بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر تبلیغات امور پزشکی و تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی ، مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی ، بهداشتی(ابلاغ 1397)

 

دستور العمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر تیلیغات و انتشار آگهی دارویی ، مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی ، بهداشتی و امور پزشکی (ابلاغ 97)


(موضوع بند ب ماده 3 از فصل دوم قانون سازمان نظام پزشکی ایران مصوب 25/1/83 مجلس شورای اسلامی )


ماده 1 – حیطه موارد مشمول این دستورالعمل عبارت است از مواد دارویی ، خوراکی ، آشامیدنی ، بهداشتی ، تجهیزات پزشکی و امور پزشکی به شرح ذیل :
الف – منظور از مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی کلیه مواردی است که مشمول قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334 مجلس و اصلاحیه های بعدی آن می شود که برای تولید ، واردات و توزیع نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دارند.
ب – منظور از دارو تمام اقلام دارویی ، مواد اولیه ، ملزومات دارویی و مکمل ها می باشند که مشمول قانون مربوط به مقررات امور پزشکی ، دارویی ، مواد خوردنی و آشامیدنی ، مصوب 1334 مجلس و آیین نامه و ضوابط دارویی مصوب 1389 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می شوند .
ج – منظور از تجهیزات پزشکی کلیه مواردی است که مشمول آیین نامه تجهیزات پزشکی مصوب 1386 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و اصلاحیه های بعدی آن می شود.
د – منظور از امور پزشکی کلیه خدمات حوزه سلامت است که توسط شاغلین حرف پزشکی و وابسته و موسسات درمانی طبق موازین علمی ، شرعی و قانونی با رعایت نظامات دولتی ، صنفی و حرفه ای ارائه می شود.
تبصره – هر ماده ، محصول یا خدمتی خارج از تعاریف فوق نیز ، چنانچه مدعی هر گونه اثرات درمانی ، تشخیصی ، پیشگیری و بازتوانی گردد ، مشمول این دستورالعمل خواهد بود.
ماده 2 – منظور از تبلیغات هر گونه پیام یا اطلاع رسانی است که منجر به ترغیب دریافت یا مصرف توسط دریافت کنندگان بالقوه یا بالفعل خدمات یا مصرف کنندگان بالقوه یا بالفعل محصولات موضوع این دستورالعمل گردد ( خبر ، گزارش ، رپرتاژ آگهی ، تفسیر ، مصاحبه ، مقاله ، آموزش ، کارگاه آموزشی ، پیام یا شعار سلامتی نیز که منجر به ترغیب یا دریافت خدمت یا محصول موضع این دستورالعمل گردد می تواند به منزله تبلیغات محسوب گردد. )
تبصره : مرجع تشخیص در خصوص مصادیق تبلیغات ماده 2 کمیته های تبلیغات موضوع این دستورالعمل می باشد.
ماده 3- تبلیغات از طریق هر یک از رسانه های عمومی و خصوصی دیداری و شنیداری از قبیل صدا و سیما ، شبکه های ماهواره ای ، محصولات ویدئویی و چند رسانه ای ، مطبوعات  ، سینما ، اینترنت ، شبکه های اجتماعی مجازی ،وبسایت ، تلفن ، پیامک ، بلوتوث ، شبکه های صوتی ، تصویری سازمانی و تولیدات چاپی مانند برگه های تراکت ، کاتالوگ ، بروشور ، پوستر ، دفترچه های راهنما ، تبلیغات مندرج بر روی بسته بندی کالاها ، برچسب ، کارت ویزیت ، بیلبورد ، تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و هر گونه تبلیغات محیطی ، داخل یا خارج وسایط نقلیه ، غرفه های نمایشگاهی ، اسلاید ، بانک های اطلاعاتی ، انواع رسانه های چاپی اعم از نشریات تخصصی پزشکی و نشریات با مخاطب عام ، کلیه هدایای تبلیغاتی تحت شمول این دستورالعمل هستند.
ماده 4 – انجام هر گونه تبلیغات در خصوص موضعات ماده 1 و از طریق رسانه های مندرج در ماده 3 نیازمند اخذ مجوز تبلیغات از سازمان نظام پزشکی می باشد.
ماده 5 – مرجع صدور مجوز تبلیغات ، سازمان نظام پزشکی شهرستان محل تبلیغات می باشد که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می نماید .
تبصره 1 : انجام تبلیغات در یک یا چند شهرستان خارج از محل ارایه خدمت امکانپذیر است که در این صورت متقاضی موظف است جهت تبلیغات در هرشهرستان ، از نظام پزشکی حوزه جغرافیایی محل انجام تبلیغات مراحل اخذ مجوز را طی کند . در این صورت سازمان صادرکننده مجوز ، موظف است صدور مجوز را به رییس شورای هماهنگی استان محل انجام تبلیغات و نظام پزشکی محل فعالیت اعلام نماید .
تبصره 2 :رونوشت مجوز های صادره در خصوص انجام تبلیغات در صدا و سیمای استان و فضای مجازی می بایست به شورای هماهنگی استان منعکس گردد.
تبصره 3 – مراحل بررسی و صدور مجوز تبلیغات در صدا و سیمای مرکز و نشریات سراسری توسط کمیته مرکزی تبلیغات صورت می پذیرد.
ماده 6 – صدور مجوز صرفا جهت تبلیغات محصولات ، تجهیزات ، مواد و خدماتی مجاز است که اشخاص ، شرکتها و موسسات مربوطه قبلا پروانه تاسیس ، بهره برداری ، ساخت یا مجوز ورود و توزیع محصول یا پروانه ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی موضوع تبلیغات را از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان نظام پزشکی یا سایر مراجع ذیصلاح حوزه سلامت اخذ نموده باشند . جهت تبلیغ آن دسته از محصولات که استاندارد آنها اجباری اعلام شده علاوه بر سایر مدارک ، داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد کالا و تخفیفات صنعتی ایران الزامی است .
ماده 7 – تبلیغ داروها و نیز ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه های عمومی که مخاطب آنها عموم مردم می باشند ممنوع است مگر در موارد خاص به تشخیص کمیسیون تخصصی مشورتی تبلیغات شورای عالی .
ماده 8- صدور مجوز تبلیغات در خصوص ادعاهای مربوط به اثرات تشخیصی درمانی پیشگیری و بازتوانی کلیه کالاها و محصولات موضوع این دستورالعمل صرفا مطابق با تاییدیه رسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امکانپذیر می باشد.
ماده 9 – صدور مجوز تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت مطابق لیست اعلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجاز نیست.
ماده 10 – محتوای تبلیغات مطبها و دفاتر کار نباید موجب تنزیل شان جامعه پزشکی شود. تشخیص با مرجع صادر کننده مجوز می باشد .
ماده 11 – در آگهی های اعضای سازمان درج نام و نام خانوادگی ، شماره نظام پزشکی ، آخرین مدرک تحصیلی بر اساس عناوین مندرج در پروانه مطب / دفتر کار و نشانی مطب یا دفتر کار الزامی است . درج درجه دانشگاهی مصوب وزارت بهداشت ، تلفن ، نشانی الکترونیکی ، ساعات و ایام پذیرایی بیماران و بیمه های طرف قرارداد نیز اختیاری است.
تبصره 1 : پزشکان و دندانپزشکان عمومی میتوانند شرح خدمات مجاز و حداکثر سه رشته تخصص مصوب مورد علاقه خود را بدون ذکر عنوان متخصص و پزشکان متخصص می توانند شرح خدمات مجاز و همچنین دو رشته مصوب فلوشیب یا فوق تخصص مورد علاقه خود را بدون ذکر عنوان فلوشیب و فوق تخصص در تبلیغ درج نمایند و در ضمن درج عناوین غیر بالینی در تبلیغات مطبها و دفاتر کار مجاز نیست . رشته طبابت مذکور می بایست از بین عناوین تخصص ، فوق تخصص و فلوشیبی باشد که در حال حاضر در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال تدریس است.
تبصره 2 : عناوین مجاز تخصصی قابل درج در تبلیغات پزشکان و دندانپزشکان عمومی و عناوین مجاز فلوشیب و فوق تخصص قابل درج در تبلیغات متخصصان ظرف مدت شش ماه از تصویب این آیین نامه توسط شورای عالی نظام پزشکی تصویب و اعلام می گردد. عناوین مذکور هر ساله توسط شورای عالی سازمان نظام پزشکی بازنگری می شود.
ماده 12 – درج نام کامل موسسه بر اساس پروانه بهره برداری ، شماره پروانه بهره برداری ، نشانی و شماره تلفن در تبلیغات موسسات تشخیصی درمانی الزامی است و معرفی بخشهای موسسه ، شرح خدمات مجاز ، آدرس الکترونیکی ، بیمه های طرف قرارداد ، ساعات فعالیت ، نام سازمان صادرکننده مجوز بلامانع است.
ماده 13- استفاده از هر گونه عبارت تشویقی در تبلیغات ( از قبیل تعیین درصد ، پورسانت ، تعیین جایزه ، هدیه ، قرعه کشی ، اقساط ، تضمینی ، رایگان ، تخفیف ) ممنوع است .
ماده 14 – استفاده از صفات تفضیلی و عالی ( بهترین ، برترین ، اولین ، مجهزترین ، و موارد مشابه ) در تبلیغات مجاز نمی باشد .
ماده 15 – استفاده از تصاویر کل یا هر قسمتی از بدن بیمار به هر شکل منجمله عکس قبل و بعد از عمل در تبلیغات ممنوع است.
ماده 16 : استفاده از نام و آرم موسسات و سازمان های تعیین کیفیت و استاندارد داخلی و خارجی مورد قبول وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی که صرفا تایید کننده و بیان کننده کیفیت است بلامانع است.
ماده 17 : صدور مجور جهت تبلیغات محیطی مطبها و موسسات صرفا به صورت بیلبورد ، تابلوهای تبلیغاتی شهری ، تابلو های دیجیتال ، تلویزیونهای تبلیغاتی شهری ، پلاکارد ، بنر ،  پوستر و صرفا در محدوده جغرافیایی شهری طبق ضوابط وزارت کشور بلامانع است . ابعاد تبلیغات محیطی برای مطبها و موسسات : حداکثر 200 *300 سانتی متر می باشد.
ماده 18 – مدت اعتبار مجوزهای تبلیغاتی شش ماهه است.
ماده 19 – ذکر شماره مجوز تبلیغات سازمان نظام پزشکی به عنوان مرجع صدور مجوز تبیلغات در کلیه آگهی ها الزامی است.
تبصره : درج شماره مجوز تبلیغات سازمان نظام پزشکی در تبلیغات فاقد مجوز و هر گونه تغییر در محتوای مجوزهای صادره از مصادیق جعل به شمار می رود و مشمول قوانین انتظامی و کیفری می شود.
ماده 20 – تعرفه کارشناسی و صدور و تمدید مجوز تبلیغات موضوع این دستورالعمل سالانه از طرف سازمان نظام پزشکی کل پیشنهاد و توسط شورای عالی نظام پزشکی تصویب و به نظام پزشکی های سراسر کشور ابلاغ می گردد ، تعرفه کارشناسی تنها در مورد تبلیغات کالاها اخذ می شود.
ماده 21 – صدور تبلیغات برای متقاضیان حرف پزشکی که محکومیت انتظامی دارند تا زمان رفع سوء اثر ممکن نخواهد بود.
ماده 22- متقاضیان تبلیغات ، کانونهای آگهی و تبلیغاتی ، مطبوعات و رسانه های کشور ضمن رعایت مفاد این دستورالعمل موظف به رعایت ماده 12 آئین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب شورای انقلاب فرهنگی می باشند .
ماده 23- کلیه موارد مندرج در آیین نامه اجرائی ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان  که در این دستورالعمل به آن اشاره نگردیده است لازم الاجرا می باشد.
ماده 24 – تبلیغات در شبکه های ماهواره ای که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند .
ماده 25- به منظور صدور مجوز تبلیغات و نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل ، هماهنگی با سایر ارگانها و نهادهای رسمی کشور و رسیدگی به موارد اعتراض و ارائه پیشنهادات به دبیرخانه شورای عالی کمیته ای با ترکیب زیر تحت عنوان کمیته مرکزی تبلیغات در معاونت فنی و نظارت نظام پزشکی کل تشکیل می گردد:
1)معاون فنی و نظارت به عنوان رییس کمیته
2)دو نفر از اعضای شورای عالی نظام پزشکی
3)مدیر کل نظارت به عنوان دبیر کمیته
4)مدیر کل صلاحیت های حرفه ای
5)مدیر ترویج اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی
6)معاون انتظامی با نماینده تام الاختیار وی
7)نماینده تام الاختیار سازمان صدا وسیما
8)نماینده کمیسیون تخصصی مشورتی تبلیغات شورای عالی
9)یک نفر نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به انتخاب وزیر
10)یک نفر نماینده تام الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
11)یک نفر نماینده تام الاختیار وزارت کشور
12)یک نفر نماینده تام الاختیار سازمان تعزیرات حکومتی
ماده 26 – وظایف و اختیارات کمیته مرکزی تبلیعات به شرح ذیل می باشد:
1)صدور مجوز تبلیغات موارد مندرج در تبصره 3 ماده 5 این دستورالعمل
2)نظارت بر اجرای مطلوب دستورالعمل تبلیغات
3)بررسی ملاحظات منطقه ای ، جغرافیایی ، فرهنگی در سطح کشور و انعکاس پیشنهادات مربوطه به دبیر خانه شورای عالی
4)بررسی و اتخاذ تصمیم در رابطه با مواردی که متقاضی تبلیغات به رای کمیته های تبلیغاتی استانی اعتراض دارد.
5)هماهنگی با سایر ارگانها و نهادهای رسمی کشور
ماده 27 – شورای های هماهنگی نظام پزشکی استانها موظف می باشند کمیته ای با ترکیب زیر تحت عنوان کمیته تبلیغات استانی به منظور نظارت بر اجرای مطلوب این دستورالعمل در استان ، هماهنگی با سایر ارگانها و نهادهای رسمی استانی و رسیدگی به موارد اعتراض به صدور مجوز تبلیغات توسط شهرستانها و نیز ارائه پیشنهادات به کمیته مرکزی تبلیغات تشکیل دهند :
1)رییس یا نایب رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان به عنوان رییس کمیته
2) معاون فنی و نظارت مرکز استان به عنوان دبیر کمیته
3)دو نفر از اعضای هیات مدیره نظام پزشکی مرکز استان
4)رییس هیات تجدید نظر انتظامی استان
5)رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان یا نماینده تام الاختیار وی
6)مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا نماینده تام الاختیار وی
7)مدیر کل یا نماینده تام الاختیار صدا و سیمای مرکز استان
8)نماینده تام الاختیار شهرداری مرکز استان
تبصره :بر حسب نیاز در رابطه با پرونده تبلیغاتی شهرستان استان رییس نظام پزشکی شهرستان دعوت خواهد شد.
ماده 28 – وظایف و اختیارات کمیته تبلیغاتی استانی به شرح ذیل می باشد :
1)نظارت بر اجرای مطلوب دستورالعمل تبلیغات در سطح استان
2)بررسی ملاحظات بومی ، منطقه ای ، جغرافیایی ، فرهنگی در سطح استان و انعکاس پیشنهادات مربوط به کمیته مرکزی تبلیغات نظام پزشکی کل
3)بررسی و اتخاذ تصمیم در رابطه با مواردی که متقاضی به متن مندرجات ، عدم صدور و یا تاخیر در صدور مجوز تبلیغات در شهرستان های استان مربوطه معترض می باشد.
4)هماهنگی با سایر ارگانها و نهادهای رسمی استان
ماده 29- به منظور بررسی درخواست و صدور مجوز تبلیغات در نظام پزشکی های مرکز استان ، کمیته ای با ترکیب زیر تشکیل می گردد :
1) رییس نظام پزشکی مرکز استان به عنوان رییس کمیته
2)معاون فنی و نظارت مرکز استان به عنوان دبیر کمیته
3)دو نفر از اعضا هیات مدیره به انتخاب هیات مدیره ( یک نفر به عنوان نماینده پزشکان ، دندانپزشکان و داروسازان و یک نفر به عنوان نماینده گروه های پروانه دار مندرج در ماده 12 فصل چهارم قانون سازمان نظام پزشکی)
4)معاون انتظامی نظام پزشکی مرکز استان
5)رییس دانشگاه علوم پزشکی یا نماینده تام الاختیار وی
6)مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا نماینده تام الاختیار وی
7)مدیر کل یا نماینده تام الاختیار صدا وسیمای استان
8)نماینده تام الاختیار شهرداری مرکز استان
ماده 30 – در نظام پزشکی های سایر شهرستان های استان ، ترکیب کمیته به شرح زیر خواهد بود:
1) رییس نظام پزشکی شهرستان به عنوان رییس کمیته تبلیغات شهرستان
2)دادستان انتظامی شهرستان
3)کارشناس صدور پروانه ها به عنوان دبیر
4)مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان یا نماینده تام الاختیار وی
5)رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی
6)دو نفر از اعضا هیات مدیره به انتخاب هیات مدیره ( یک نفر به عنوان نماینده پزشکان ، دندانپزشکان و داروسازان و یک نفر به عنوان نماینده گروه های پروانه دار گروههای مندرج در ماده 11 فصل چهارم قانون سازمان نظام پزشکی)
7)نماینده تام الاختیار شهرداری
8)نماینده اداره تعزیرات حکومتی
تبصره : روسای هر یک از کمیته ها میتوانند حسب مورد از نمایندگان ارگانها و دستگاههای ذیربط جهت شرکت در کمیته بدون حق رای دعوت بعمل آورند.
ماده 31- کلیه متخلفان از این دستورالعمل اعم از متقاضیان تبلیغات ( موضوع ماده 1 و 2 این دستورالعمل)، رسانه ها و سایر جایگاههای اطلاع رسانی و تبلیغاتی و سایر نهادها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی و خصوصی با شکایت سازمان نظام پزشکی در مراجع قضایی و انتظامی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.
تبصره : تخلفات تبلیغاتی اعضا جامعه پزشکی در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی و در صورت نیاز در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
ماده 32- از زمان ابلاغ این دستورالعمل کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های قبلی مغایر با این دستورالعمل ملغی می گردد.
این دستورالعمل مشتمل بر 32 ماده و 11 تبصره ذدر تاریخ 25/7/97 توسط شورایعالی سازمان نظام پزشکی به تصویب رسید.

                                                          

                            

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان