بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 31 فروردين 1403

اختراع کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میان ایده های برتر کشور

در دومین فستیوال تجهیزات پزشکی در نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۱۷، اختراع کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از هفت ایده برتر کشور معرفی شد.

به گزارش وب دا، دستگاه انتقال انواع مایعات به وسایل اندوارولوژی و تمامی عملهای جراحی بسته و باز که توسط علیرضا بازقندی پرستار بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به فستیوال تجهیزات پزشکی ارائه شده بود به عنوان یکی از هفت ایده برتر در این فستیوال معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

علی رضا بازقندی در خصوص این اختراع اظهار داشت: در عملهای اورولوژی به روش بسته ، به منظور افزایش دید جراح  و رقیق شدن خونریزی ها ،مایعی باید در مسیر جراحی تزریق شود که این اقدام با فشار دستی و به وسیله سرم نمکی به وسیله کمک جراح صورت می گیرد که با استفاده از این دستگاه امکان تزریق مایعات به صورت خودکار و با توجه به پارامترهای مشخص میزان خونریزی امکان پذیر شد .

این مبتکر و مخترع دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در روش سنتی تزریق مایعات به داخل بدن بیمار موجب بروز هایپوترمی و تب می شد خاطر نشان کرد: این دستگاه با قابلیت تنظیم گرمی و سردی مایعات از بروز عوارض ناشی از تزریق پس از عمل جراحی جلوگیری می کند.

علی رضا بازقندی با اشاره به اینکه این دستگاه در عملهای جراحی باز نیز از جمله پاره شدن آپاندیس ، عملهای با عفونت بالا و سوختگی هایی که نیاز به شستشو دارد کاربرد دارد اظهار داشت: امکان پذیر شدن استفاده از آب مقطر استریل به جای سرم نمکی موجب شده است هزینه ها به طور متوسط در هر عمل از ۱۸۰ هزار تومان به کمتر از ۲۰ هزار تومان کاهش یابد.

وی تاکید کرد: ساخت این دستگاه مورد تائید اساتید گروه اورولورژی و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده و تا کنون در کنگره های داخلی و بین المللی نیز در قالب مقاله معرفی شده است.

این دستگاه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با هزینه ای بیش از ۵۰۰ میلیون ریال در مدت یک سال ساخته و با شماره ثبت ۵۶۱۵۴ در سال ۹۱ در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است  و در حال حاضر نمونه ساخته شده در اتاق عمل اورولوژی بیمارستان امام رضا(ع) مورد استفاده قرار گرفته است .

علی رضا بازقندی با قدردانی از مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حمایت از مراحل ثبت اختراع این دستگاه اظهار داشت: بر اساس برررسی های انجام شده در موتورهای جستجوگر ثبت اختراعات تا کنون مشابه این دستگاه در هیچ کشوری ساخته نشده است .

گفتنی است، فستیوال تجهیزات پزشکی در نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۱۷ که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، سازمان بورس اوراق بهادار و بازار دارایی فکری فرابورس ایران حمایت شده است سوم خرداد سال جاری برگزار شد.

 ایده های « دستگاه انتقال انواع مایعات به وسایل اندوارولوژی و تمامی عمل های جراحی باز و بسته» ،«کمک کننده به عامل زایمان»، «واکر چند منظوره»، «اسفنج شستشو دهنده داخل شکمی»، «اجزا مدولار پروتز زیر زانو»، «تولید پلیت الکتروکوتر جراحی» و « قلم پلاسمایی» در این فستیوال به عنوان ایده های برتر ارائه شدند.

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از این فستیوال می توانند به اینجا مراجعه کنند.

 

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان