بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

غربالگری‌ها در تشخیص و درمان سرطان‌های گوارشی نقش کلیدی دارند

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان گفت: غربالگری‌های در تشخیص و درمان سرطان های گوارشی نقش مهمی دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر حسن سعادت‌نیا با اشاره به اینکه سرطان دستگاه گوارش شامل سرطان‌های مری، معده، روده و کبد عمدتا در افراد میانسال و سالمند بروز می‌کند؛ بیان کرد: متاسفانه بی‌توجهی و کم توجهی به علائم و خوددرمانی‌ها باعث می‌شود؛ زمان طلائی درمان در سرطان‌های دستگاه گوارش از بین برود.

وی افزود: در سنین مختلف و در جوامع مختلف، بیماری‌های گوارشی به شکل‌های متفاوت خود را نشان می دهد به طور مثال برخی بیماری‌ها در جوامع پیشرفته شایع است و برخی بیماری‌ها مانند مسمومیت‌های دستگاه گوارش به دلیل مصرف آب آلوده در کشورهای فقیر شایع است.

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی گفت: عواملی از جمله مصرف داروها، استرس، عوامل ارثی و باکتری‌ها می‌توانند سبب ایجاد بیماری گوارشی حاد و مزمن ‌شوند.

دکترسعادت نیا افزود: خود درمانی در خصوص بیماری‌های گوارشی، در هیچ گروه سنی به هیچ عنوان مورد تایید نیست و بیمار باید حتما به پزشک مربوطه مراجعه و در خصوص مصرف دارو مشورت کند ودر این زمینه باید فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی شود.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در بروز سرطان‌ها موثر است، افزود: برخی سرطان‌ها در کشور ما بومی بودند مثلا زمانی سرطان مری در شمال ایران شایع‌ترین سرطان بوده اما امروز این افتراق را نداریم با کمتر داریم؛ چرا که دسترسی به امکانات و تکنولوژی باعث شده نقش شرایط بومی کمرنگ تر شود؛ به طور کلی زندگی ماشینی، استفاده از فست فودها، کم تحرکی در کنار استرس های فراوان به شیوع گسترده تر بیماریهای گوارشی منجر شده است.

سرطان روده بزرگ از شایعترین سرطان‌های دستگاه گوارش است

رئیس انجمن گوارش و کبد خراسان رضوی عنوان کرد: سرطان روده بزرگ از شایعترین و مخفی‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش است که عمدتا در افراد میانسال و سالمند دیده می‌شود بنابراین در دهه 40 و 50 آزمایش خون نهفته در مدفوع توصیه می‌شود.

وی در خصوص غربالگری سرطان روده بزرگ گفت: نظام بهداشت و سلامت باید به مسیر پیشگیری توجه بیشتری داشته باشد. درمان های سرطان پرهزینه و زمانبر است. از اینرو برای سرطان های گوارشی بهترین مسیر غربالگری های استاندارد است. آزمایش خون مخفی در مدفوع، انجام کولونوسکوپی از دهه 50 به بعد و همچنین غربالگری زودتر از زمان استاندارد برای منسوبین افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند از جمله اقداماتی است که کمک می‌کند در زمان مناسب به تشخیص رسیده و درمان کوتاه تر و کم هزینه‌تر انجام پذیرد.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان