بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

در مجمع عمومی سالیانه نظام پزشکی مطرح شد : ضرورت ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در کشور

بررسی طرح تحول سلامت و نظام ارجاع در مجمع عمومی نظام پزشکی

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سالیانه مرداد ماه 94، گفت: در برنامه ریزی های جدید این مجمع، بررسی جوانب مختلف اجرایی طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور کار هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان قرار گرفته است.

دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی در خصوص طراحی چند کمیسیون کارشناسی از اعضای مجمع برای رسیدگی به طرح تحول و نظام ارجاع، ابراز داشت: دراین راستا به ریاست کل پیشنهاد تقویت  کمیسیون های مشورتی شورای عالی سازمان نظام پزشکی را با اعضای علاقمند و کارشناس مجمع عمومی دادیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای طرح تحول سلامت، فراهم آوردن تصویری واقعی و به دور از جنبه های القایی در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: اگر نتایح مثبتی در زمینه ارتقای شاخص های مورد قبول به بارآمده حتما باید مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت اگر نقاط ضعفی وجود دارد کهمانع از اجرا و دوام برنامه ها است، باید مشخص شده و فردیت جامعه پزشکی کاملا روشنشود.

وی اضافه کرد:در این راستا تاثیرگذاری مراحل گوناگون طرح تحول سلامت در ایجاد زمینه های آینده سلامت در جامعه ایران و بررسی نقش آن در ترقی و یا احیانا تخریب این آینده باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

آقازاده اظهار داشت: نتایج این کارشناسی ها در اختیار مقامات در وزارت بهداشت، وزارت رفاه، شورای عالی سازمان نظام پزشکی و معاونت امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کمیسیون بهداشت  مجلس قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه پیرو این مهم درخواست برگزاری جلسه ای را با حضور همکاران کارشناس مجمع عمومی از وزیر بهداشت کردیم، افزود: در این جلسه نتایج اولیه بررسی ها را به ایشان ارائه و درخواست همکاری و اعتماد متقابل با انجمن پزشکان عمومی ایران و شورای عالی سازمان برای پخته تر شدن کارشناسی ها را خواهیم داشت.

 وی ادامه داد: در پایان نیز نتایج به دست آمده از اعضای مجمع عمومی، شورای عالی سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار خواهیم داد

آقازاده با تاکید بر اینکه هدف ما در این کارشناسی ها بر این است که ببینیم چه سیستم و روشی هم برای گیرندگان خدمات و هم ارائه دهندگان سلامت که جامعه پزشکی هستند، مفید و موثر است، ابراز داشت: برای بهره مندی از این مهم باید دو طرف مسئله را صیانت کنیم.

 

ضرورت ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در کشور

وی ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور را یکی دیگر از اهداف برخی از سازمان ها و نهادها عنوان کرد و افزود: خواهان بررسی این مهم هستیم که ببینیم با چه ساختار و شرایطی، جایگاه مناسب و متعالی را برای پزشکان عمومی در نظام سلامت بتوان تثبیت کرد.

وی با  انتقاد از مقلد بودن در شیوه نظام ارجاع کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: باید از نظام ارجاع کشورهای دیگر الگو برداری کرده و آن را ایرانی کنیم.

به گفته وی تجاربی از پزشک خانواده روستایی در کشور و تجربه پزشک خانواده شهری دردو استان فارس و مازنداران در طی سه سال اخیر به دست آمده و به طور پراکنده نیز در حاشیه شهرهای بزرگ و تبریز روش های نوینی را آغاز کرده اند که باید همه جمع بندی شود و با شرایط و ویژگی های جامعه، استان و کشور ما سازگار شود.

وی با پرسشی مبنی بر اینکه آیا نظام ارجاع و سطح بندی می تواند به ارتقای سلامت کشور کمک کند یا خیر، اظهار داشت: اگر پاسخ مثبت است باید در شکل اجرایی-عملی آن، نقایص طرح ها و اجرای نسخه 02 که با شتاب و بدون هیچ زیرساخت اجرا شد و زحمات فراوانی را بر بهداشت و درمان کشور و پزشکان تحمیل کرد، تغییراتی ایجاد شود.

آقازاده در ادامه تاکید کرد: این حقیقت غیرقابل انکار است که تنها راه سامان گرفتن و مدیریت صحیح بر سلامت کشور، برقراری نظام ارجاع و پزشک خانواده است که بهترین انطباق را با ارائه مراقبت های اولیه سلامت دارد.

وی جمع بندی تجربه استان ها و برطرف کردن نقاط ضعف آن ها را در نظام سلامت جزو اهداف محتوایی مجمع عمومی خواند و تصریح کرد: از نظر اجرایی هم درخواست جلسه ای را با وزیر بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل کمیسیون ها و ارائه جمع بندی ها به موارد ذیربط را در نظر داریم تا انجام دهیم.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در پایان گفت: تلاش ها در این راستا به این علت است که معتقدیم نظام پزشکی وظیفه خطیری در تعیین استراتژی سلامت در کشورمان بر عهده دارد و این وظیفه از ماهیت نظام پزشکی به عنوان یک نهاد غیر دولتی که وظایف و اختیارات قانونی مربوط به جامعه پزشکی را بر عهده دارد و در حقیقت بخشی از اختیارات اجرایی و سیاست گذاری دولت به آن تفویض شده است، ناشی می گردد.

 

سازمان کل نظام پزشکی جمهوری اسلامیایران - دوشنبه ۲۷مهر ۱۳۹۴

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان