 6.8 درصد از کل آمار برآورد شد.
وی ادامه داد: این پنج سرطان شایع در ایران بدون در نظر گرفتن جنسیت است. زمانیکه عامل جنسیت را دخالت دهیم خواهیم دید که شایع‌ترین سرطان در مردان سرطان معده با 13.6 درصد از کل آمار سرطان است. همچنین بعد از آن پروستات با 12.6 درصد، ریه با 10.2 درصد و کولورکتال با 9.7 درصد از کل آمار و سپس مثانه به ترتیب شایع‌ترین سرطان در مردان است.
استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها بین بانوان ایرانی شامل سرطان پستان با 28.1 درصد از کل آمار سرطان‌ها، کولورلکتال8.4 %، معده 8.4%، ریه 5.4% و تیروئید 5.2% است.
دکتر سالک در مقایسه این آمار با دنیا اظهار کرد: آمار شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا بدون در نظر گرفتن جنسیت شامل پستان، ریه، کولورکتال، پروستات و معده است. همچنین آمار کنونی در دنیا طی 10 الی 15 سال گذشته ثابت بوده است اما آمار ایران تفاوت زیادی با آمار جهانی دارد.
وی خاطر نشان کرد: شایع‌ترین سرطان ها در جهان و میان مردان شامل ریه، پروستات، کولورکتال، معده، کبد و مثانه و در زنان شامل پستان، کولورکتال، ریه، معده و تیروئید است که آمار آن تفاوت چندانی با ایران ندارد.
استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به علائم شناخته شده در سرطان‌ها به خصوص سرطان ریه تصریح کرد: سردسته علائم شناخته شده در دنیا در سرطان ریه دخانیات و تنباکو است. طی سال‌های گذشته در کشورهای پیشرفته و غربی، آمار سرطان ریه به طور میانگین در آمریکا هر سال حدود 5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا می‌کند و علت آن کاهش میزان استفاده از تنباکو در این کشورها است.
دکتر سالک ادامه داد: در آمریکا 15 درصد از بانوان و 16 درصد از مردان مصرف تنباکو دارند. همچنین در آماری که 2 سال پیش توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، حدود 45 درصد از مردان و تنها 5 درصد از زنان در کشورهای درحال رشد مصرف دخانیات داشتند. با توجه به اینکه در میان کشورهایی که در این بررسی جای داشتند ترکیه و پاکستان و آذربایجان هم بودند می توان گفت که این آمار برای ایران هم ممکن است براورد نزدیک به واقعیتی باشد.
وی خاطر نشان کرد: در سیگار حدود 72 ماده سرطان‌زا  بالقوه و نزدیک به 52 ماده سرطان‌زا شناخته شده وجود دارد. با توجه به شایع شدن آمار سرطان ریه در مردان و زنان ایرانی نیز می‌توان به اثرات منفی سیگار کشیدن اشاره کرد.
استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در انواع بافت شناسی سرطان ریه، بیش از 90 درصد سرطان‌ها مربوط به تدخین تنباکو بوده است. اما با توجه به افزایش شیوع نوع آدنوکارسینوم عوامل این تغییر بافتی در سرطان ریه می‌تواند شامل دخالت آلودگی هوا، استفاده از سیگارهای بدون فیلتر طی سال‌های گذشته و نزدیک شدن به آمار مساوی سرطان ریه در مردان و زنان باشد. آلودگی هوا می‌تواند ارتباطی با افزایش آدینوکارسینومای ریه داشته باشد.
دکتر سالک بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از سال 2030 به بعد برخی کشورهای در حال رشد دنیا بخصوص کشور چین با سونامی سرطان ریه روبه‌رو شود زیرا در کشور چین نیز مانند ایران میزان تدخین سیگار، آلودگی هوا ناشی از صتعتی شدن و تغییر رژیم غذایی به شکل غربی در حال افزایش است.
وی با اشاره به عوامل موثر دیگر در بروز سرطان عنوان کرد: چاقی از دیگر عوامل بروز سرطان در افراد است. سرطان‌های شناخته شده در ارتباط با عامل چاقی شامل سرطان پستان، رحم، کولورکتال، کلیه، کیسه صفرا، پانکراس، آدینوکارسینومای مری و تخمدان است که بیشتر این سرطان ها بخصوص بین زنان شایع است و نیاز به توجه ویژه دارد.
استاد گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در صورت مهار فاکتور چاقی 2 نوع سرطان شایع شامل پستان و کولون کاهش چشمگیری خواهد داشت.






کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان