بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

خرید خدمت از ماماها مقرون به صرفه‌ تر است

خرید خدمت از ماماها مقرون به صرفه‌ تر است  رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: رشد تعرفه‌ها در ۲۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در این میان برخی گروه‌ها از جمله ماماها جزء آسیب‌پذیرترین اقشار بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی در مراسم روز جهانی ماما، بیان داشت: گروه مامایی بسیار ارزشمند و مهم است و پیشینه بسیار درخشانی دارد. آنها جزء اولین گروه‌هایی بودند که در نظام سلامت و در سال‌های دور دارای دفتر کار شدند. این امر، علت تاکید جامعه مامایی بر استقلال هویتی است که یکی از دغدغه‌های جدی آنها شمرده می‌شود. آنها از سال‌های گذشته در تلاش هستند که این استقلال حرفه‌ای را به رسمیت بشناسیم. ما نیز در برنامه ریزی‌های سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کنیم که به این موضوع توجه کنیم.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود با توجه به تغییرات شگرفی که در حوزه مامایی ایجاد شده است شاهد ارتقای هویت حرفه‌ای و مستقل آنها باشیم. ما در سازمان نظام پزشکی این موضوع را دنبال می‌کنیم.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ضمن اشاره به حضور بیش از پیش ماماها در نظام سلامت، افزود: امروز شرایط متفاوتی در عرصه سلامت ایجاد شده است که به واسطه آن می‌توان از حداکثر توان ماماها بهره برد. این موضوع کاملا محقق است و باید در عرصه بهره برداری از این خدمات با نگاه نوینی حرکت کنیم.
زالی با بیان اینکه امروز در کشورهای توسعه یافته، ماماها نقش‌های جدید، متعالی و فراگیرتری در نظام سلامت ایفا می‌کنند ادامه داد: طی چند سال اخیر تلاش شد تا در راستای ارتقای عمودی رشته مامایی گام‌هایی برداشته شود. این امر امروز در حال انجام است، اما کافی نیست. سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در این زمینه اشتراک نظر دارند و می‌توانند شاهد بهره وری بیشتر گروه مامایی باشند.
وی در خصوص آخرین وضعیت تعرفه گذاری خدمات مامایی نیز توضیح داد و گفت: ماماها سال‌های متمادی است که دفاتر کار مستقل دارند، اما یکی از گروه‌های مظلوم در حوزه تعرفه گذاری هستند. رشد تعرفه‌ها در ۲۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در این میان برخی گروه‌ها از جمله ماماها جزء آسیب‌پذیرترین اقشار بودند. اگر وزارت بهداشت و رفاه با همکاری یکدیگر به این سمت حرکت کنند، می‌توان علاوه بر ویزیت مامایی، خدمات دفاتر آنها را تعریف و تعرفه گذاری خدمتی را نیز انجام داد. این اقدامات در بخش خصوصی دور از دسترس نیست.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص وضعیت حمایت‌های بیمه‌ای از ماماها گفت: اقتصاد دفاتر مامایی وابسته به حمایت‌های بیمه‌ای است. اگر این حمایت از آنها محقق نشود آسیب جدی می‌بینند. امروز از گوشه و کنار کشور گزارش می‌شود که بسیاری از همکاران با سابقه ماما در اداره مطب‌های خود با مشکل جدی روبرو شده‌اند. مطالبه جدی، عمیق و مزمنی در بحث بیمه‌ها و قرارداد مستقل ماماها وجود دارد که امیدواریم این امر بزودی محقق شود.
وی ادامه داد: در این خصوص دو سال پیش در شورای عالی بیمه مصوب شد که به صورت آزمایشی عقد قرارداد مستقل بین ماماها و بیمه‌ها در سه استان انجام شود، اما تا کنون به علت فرآیند طولانی بروکراتیک، کار محقق نشده است. ولی در تلاش هستیم که بزودی این کار را انجام دهیم. امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت و رفاه این امر از حالت پایلوت خارج و به صورت ملی اجرا شود؛ چرا که خرید خدمت از ماماها مقرون به صرفه‌تر است و نتایج مثبتی دارد.
زالی اضافه کرد: آخرین ویرایش ابلاغی شرح وظایف ماماها مربوط به سال ۸۸ بود که امروز نیازمند بازنگری است. چرا که طرح تحول سلامت و تغییرات سیاست‌های جمعیتی زمینه مناسبی برای فعالیت‌های جدید آنها ایجاد کرده است.
وی ضمن اشاره به وضعیت نامناسب ماماها از نظر پرداخت مالیات ادامه داد: امروز بسیاری از ماماها با وجود کاهش درآمد خود شاهد رشد مالیاتی بوده‌اند و از این موضوع گلایه مند هستند. لازم است سازمان مالیات به ماماها نگاه متفاوتی داشته باشد و این امکان ایجاد شود که جزء گروه‌هایی با بیشترین تخفیف مالیاتی قرار گیرند.
زالی در پایان یاد آور شد: این حجم از مطالبات مانع از رشد گروه مامایی نشده و امروز شاهد حضور آنها در صعب العبورترین مناطق کشور برای ارائه ابعاد مختلف سلامت باروری و بانوان هستیم.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان