بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 08 ارديبهشت 1403

مقاله ها

مقاومت میکروبی را باید جدی گرفت

مقاومت میکروبی را باید جدی گرفت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی بیوتیک مسئله بسیار مهمی است که باید با فرهنگ سازی درست بین مردم از آن جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر سپیده الیاسی، در حاشیه کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» همچنین بیان کرد: آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند اما در جامعه و بین مردم به اشتباه با عنوان چرک خشک کن شناخته شده ‌اند و متاسفانه مصرف خودسرانه ی این داروها ضررهای جبران ناپذیری را به سلامت مردم وارد کرده و در آینده هزینه های بسیار بالایی را از ناحیه مقاومت میکروبی به نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پزشکی شخص محور در حوزه داروسازی به ویژه داروسازی بالینی گفت: در این رویکرد داروها اختصاصی‌تر و با تنوع بیشتر باید تولید شده و در اختیار بیماران قرار گیرند. در رویکرد شخص‌محور پزشک سعی می‌کند بهترین دارو را که بهترین پاسخ را در بیمار ایجاد می کند برای وی تجویز کنند اما وقتی مشکلات کمبود دارو حاکم است پزشک مجبور است نه بر اساس شرایط بیمار بلکه بر اساس موجودی دارو تجویز کند که این اصلا خوب نیست.

وی افزود: در رویکرد پزشکی شخص محور که به عقیده‌ی من آینده پزشکی را رقم خواهد زد به عنوان مثال وقتی در ۱۰یا 15 سال آینده داروخونه‌ها بخواهند نسخه بپیچند داروهای متنوعی برای درمان یک بیماری وجود خواهند داشت. این داروها هم از منظر نوع دارو هم دوزهای مختلف متکثر خواهند بود. در این رویکرد لازم است که تولید کنندگان داروئی نیز داروها را با توجه به شرایط مختلف بیماران تولید و عرضه کنند.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان