بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

پزشک خانواده یکی از پایه‌های اصلی پزشکی شخص محور است

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی مشهد، بیان کرد: پزشک خانواده یکی از پایه‌های اصلی پزشکی شخص محور است.

دکتر اصغر حاتمی از دبیران اجرائی کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» در ادامه افزود: ما معتقدیم که رسانه‌ها یکی از بازوهای کمکی حوزه سلامت جامعه هستند و ما از ظرفیت خبرنگاران همواره و در مسیر پیش‌برد اهداف جامعه پزشکی و سلامت مردم استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در پزشکی شخص‌محور شرایط بیمار، خانواده و مسائل روحی و روانی بیمار در کنار هم مورد بررسی قرار گرفته و درمان هر فرد با دیگری متفاوت خواهد بود. وی افزود: در این کنگره برنامه‌های اجرایی متناسب با نیاز جامعه تنظیم شده است.

وی با ذکر این نکته که در پزشکی فرد‌محور متناسب با وضعیت فرد تجویز دارو را داریم و یک داروی موثر را به تمامی بیماران تجویز نمی‌کنیم، تاکید کرد: یکی از پایه‌های اصلی پزشکی فردمحور پزشک خانواده است. در پزشکی شخص محور، پزشک عمومی به جهت اطلاعات لازمی که در تمامی حوزه‌ها دارد نقش موثری دارد و در راس هرم درمانی قرار دارد.

دبیر اجرایی کنگره ملی پزشکی شخص‌محور افزود: در پزشکی شخص محور مراجعات به پزشک سطح بندی دارد و توصیه ما به مردم این است که برای هر مشکلی که دارند به جای مراجعه مستقیم به پزشک متخصص یا جراح که در مرحله آخر است، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند و طبق سطح‌بندی‌ها و سیستم نظام ارجاع اقدام کنند. قطعاً در صورت نیاز به سطوح بالاتر ارجاع خواهند شد.

این متخصص داخلی ادامه داد: زمانی که بیماری محور کار کنیم صرفا برای بیماری فرد نسخه تجویز کنیم اما زمانی که دید خود را گسترده می‌کنیم دلایل آن را یافته و دارویی مناسب تجویز می‌کنیم. به عبارتی طبابت شخص محور اثربخش تر خواهد بود.

در ادامه دکتر حاتمی در پاسخ به سوالی در خصوص تجویز اینترنتی دارو اظهار کرد: در فضای مجازی افراد بدون هیچگونه مسئولیت می‌توانند مطلب بگذارند و بسیاری از بیماران مراجعه می‌کنند که در فضای مجازی درمانی را آغاز کردند و زمانی که آن را قطع کردند دچار مشکلات جدی شدند. هرکس باید در حوزه تخصصی خود فعالیت کند و کسی که در فضای مجازی مشاوره پزشکی ارائه می‌کند باید مدرک و پروانه پزشکی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پزشکی یک علم و دانش تخصصی بوده و کسانی که دچار مشکل می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند و از خودرمانی خودداری کند، خاطرنشان کرد: بیشتر خود درمانی‌ها توسط افراد در فضای مجازی و فاقد مسئولیت انجام می‌شود. در حوزه فعالیت مداخله گران در فضای مجازی و حقیقی نظارت داریم و رصد می کنیم و در صورت مشاهده تخلف با آنان برخورد خواهد شد این نظارت با همت سازمان پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری انجام می‌شود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان