بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : شنبه, 01 ارديبهشت 1403

روش رادیوسینوکتومی بیشترین اثربخشی را در بیماری هموفیلی دارد

دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روش رادیوسینوکتومی بیشترین اثربخشی را در بیماران هموفیلی دارد، اما در درمان بیماریهای دیگر مثل "روماتیدآرتوئید" نیز به کار می رود.

به گزارش وب دا، دکتر زهرا بدیعی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از تهران دومین محل در کشور است که موفق به انجام روش رادیوسینوکتومی" یا حذف غشای داخل مفصلی به وسیله مواد رادیواکتیویته  از روشهای کنترل و درمان بیماری هموفیلی شده است.
وی خاطر نشان کرد: این روش نسبت به روش های دیگر درمان خونریزی مفصلی در بیماران هموفیلی هزینه کمتری در بردارد و از طرفی به صورت سرپایی انجام می شود و افزون بر 70 درصد بیماران هموفیلی با این روش با یک تزریق بهبود می یابند.
به گفته وی، با این حال هر بیمار هموفیلی کاندید روش رادیوسینوکتومی نیست.
وی انجام درمان های پیشگیرانه و تزریق فاکتورهای انعقادی و  عمل جراحی تعویض مفصل را از دیگر روشهای درمان و کنترل بیمای هموفیلی عنوان کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درمان های پیشگیرانه برای گروه زیر 15 سال در فرم های شدید بیماری یکی از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت و درمان برای این گروه بیماریها از سال گذشته تاکنون بوده است، به طوریکه با تزریق فاکتورهای انعقادی بیمار از فرم شدید به متوسط یا خفیف تبدیل می شود.
دکتر بدیعی با بیان اینکه  99 درصد مبتلایان به بیماری هموفیلی را مردان تشکیل می دهند و این بیماری به ندرت در زنان مشاهده می شود، افزود: هموفیلی یکی از انواع اختلالات انعقاد خون مادرزادی است که وابسته به جنس بوده و از نظر توارث وابسته به کروموزم ایکس است.
وی با اشاره به اینکه هموفیلی به دو بخش A و B تقسیم می شود اظهار کرد: هموفیلی A براثر کمبود فاکتور انعقادی 8 و هموفیلی B بر اثر کمبود فاکتور انعقادی 9 ایجاد می شود و این بیماران به طور خود به خود مستعد بروز خونریزی هستند.
وی گفت: غیر از بیماری هموفیلی شیوع سایر اختلالات خونریزی دهنده بین زنان و مردان تقریبا مساوی است.
این فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی اطفال افزود: شیوع اختلالات انعقادی نادر که شامل چندین نوع بیماری است در خراسان رضوی اغلب به دلیل ازدواج های فامیلی است.
دکتر بدیعی اظهار کرد: خونریزی داخل مفصلی یکی ازشایع ترین و پرعارضه ترین تبعات بیماری هموفیلی است به طوریکه این خونریزی ها از سنی که کودک شروع به چهار دست و پا راه رفتن می کند، آغاز می شود.
به گفته وی اگر خونریزی های مفصلی کنترل نشوند، مفاصل از حالت طبیعی خارج شده و غیر فعال می شوند و کودک به سوی معلولیت پیش می رود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان