بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران : هویت طب عمومی دچار بحران شده است

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران نسبت به انزوا و مهاجرت‌های شغلی و جغرافیایی پزشکان عمومی کشور هشدار داد و گفت: هویت طب عمومی در کشور دچار بحران است و جایگاهی برای این طب در کشور تدوین نشده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران که در مرکز همایش‌های رازی در حال برگزاری است؛ بیان داشت: اگر خدشه‌ای به جایگاه طب عمومی وارد شود، پزشکان عمومی نیز از نقش اصلی و خدماتی که ارائه می‌دهند، باز خواهند ماند

وی طب عمومی را پایه اول برای سایر سطوح درمان دانست و افزود: در حال حاضر با انزوا و مهاجرت شغلی و جغرافیایی پزشکان عمومی در کشور مواجه هستیم به طوری که عده‌ای از حرفه خود دست می‌کشند و برخی نیز نقل مکان می‌کنند که این‌ها هر دو مهاجرت است و پزشکان عمومی را منزوی می‌کند

کامیابی با تاکید بر پیاده سازی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور، اذعان داشت: قطعا با انجام این کار بخش مهمی از هویت طب عمومی بازآفرینی خواهد شد

 وی بر اصلاح نظام پرداخت، اصلاح نظام پایش و همچنین اصلاح بسته خدمات سلامت تاکید کرد و گفت: پزشکی عمومی در جای خودش قرار نگرفته و این به دور از عدل است.

  وی به فعالیت 70 هزار پزشک عمومی در کشور اشاره و بر لزوم تهیه بانک جامع اطلاعات پزشکان عمومی اشاره کرد و افزود : در حال حاضر گروه‌های پزشک عمومی شامل پزشک خانواده شهری و روستایی با 9 هزار نفر، درمانگران اعتیاد 5 تا 6 هزار، شاغلان گرایش پوست و زیبایی 3 تا 5 هزار، شاغلان طب کار که هنوز مشخص نیست و شاغلان وزارت بهداشت، تأمین اجتماعی، انتقال خون و مطب‌های خصوصی می‌شوند.

به گفته وی، بیشترین تراکم پزشکان عمومی در مرکز کشور و در شهرهای بزرگ است و بیشترین پراکندگی نیز مربوط به پزشکان عمومی است.

  رئیس انجمن پزشکان عمومی نرخ بیکاری پزشکان عمومی را از 3 به 23 درصد عنوان کرد و گفت: به طور میانی گفته می‌شود که بین 12 تا 15 درصد بیکاری در این جامعه وجود دارد، 7 تا 10 درصد مشاغل غیرمرتبط دارند و شاهد بالاترین فرسودگی شغلی در این گروه از جامعه پزشکی هستیم. همچنین میزان مسخ شخصیت 94 درصد و 54 درصد فقدان موفقیت فردی را در پزشکان عمومی شاهد هستیم.

وی با بیان این که در همه جای دنیا بیشترین تعداد بیمار به پزشک عمومی اختصاص دارد، اما در کشور ما به متخصص و فوق‌تخصص گرایش بیشتر است، اذعان داشت: همچنین قراردادهایی که در سطح بیمارستان‌های خصوصی و اورژانس بسته می‌شود، شرم‌آور بوده و نیازمند اصلاح است.

  کامیابی تاکید کرد: بی‌تردید با اجرای برنامه پزشک خانواده بخشی از هویت طب عمومی بازآفرینی خواهد شد و بحث پزشک خانواده دارای استانداردها ومعیارهای قابل قبول از نظر علمی و استانداردهای بومی است که پیشنهادات اصلاحی در این زمینه آماده شده است.

 

سایت –سازمان کل نظام پزشکی ایران- چهارشنبه 1 بهمن ماه، 1393

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان