بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

غربالگری‌های سرطان روده باید جدی گرفته شود

غربالگری‌های سرطان روده باید جدی گرفته شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر اهمیت غربالگری مرتبط با سرطان‌های روده گفت: کولونوسکوپی بهترین روش غربالگری سرطان روده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر عباس عبدالهی در حاشیه کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» همچنین بیان کرد: رسانه های باید کمک کنند تا مردم را نسبت به ضرورت و اهمیت غربالگریها واقف کنیم؛ سرطان های روده، سرطان های قابل درمان هستند اگر بهنگام تشخیص داده شوند. اما اگر غربالگری انجام نشود و منتظر بروز علائم باشیم؛ مسیر درمان گاه سخت و حتی ناممکن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خونریزی های گوارشی و مقعدی را باید جدی گرفت؛ گفت: تاکید می‌کنم خونریزیهای مقعدی را به حساب بواسیر و هموروئید نگذارید و خود درمانی نکنید. با نخستین علامت به پزشک مراجعه کنید و از انجام کولونوسکوپی طفره نروید. متاسفانه شاهدیم که بعد از شش ماه یا یک سال از علامت دار شدن و خوددرمانی بیمار مراجعه می‌کند و آنجاست که دیگر درمان سخت و پیچیده خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع پزشکی شخص محور بیان کرد: در رویکرد شخص محور، بر اساس شرایط بیمار روش درمانی انتخاب خواهد شد. در سرطان های روده موضوع وراثت نیز اهمیت دارد از اینرو با توجه به شرایط وراثتی و ژنتیکی فرد، سبک زندگی و تغذیه فرد و سایر فاکتورها و ویژگیهای بیمار، روش درمانی و حتی پروتکل غربالگری را توصیه می‌کنیم. مثلا در فردی که سابقه سرطان روده در خانواده دارد سن غربالگریها و فاصله‌ی آن باید کاهش پیدا کند و اقدامات پیشگیرانه نیز در نظر گرفته شود. یا ممکن است روده‌ی یک بیماری که دچار پولیپ هست اما در خانواده سابقه ابتلا به سرطان روده دارد کاملا برداریم . در حالیکه در بیمار سرطانی دیگر ممکن است به برداشتن بخشی از روده بسنده کنیم. لذا پروتکل درمان ثابت نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. حتی نوع داروهای مصرفی نیز بسته به شرایط بیمار متفاوت خواهد بود.

وی بیان کرد: به صورت عادی انجام کولونوسکوپی از 50 سال به بعد توصیه می‌شود؛ به عبارتی افراد دارای سلامت خوب باید غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را از سن 50 تا سن ۷۵ سالگی ادامه دهند و در صورت سالم بودن روده بزرگ هر 10 سال یکبار کولونوسکوپی کافی است. اما در خانواده های پرخطر هم سن غربالگریها کمتر خواهد بود و هم تولی 2 تا 3 سال توصیه می شود.

این جراح در پایان با اشاره به برگزاری «کنگره پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین » از سوی نظام پزشکی مشهد گفت: برگزاری این کنگره به این وسعت و با این موضوع جدید واقعا کار بزرگی بود که نظام پزشکی مشهد آن را عهده دار شد.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان