بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

مقاله ها

اختصاص 110 هزار دوز واکسن آسترازنکا به سازمان نظام پزشکی/اصل واکسن زدن مهم است/بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند/45 دوز واکسن اسپوتنیک مخصوص نظام پزشکی در حال توزیع یا توزیع شده است


معاون مدیریت، توسعه و منابع سازمان نظام پزشکی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:

با توجه به توافق انجام شده، در مرحله بعدی همکاری، ۱۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به نظام پزشکی اختصاص پیدا می‌کند و با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، برای اعضای زیر ۵۰ سال ما خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنیم که آغاز واکسیناسیون این افراد با واکسن آسترازنکا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:  تزریق واکسن نیز با اولویت انجام می‌شود. تا کنون 11 هزار و 500  واکسن تزریق شده و فقط 3هزار واکسن در تهران باقی مانده که پیش‌بینی می‌کنیم امروز بخش عمده‌ای از آن‌ها تزریق خواهد شد.

اصل واکسن زدن مهم است

تاجرنیا درباره محدودیت‌ها ی تزریق واکسن آسترازنکا و عوارض لخته شدن خون با تزریق این واکسن، گفت: امروز اولویت اصلی ما این است که هر نوع واکسنی را که داریم ؛ بزنیم زیرا اصل واکسن زدن مهم است. مساله مهم دیگر این است که شرایط موجودمان چگونه است. ما نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورها اصلا در جایگاه انتخاب نیستیم. ما به نوعی هماهنگ و همراه با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستیم. پارت اول اختصاصی به بخش خصوصی صرفا برای افراد بالای ۵۰ سال از کادر درمان است. طبیعتا ما باید طبق آن اقدام می‌کردیم. پارت دوم واکسنی که وارد ‌شده، آسترازنکا است. اگر ما ۲۰۰ هزار دوز اسپوتنیک داشتیم، ترجیح می‌دادیم که آن را دنبال کنیم، اما باید بر اساس مقدورات اقدام کنیم. آسترازنکا هم واکسن بسیار معتبری است.

پیش‌بینی می‌کنیم که تزریق واکسن آسترازنکا در مرحله دوم برای اعضای زیر ۴۵ سال ، در عرض کمتر از ۱۰روز ( مشروط بر این که تخصیص ها به موقع انجام شود) به همه اعضای سازمان ارائه ‌شود.

وی درباره واکسیناسیون خانواده‌های کادر درمان، گفت: در دستورالعمل وزارت بهداشت چیزی مبنی بر اینکه خانواده پزشکان اولویت دارند، تعریف نشده و ما هم به عنوان سازمان نظام پزشکی، قائل نبودیم که خانواده اعضای سازمان را متفاوت ببینیم. البته معتقدیم به همان دلیل که یک پزشک برای مجموعه دولت اهمیت دارد که سلامتی‌اش منجر به سلامتی بیشتر مردم از جهت مسئولیتی که دارد، می‌شود، اگر سازمان بتواند واردات واکسن را داشته و همچنین اگر در راستای سیاست‌های دولت باشد، ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد : این آمادگی را داریم که برای واکسیناسیون آحاد مردم هم به دولت کمک کنیم. اگر قرار باشد ۴۰ میلیون نفر از مردم واکسینه شوند، این اقدام بدون همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی گفت : ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک‌ V به نظام پزشکی اختصاص یافته که ۳۰هزار و 500 دوز آن در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت و 14 هزار و 500 دوز نیز در تهران توزیع شده است.

توافقی با وزارت بهداشت انجام شده تا کادر درمان بخش خصوصی که در معرض بیماری قرار دارند، واکسینه شوند و از آن جا که اطلاعات بخش خصوصی در اختیار سازمان نظام پزشکی است ؛ متولی انجام این کار شد و طبق پروتکل های  وزارت بهداشت واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی در خصوص اولویت بندی واکسیناسیون بخش خصوصی ادامه داد:  در نوبت اول افراد بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند و ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک‌ وی برای نظام پزشکی اختصاص یافته است که ۳۰هزار و 500 دوز  واکسن در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت و 14 هزار و 500 دوز نیز در تهران توزیع شده است.

تاجر نیا اضافه کرد : تعداد افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از این تعداد واکسن است و تخمین ما این بود که به دلیل اینکه برخی افراد در بیمارستان ها واکسن دریافت کرده بودند، این میزان کافی باشد.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : واکسیناسیون برای افراد بالای ۵۰ سال ( به جز یکی دو استان از جمله خوزستان ) به پایان رسیده و در تهران نیز 16 بیمارستان خصوصی برای انجام این مهم فعال هستند و امروز که روز ششم واکسیناسیون است تصور می شود که واکسیناسیون 14هزار و 500 نفر به اتمام برسد و در نوبت اول اعضای سازمان نظام پزشکی که بالای 50 سال دارند، واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند

تاجرنیا همچنین درباره نوع واکسنهایی که به پزشکان و بیماران خاص اختصاص یافته، گفت: بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند و این مباحث را وزارت بهداشت تعیین می‌کند. در حال حاضر واکسن رایگان است، اما با این وجود شایعاتی درباره فروش واکسن مطرح می شود. ما فکر می‌کنیم اصل واکسیناسیون باید زودتر انجام شود. هنوز درباره دریافت هزینه برای واکسن سیاستی مطرح نشده است.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان