بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

ابتلای11.37 درصد از مردم 25 تا70 ساله کشور به دیابت/ لزوم تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و به ویژه دیابت

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت شعار امسال سازمان جهانی بهداشت را غلبه بر دیابت عنوان کرد و افزود: میزان ابتلا و یا در معرض ابتلا به دیابت در کشور ما 11.37 درصد در سنین 25 تا 70 سال است.

به گزارش وبدا، دکتر عباس زارع نژاد در نشست خبری هفته سلامت که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به7 آوریل؛ روز جهانی بهداشت، افزود: از سال گذشته در کشور ما هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت برگزار می شود و اولویت و شعار اصلی سازمان بهداشت جهانی برای امسال، موضوع مهم دیابت است.

وی در خصوص آمارها و پیش بینی های جهانی در خصوص بیماری دیابت، اظهار داشت: در سال2013 در دنیا5 میلیون مرگ بر اثر دیابت اتفاق افتاد و در سال 2015 نیز پیش بینی شد که 415 میلیون نفر مبتلا به دیابت و به همین تعداد نیز در معرض این بیماری هستند.

دکتر زارع نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود که تا15 سال آینده حدود 1 میلیارد نفر از مردم دنیا به بیماری دیابت مبتلا شوند و یا در معرض آن قرار داشته باشند.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت با بیان اینکه متوسط ابتلا به دیابت در برخی از کشور های منطقه مانند عربستان و کویت15 تا 17 درصد است، افزود: در این کشورها 15 درصد از بودجه صرف هزینه های دیابت می شود همچنین در کشور ما نیز 11.37درصد از افراد 25 تا 70 ساله به این بیماری مبتلا هستند.

مشاور وزیر بهداشت و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیمی از مرگ های زودهنگام در منطقه EMROسازمان بهداشت جهانی را مربوط به دیابت دانست و از ابتلای4.5 تا5 میلیون نفر از مردم ایران به دیابت خبر داد و افزود: نیمی از افراد نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و طبق بررسی های جدید، حدود 6 میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت با بیان اینکه تا10 سال آینده طبق هشدارهای سازمان بهداشت جهانی با اپیدمی دیابت روبرو هستیم، بر ضرورت توجه حاکمیت و ارکان مختلف کشور تاکید کرد و اظهار داشت: پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر به ویژه دیابت بسیار مهم است که می توان با تغییر در سبک زندگی و کاهش10 درصدی وزن و نیز تحرک بدنی به میزان 150 دقیقه در هفته از بروز و عوارض دیابت پیشگیری کرد.

دکتر زارع نژاد به ذکر روزهای هفته سلامت پرداخت و گفت: روز چهارشنبه با شعار عزم ملی برای تحقق اهداف سند بیماری های غیرواگیر، پنج شنبه تحت عنوان بهداشت عمومی، جمعه فعالیت بدنی، ورزش و سلامت، شنبه با شعار غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم، یکشنبه تحت عنوان سلامت، نقش غذا و دارو، دوشنبه با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه سلامت و همچنین سه شنبه با شعار آموزش، خود مراقبتی و سلامت نامگذاری شده اند که برای هر روز برنامه های مناسبی در سطح ملی و استانی طراحی شده است.

مشاور وزیر بهداشت و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از برگزاری برنامه مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر در روز سه شنبه خبر داد و گفت: در قالب این برنامه یک هزار و 200 نفر از دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان که به عنوان سفیران سلامت انتخاب شده برگزار می شود و این دانش آموزان برای گسترش آموزش های پیشگیرانه در مدارس و بین دوستان و خانواده خود، تلاش خواهند کرد.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت در خصوص برنامه های وزارت بهداشت برای هفته سلامت نیز تصریح کرد: وزیر بهداشت روز چهارشنبه گزارشی از بیماری های غیرواگیر را در هیات دولت قرائت می کند و در روز پنجشنبه نیز با جمعی از مراجع عظام تقلید در قم دیدار می کند.

دکتر زارع نژادضمن تاکید بر اهمیت فعالیت های بدنی و ورزش، به برگزاری پیاده روی خانوادگی در روز جمعه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این مراسم در تهران از میدان خمینی و پیاده راه تاریخی میدان مشق آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: دکتر سیاری؛ رییس ستاد برگزاری هفته سلامت در تهران و همزمان در سراسر کشور روسای دانشگاه های علوم پزشکی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

به گفته دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت با توجه به دو پایش در یزد و متوسط ابتلای17 و 22 درصدی از مردم یزد به دیابت که در مقایسه با 11.37 کشوری بیشتر است، همایش ملی سلامت در یزد برگزار خواهد شد.

مشاور وزیر بهداشت و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان از برگزاری مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت و رونمایی از برچسب اصالت دارو در هفته سلامت به عنوان یکی دیگر از برنامه های هفته سلامت یاد کرد.

 

سایت وزارت بهداشت : دوشنبه ٣٠ فروردين ١٣٩٥

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان