بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

تغذیه در درمان همه بیماری‌ها اثرگذار است

تغذیه در درمان همه بیماری‌ها اثرگذار است

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه در درمان و دستورالعمل درمان همه بیماری‌ها اثرگذار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر رضا رضوانی در حاشیه کنگره «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» همچنین بیان کرد: تغذیه فرد محور، رویکرد نوینی در علوم پزشکی است که براساس پروفایل ژنتیکی، نیازهای فردی، شرایط زندگی فرد و متناسب با وضعیت سلامتی و بیماری‌های زمینه‌ای آنان تنظیم می شود.

وی در ادامه افزود: مطالعات نشان داده‌اند که تنها تفاوت‌های ژنتیکی افراد توجیه‌کننده پاسخ‌های متفاوت آن‌ها نسبت به درمان‌های دارویی و رژیم‌های تجویزی نمی‌تواند باشد و عوامل مهم دیگری از جمله میکروبیوتهای روده در این امر دخیل هستند. همچنین ویژگیهایی چون سبک زندگی، شغل، مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز در این رابطه اثرگذارند.

وی خاطر نشان کرد: در هر حال همان طور که گفتم تغذیه بخش مهمی از هر درمان است و هیچ بیماری نیست که متاثر از تغذیه نباشد و تغذیه در واقع پروتکل درمانی برای هر بیماری را متاثر می‌کند.

وی افزود: تاریخ طب ابتدا بر اساس پزشکی فردمحور شکل گرفت و با ظهور طب مدرن این مسئله کمرنگ شد تا اینکه مجدد در سالیان اخیر به مسئله پزشکی شخص محور توجه ویژه شد. به همین خاطر تغذیه شخص محور همزمان و حتی قبل پزشکی شخص محور مطرح شد؛ در تغذیه شخص محور حتی شرایط روحی روانی بیمار و شرایط کاری و اتمسفر محیط کاری که فرد در آن حضور دارد اهمیت پیدا می کند. به عنوان مثال توصیه های تغذیه‌ای و رژیم غذایی فردی که دچار اضافه وزن و چاقی است قطعا با تغذیه و درمان یک ورزشکار یا یک بیمار دیابتی فرق می کند.

وی با اشاره به پرهیز از توصیه های رژیم های کاهش وزن افراد به یکدیگر گفت: رژیم کاهش وزن نیز برای هر فرد متفاوت است و اگر یک رژیم در یک فرد پاسخ مناسب بدهد لزوما برای فرد دیگر چنین نخواهد بود.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان