بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مقاله ها

کبد چرب درمان داروئی ندارد/ کبد چرب تظاهرات پوستی ندارد

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ گفت: کبد چرب درمان داروئی ندارد؛ تنها تغییر سبک زندگی است که منجر به بهبود کبد چرب خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر علی پوراکبر در نشست خبری که با موضوع بیماری‌های شایع گوارشی و کاربرد پروبیوتیک‌ها در درمان و پیشگیری بیماری‌های گوارشی که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه مراجعات مکرری داریم که بیماران برای درمان کبد چرب به دنبال دریافت دارو هستند؛ در حالی که تنها راه درمان کبد چرب، کاهش وزن، ورزش، استفاده از غذاهای سالم به جای فست فودها و به طور کلی جایگزین کردن سبک زندگی سالم است.

وی همچنین افزود: متاسفانه در مراجعات بیماران تظاهرات پوستی را به کبد چرب نسبت داده و یا وارد فاز خوددرمانی شده یا به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اصرار دارند. در حالی که تظاهرات پوستی ربطی به کبد چرب ندارد.

وی در خصوص سرطان‌های گوارشی گفت: تشخیص به هنگام شانس موفقیت درمان را طور چشمگیری افزایش می دهد، این منوط به جدید گرفتن علائم از سوی بیماران و غربالگری های روتین از سوی نظام سلامت است. وی افزود: پنج سرطان شایع در ایران به ترتیت سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است که ۲ تا از سرطان‌های شایع کشور سرطان گوارشی است که نشان‌دهنده اهمیت بیماری‌های گوارشی است.

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ با بیان اینکه شیوع بیماری‌های دستگاه گوارش در زن و مرد یکسان است، یادآورشد: بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، مسائل ژنتیکی، مصرف چای داغ، مصرف مواد مخدر و مصرف مواد غذایی که طولانی مدت و عمدتا خارج از یخچال و فریزر نگهداری شده‌اند به شیوع بیماری و سرطان های گوارشی دامن می زنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دیابت و چاقی زمینه ایجاد بیماری های مختلف از جمله بیماریهای گوارشی است؛ گفت: علائمی مثل درد شکمی، نفخ معده، کم خونی، مشکل در دفع مزاج، ضعف و بی حالی، خستگی و کاهش وزن و کاهش اشتها از جمله علائم بیماریهای گوارشی است که باید جدی گرفته شود. دکتر پوراکبریادآور شد: هرچه علائم بیماری بیشتر باشد درمان سختر می شود اما هرچه علائم بیمار کمتر باشد و زودتر به پزشک مربوطه مراجعه کند احتمال موفقیت درمان بیشتر است، لذا در موضوع بیماری های گوارش تاکید بر غربالگری است.

 

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک؛ ممنوع

 

دبیر انجمن گوارش و کبد خراسان بزرگ در ادامه با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، عامل اصلی تضعیف سیستم ایمنی کودک و شیوع بیماری‌های گوارشی در بزرگسالی است، گفت: متاسفانه برخی از خانواده‌ها در بسیاری از بیماری‌های کودکان با کوچک‌ترین علائم آبریزش و سرماخوردگی بدون تجویز پزشک به مصرف آنتی بیوتیک می‌پردازند.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک علی رغم بهبودبخشی سریع و از بینبردن علائم در بیماریهای با منشا باکتریایی، عامل از بین بردن باکتری های مفید روده و حتی بیماری‌های گوارشی در بزرگسالی است. وی توصیه کرد: در بیماری های کودکان، فقط به متخصص اطفال مراجعه کنید و در صورت لزوم با مشاوره پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

وی با بیان این که شعار جهانی هفته سلامت گوارش، «روده سالم از ابتدا» اعلام شده است، افزود: مصرف غذاهای طبیعی در تمام عمر، مخصوصا در سه تا پنج سال اول، مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد نظیر غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه هایی مانند سیر، پیاز، بروکلی، سیب و موز، فعالیت بدنی مناسب و منظم و دوری از سبک زندگی کم تحرک، سیکل منظم خواب و غذا، کنترل استرس، ترک سیگار، مواد مخدر و... از جمله توصیه‌های کارشناسان و پزشکان برای داشتن دستگاه گوارش سالم است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان