بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مقاله ها

بهره مندی از جامعه ای سالم و پویا در گرو توفیق نظام سلامت است

معاون فنی، نظارت و آموزش سازمان نظام پزشکی مشهد، یکی از ابزارهای رسیدن به جامعه پویا و سالم را توجه به سلامت عمومی دانست و گفت: یک نظام سلامت موفق است که می‌تواند سلامت عمومی در جامعه را فراهم سازد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر بیتا میرزائی همچنین بیان کرد: هدف غائی نظام سلامت تامین سلامت عمومی است که این مهم در گرو‌ رضایت دریافت کنندگان و ارائه دهندگان ‌‌خدمت است؛ در چنین ساختاری تمرکز بایستی بر پیشگیری باشد. وی با انتقاد از درمان محوری نظام سلامت در کشور گفت: تا زمانی که سلامت‌زایی اولویت ما نباشد ، تا زمانی که عمده منابع ما در حوزه های علمی، فرهنگی و اقتصادی بر روی پیشگیری متمرکز نباشد؛ نظام سلامت موفق نبوده و نخواهد بود.

وی با اشاره به هزینه بر بودن تمرکز بر درمان به جای پیشگیری گفت: طبق اصول قانون اساسی دولت موظف است هزینه های سلامت را از طریق پوشش همگانی بیمه‌ها متقبل شده تا شهروندان کمترین هزینه را برای سلامت خود پرداخت کنند اما عدم توجه به حوزه بهداشت و پیشگیری در کنار عوامل متعدد دیگر باعث شده هزینه های تامین سلامت روی محور درمان چنان سنگین باشد که در کنار شانه خالی کردن بیمه ها از پذیرش مسئولیت پرداخت هزینه های واقعی ، پرداختی هزینه ها از جیب مردم افزایش یابد. هر چه قدر سهم مردم در پرداخت هزینه ها افزایش یابد به همان نسبت کنترل نظام سلامت بر روی فرمان پیشگیری و سلامت‌زایی سخت تر می‌شود؛ چرا که مثلث بیمه ها ، مردم و ارائه دهندگان خدمات سلامت در وضعیتی ناپایدار قرار خواهد گرفت و با چالشهای متعددی مواجه خواهد شد. به این ترتیب است که ما با بیمارانی مواجه خواهیم شد که برای خطوط آخر درمان مراجعه کرده اند در حالی که با تمرکز بر غربالگری و پیشگیری و تشخیص زودهنگام می‌توان از صرف این هزینه های گزاف جلوگیری کرد.

وی ارائه خدمات با کیفیت در حوزه سلامت را منوط به تامین اقتصادی ارائه کننده خدمت دانست و گفت: ارائه دهندگان خدمات باید با توجه به بهای تمام شده به انضمام یک سود منطقی به ارائه خدمت بپردازند . متاسفانه نظام سلامت ما علاوه بر مشکل درمان محوری در تامین هزینه های مالی ارائه کنندگان خدمات سلامت نیز دچار مشکل است. هر ساله تعرفه های دستوری از سوی بیمه ها و بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده شامل هزینه‌های پرسنلی، هزینه های مرتبط با تامین مکان ارائه خدمات، تجهیزات ، دستگاه ها و‌داروهای ضروری و ... اعلام شده و پس از ابلاغ دولت مبنا قرار می گیرد . عدم همخوانی این تعرفه ها با هزینه ها ، عملا بسیاری از پزشکان و مراکز ارائه خدمات سلامت را به مرز ورشکستگی رسانده است.

دکتر میرزائی افزود: متاسفانه امروز شاهدیم که آورده مالی فعالیت در حوزه سلامت به ویژه در سال های اخیر به قدری ناچیز است که بسیاری از پزشکان ما عطای طبابت را به لقای آن می‌بخشند؛ در حال حاضر در مشهد از حدود 5 هزار و 500 پزشک عمومی تنها2500 نفر پروانه طبابت دریافت کرده اند و تنها 900 نفر ازآنها مطب دارند ؛ و این فاجعه است. وی همچنین توجه به طب جامع نگر را اساس و پایه برنامه ریزی در یک نظام سلامت پیشرفته خواند و بیان کرد: بعنوان مثال کشور ما در سالهای آتی با بحران سالمندی روبرو خواهد شد. این در حالی است که نظام سلامت در حوزه طب سالمندی و ارائه خدمات لازم به این گروه گامهای عملی اولیه را نیز برنداشته است.

وی در پایان یادآور شد: اساس برنامه ریزی در یک نظام سلامت جامع نگر و متمرکز بر بهداشت عمومی توجه به کل جامعه در گروه ها و سنین مختلف با تمرکز ویژه بر گروه های کودکان و سالمندان است. برای برنامه ریزی در حوزه سلامت کودکان توجه به پیشگیری از طریق روشهایی چون واکسیناسیون و ارائه آموزش و فرهنگ سازی تاثیرگذارتر خواهد بود و در حوزه سالمندان تمرکز بر غربالگری ها و مراقبت های مستمر حائز اهمیت است ؛ متاسفانه در هر دو حوزه دچار ضعف راهبردی و اجرایی هستیم... ضعف هایی که اگر برای رفع آن اقدام نشود در سال‌های آتی هزینه‌های هنگفتی را بر نظام سلامت خسته و بیمار کشورتحمیل خواهد نمود که پیامد آن به خطر انداختن پویایی و سلامت جامعه در مسیر رشد و تولید خواهد بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان